Chcesz efektywniej zarządzać procesami transportowo-logistycznymi? W Systemie Smart Logistics od TIMOCOM znajdziesz aplikacje i interfejsy odpowiednie do swoich potrzeb.

Przyczepa

Przyczepa to pojazd drogowy bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem (samochodem osobowym, samochodem ciężarowym, ciągnikiem rolniczym, autobusem, motocyklem, motorowerem, pojazdem wolnobieżnym). Przyczepy dzielą się na centralnoosiowe (jednoosiowe, dwuosiowe zwane tandemami i trzyosiowe) oraz z obrotnicą, czyli skrętnym dyszlem (dwu- lub trzyosiowe). Podpięcie przyczepy polega na trafieniu dyszlem do odpowiedniego otworu. Urządzenia służące do łączenia pojazdu ciągnącego z przyczepą powinny zapewnić bezpieczne ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do ciągnięcia przez ten pojazd, uniemożliwić samoczynne odłączenie się przyczepy oraz zapewnić prawidłowe działanie świateł i hamulców, o ile przyczepa jest w nie wyposażona. Dopuszczalną masę przyczepy ciągniętej przez konkretny rodzaj pojazdu reguluje w Polsce art. 62.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t lub autobus nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej tego samochodu powiększonej o 40%. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez motocykl lub motorower nie może przekraczać masy własnej motocykla lub motoroweru, jednak nie może przekraczać 100 kg.

Patrz również:

  • Ciągnik siodłowy

    Ciągnik siodłowy to pojazd mechaniczny przeznaczony do przemieszczania naczep pozbawionych przednich kół, podpieranych na specjalnym siodle znajdującym się w tylnej części ciągnika. Siodło nie stanowi sztywnego połączenia, ale pozwala na skręcanie naczepy

  • Naczepa

    Naczepa to pojazd drogowy bez własnego napędu, wykorzystywany do transportu rzeczy (służy do przewożenia w zasadzie każdego rodzaju towaru). Zaprojektowano ją tak, że część pojazdu i znaczna część ładunku spoczywa na pojeździe silnikowym ciągnącym naczepę

Zostań ekspertem w branży

Zapisz się poniżej do naszego newslettera, aby regularnie otrzymywać artykuły, które ułatwią Ci codzienną pracę i pomogą pogłębić wiedzę specjalistyczną.


Rejestracja do newslettera

Do góry