Leksykon Transportowy
Chcesz efektywniej zarządzać procesami transportowo-logistycznymi? W TIMOCOM Marketplace znajdziesz aplikacje i interfejsy odpowiednie do swoich potrzeb.
Ładunek ciężki
to ładunek, który charakteryzuje się dużym ciężarem w stosunku do objętości. Jego masa przewyższa maksymalną wartość przewidzianą przy przewozie za normalną opłatą (waga może sięgać nawet do kilkudziesięciu tysięcy ton, a wymiary do kilkuset metrów). Ładunek ciężki wymaga specjalnych środków transportowych z wykorzystaniem naczep modułowych, wieloosiowych wagonów kolejowych, statków-ciężarowców, barkowców oraz odpowiednich urządzeń ładunkowych. Ładunek ciężki to najczęściej ładunek ponadnormatywny, ponadgabarytowy i przestrzenny, którego wymiar przekracza normy dozwolone w normalnym ruchu drogowym. Ładunki ciężkie to m.in.: maszyny i urządzenia dla budownictwa, kotły, zbiorniki, sekcje statków, wagony kolejowe i tramwajowe, linie technologiczne dla przemysłu metalurgicznego, samochodowego, chemicznego lub energetycznego, transformatory, generatory, turbiny, przęsła mostów, wieże wiertnicze, dźwigi, rury do rurociągów, suwnice portowe, żurawie kontenerowe, przęsła, filary itp. Przewóz ładunków ciężkich zależny jest od ograniczeń konstrukcyjnych środków transportu (ładunek nie może być zbyt ciężki w stosunku do uwarunkowań danego pojazdu) i infrastruktury.