Prawo transportowe 15.12.2024
13

Najważniejsze zmiany w transporcie drogowym w 2025 roku

Sprawdź nowe obowiązki przewoźników od 1 stycznia 2025 roku

Zmiany w transporcie 2025

Wyższe opłaty drogowe, zmiana w wynagrodzeniach pracowników, ograniczenia w ruchu ciężarowym i nowe obowiązki przewoźników zajmujących się importem do Wielkiej Brytanii to tylko niektóre najważniejsze zmiany w transporcie, które czekają nas w 2025 roku.

Sprawdź kalendarium, w którym wymieniamy najbardziej istotne zmiany w transporcie krajowym i międzynarodowym na rok 2025:

Zmiany w transporcie – styczeń 2025 r.:

  • Kalendarz dozowania ruchu w Austrii,
  • Wzrost opłat drogowych w Danii,
  • Zmiana sposobu obliczania opłat drogowych w Holandii, Luksemburgu i Szwecji,
  • Nowe fotoradary oparte o AI we Francji,
  • Wyższa płaca minimalna w Polsce,
  • Kary za niezgłoszenie międzynarodowych przesyłek w Rumunii,
  • Obowiązek zgłaszania Przywozowej Deklaracji Skróconej w Wielkiej Brytanii,
  • Wdrożenie dyrektywy CSRD we wszystkich dużych przedsiębiorstwach,
  • Obowiązkowa rejestracja pojazdów w SENT,

Zmiany w transporcie – luty 2025 r.

  • Szkolenie kierowców z obsługi AI,
  • Nowy taryfikator kar i kategoryzacja naruszeń w firmach,
  • Zmiany w transporcie wielkogabarytowym w Niemczech,

Zmiany w transporcie – kwiecień 2025 r.

  • Obowiązkowa ETA przy wjeździe do Wielkiej Brytanii,
  • Podwyżka podatku akcyzowego od pojazdów oraz opłaty dla pojazdów ciężarowych.

Zmiany w transporcie – wrzesień 2025 r.

  • V etap Pakietu Mobilności,

Inne zmiany w transporcie i prognozy na 2025 r.

  • Zniesienie obowiązku zjazdu do bazy po 8 tygodniach,
  • Uproszczenie procedur celnych, czyli Trsut&Check,
  • Podsumowanie i prognozy – 2025 rok w transporcie drogowym.

Zmiany w transporcie – styczeń 2025

W pierwszym miesiącu roku czeka nas najwięcej zmian. Dotyczyć one będą głównie kwestii prawnych, jak wprowadzenie ograniczeń w ruchu ciężarowym w Austrii, zmiany sposobu naliczania opłat drogowych w Danii, Holandii, Luksemburgu i Szwecji, wdrożenie dyrektywy unijnej CRSD, jak również formalności związanych z importem do Wielkiej Brytanii. Oprócz tego w życie wejdą zmiany podnoszące bezpieczeństwo w ruchu drogowym, jak bardziej zaawansowane fotoradary we Francji, obowiązkowa rejestracja w SENT dla przewoźników z krajów trzecich oraz zaostrzony system kar w Rumunii.

Austria – kalendarz dozowania ruchu ciężarowego w Tyrolu od 1 stycznia 2025 r.

W związku z wysokim natężeniem ruchu, władze Tyrolu zapowiedziały wprowadzenie kalendarza dozowania ruchu ciężarowego. Harmonogram zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2025 roku i dotyczyć będzie przejścia granicznego pomiędzy Austrią a Niemcami (Kufstein/Kiefersfelden). W I kwartale 2025 roku ograniczenie ruchu ciężarówek będzie odbywać się przez 7 dni.

Kalendarz dozowania ruchu ciężarowego w Tyrolu – I kwartał 2025 r.

Kalendarz dozowanie ruchu w Tyrolu

 

Jak podaje Transport Manager, przez punkt kontrolny na autostradzie A12 przy Kufstein Nord, gdzie policja będzie dozowała ruch w kierunku Innsbrucku, będzie mogło przejechać maksymalnie 300 ciężarówek na godzinę.

Jeśli chodzi o ograniczenia w ruchu ciężarowym w II kwartale 2025 roku w Tyrolu, informacje zostaną podane w późniejszym terminie. Warto pamiętać, że w 2024 roku tyrolski rząd zaplanował aż 40 dni, w których ruch na przejściu granicznym Kufstein/Kiefersfelden był dozowany. O tym, jak to będzie wyglądało w kolejnych miesiącach 2025 roku, będziemy informować na bieżąco.

Dania – zmiana w naliczaniu opłat drogowych od 1 stycznia 2025 r.

W Danii od 1 stycznia 2025 roku przestanie obowiązywać eurowinieta. Stawka opłat będzie naliczana m.in. w zależności od emisji dwutlenku węgla pojazdu oraz przejechanych kilometrów. Opłata dotyczyć będzie pojazdów o DMC powyżej 12 ton i obejmie ok. 75% dróg w Danii – łącznie to ok. 10 900 km dróg państwowych i gminnych. Warto pamiętać, że jazda po wyznaczonych strefach Danii, jak Kopenhaga czy Aarhus, będzie wiązała się z dodatkowymi opłatami.

Holandia, Luksemburg, Szwecja – nowy sposób obliczania myta od 1 stycznia 2025 r.

Na mocy unijnej dyrektywy o eurowiniecie w Holandii, Luksemburgu i Szwecji od 1 stycznia 2025 roku  zmieni się sposób wyceniania opłat drogowych. Podstawą obliczania myta będą klasy emisji CO2. Podobną zmianę w 2024 roku wprowadziły Niemcy, Czechy, Węgry i Austria, co poskutkowało wyższymi opłatami od 7,5 do 84 procent.

Więcej na temat opłat drogowych w 2025 roku przeczytasz w naszym artykule.

Francja – nowe fotoradary z AI od 2024 roku

Od 2025 roku we Francji ma pojawić się nowa generacja fotoradarów. Urządzenia działające w oparciu o sztuczną inteligencję będą mierzyć nie tylko prędkość, ale i m.in. jazdę bez zapiętych pasów, niezachowanie odpowiedniej odległości pomiędzy pojazdami oraz prowadzenie pojazdu z telefonem w ręku. Kary za wykroczenia, podobnie jak w przypadku przekroczenia prędkości, również będą naliczane automatycznie.

Polska – wyższa płaca minimalna od 1 stycznia 2025 r.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 roku, od 1 stycznia 2025 roku nastąpi wzrost płacy minimalnej w Polsce. Najniższa krajowa 2025 wyniesie 4 666 zł brutto (wcześniej 4300 zł brutto), minimalna stawka godzinowa zaś 30,50 zł brutto (poprzednio 28,10 zł brutto). W przypadku umowy – zlecenie wynagrodzenie za pracę w wymiarze 168 godzin w miesiącu to ok. 22,03 zł netto płacy godzinowej.

Z perspektywy pracodawcy koszt zatrudnienia wzrośnie nie o 366 zł, ale o ponad 440 zł w porównaniu do obecnych warunków. Adekwatnie do wzrostu płacy minimalnej podniesiona zostanie również składka zdrowotna – do 362,37 zł. Sumując, pracodawca zatrudniający pracownika na umowę o pracę z najniższym wynagrodzeniem, w 2025 roku będzie musiał zapłacić mu 5 621,59 zł.

Rumunia – kary za niezgłoszenie międzynarodowych przesyłek towarów od 1 stycznia 2025 r.

Od początku 2024 roku przewoźników międzynarodowych transportujących towary do i przez teren Rumunii, zarówno z UE, jak i z krajów trzecich, obowiązuje zgłaszanie przewozu ładunków w systemie RO e-Transport. Dotyczy to transportu:

  • ładunków o masie powyżej 2,5 tony,
  • lub towarów o masie ładunku brutto powyżej 500 kg,
  • lub o wartości towaru powyżej 10 000 lei rumuńskich (ok. 8 600 zł, ok. 2 000 euro).

Po zgłoszeniu w systemie RO e-Transport przewoźnik otrzymuje wygenerowany przez kod UIT dla przewożonych towarów, który musi przekazać kierowcy, dostawcy i innym zaangażowanym w transport podmiotom, zanim ciężarówka wjedzie na teren Rumunii.

Początkowo kary za nieprzestrzeganie przepisów związanych ze zgłaszaniem w systemie RO e-Transport wobec przedsiębiorców o statusie upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) miały obowiązywać dopiero od 1 lipca 2025 roku. Termin ten został przesunięty na 1 stycznia 2025 roku. Wysokość grzywny za niespełnienie obowiązku wyniosą od 20 000 do 100 000 RON, czyli od ok. 17 245 zł do ok. 86 230 zł (zgodnie z kursem walut na  grudzień 2024). To nie wszystko – dodatkową sankcją jest konfiskata wartości towaru w przypadku, kiedy kontrola odbędzie się po wykonaniu przewozu oraz po zaksięgowaniu w dokumentach lub dziennikach za dany okres.

Wielka Brytania – obowiązek zgłoszenia Przywozowej Deklaracji Skróconej od 31 stycznia 2025 r.

W ramach Border Target Operating Model (TOM) od 31 stycznia 2025 roku wszyscy importerzy towarów do Wielkiej Brytanii będą zobowiązani do zgłoszenia Przywozowej Deklaracji Skróconej (S&S GB).

 

Przywozowa Deklaracja Skrócona infografika TIMOCOM

Bez prawidłowo zgłoszonego towaru nie będzie możliwy nie tylko transport drogowy, ale i morski oraz kolejowy. Jak czytamy w oficjalnym dokumencie rządu brytyjskiego, obowiązek złożenia deklaracji jest elementem strategii granicznej na rok 2025, aby jeszcze skuteczniej podnosić bezpieczeństwo przewożonych towarów.

Wdrożenie dyrektywy CSRD we wszystkich dużych firmach – styczeń 2025 r.

Od stycznia 2025 roku wszystkie największe spółki publiczne będą zobowiązane do publikacji pierwszych raportów niefinansowych, zgodnych z unijną dyrektywą CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Raporty powinny zawierać dane dotyczące ESG, czyli:

  • wpływu ich działalności na środowisko naturalne,
  • informacje związane z odpowiedzialnością społeczną (S),
  • informacje związane z ładem korporacyjnym, czyli zarządzaniem (G).

Wraz z rozpoczęciem 2025 roku dyrektywa CSRD zacznie obowiązywać większe firmy, ale do 2026 roku wymóg raportowania ma dotyczyć także małych i średnich przedsiębiorstw.

Obowiązkowa rejestracja pojazdów w systemie SENT – styczeń 2025 r.

Zapowiadane od dawna i przesuwane w czasie przepisy dotyczące obowiązkowej rejestracji pojazdów spoza Unii Europejskiej w systemie SENT wchodzą w życie od 1 stycznia 2025 roku. Część regulacji dotycząca towarów wrażliwych obowiązuje od 1 lipca 2024 roku – od Nowego Roku zostaną one rozszerzone na wszystkie towary. Za brak spełnienia wymogu rejestracji w SENT i przekazywania danych GPS pojazdu grozi od 10 000 zł kary, zaś za niestawienie się do kontroli – 20 000 zł.

Zmiany w transporcie – luty 2025

Istotne zmiany dla firm transportowych w lutym dotyczyć będą obowiązkowych szkoleń kierowców, którzy pracują z użyciem narzędzi opartych na AI. Wymóg podyktowany jest unijnym Aktem o Sztucznej Inteligencji i będzie obowiązywać wszystkie firmy zarejestrowane na terenie UE. To nie koniec unijnych przepisów – kolejną ważną zmianą w lutym 2025 będzie wprowadzenie kategoryzacji naruszeń, na podstawie którego obliczany będzie tzw. rating przedsiębiorstwa.

Akt o AI i obowiązkowe szkolenie kierowców – od 2 lutego 2025 r.

Pierwszy etap unijnego pakietu przepisów Aktu o AI (Aktu o Sztucznej Inteligencji) zacznie obowiązywać od 2 lutego 2025 r. we wszystkich krajach Unii Europejskiej. W związku z tym każdy pracownik posługujący się narzędziami opartymi na sztucznej inteligencji musi przejść odpowiednie szkolenie. Dotyczy to nie tylko przewoźników, spedytorów i kierowców, ale i kontrahentów, którym firma udostępnia swój system oparty o AI.

Nowy taryfikator kar od 14 lutego 2025 r.

Państwa członkowskie mają czas do 14 lutego 2025 roku na wdrożenie nowych przepisów unijnych w sprawie naruszeń w transporcie drogowym. W dyrektywie (UE) 2024/846, zmieniającej dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, oprócz nowych naruszeń znalazła się kategoryzacja firm, które się ich dopuściły. Klasyfikacja posłuży do obliczania punktacji w tzw. ratingu przedsiębiorstwa, na podstawie którego podany zostanie wskaźnik występowania naruszeń w danym przedsiębiorstwie. Wyniki ratingu będą sprawdzane podczas kontroli przez inspektorów wyznaczonych w każdym z państw członkowskich.

Tabela z listą naruszeń dostępna jest na stronie eur-lex.europa.eu.

Zmiany w transporcie ponadgabarytowym w Niemczech

Wiosną mają wejść w życie nowe regulacje dotyczące transportu ciężkiego i ponadgabarytowego w Niemczech. Zmiany mają polegać na ułatwieniu i usprawnieniu procedur transportowych. Oprócz tego zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie dotyczące przepisów lokalnych, które będzie dawało władzom większą elastyczność w zarządzaniu danym obszarem, również pod względem ruchu drogowego. Więcej na ten temat piszemy w artykule: Zmiany w transporcie wielkogabarytowym w Niemczech.

Zmiany w transporcie – kwiecień 2025 r.

W kwietniu nowości transportowe czekają nie tylko firmy transportowe, ale i wszystkich podróżujących do Wielkiej Brytanii. Obowiązywać zacznie ETA, czyli elektroniczna autoryzacja podróży, której celem jest podniesienie bezpieczeństwa na Wyspach. Ale to nie koniec zmian - od kwietnia zaczną obowiązywać również wyższe podatki dla pojazdów ciężarowych.

Elektroniczna autoryzacja podróży (ETA) przy wjeździe do Wielkiej Brytanii – 2 kwietnia 2025 r.

Do 5 marca 2025 roku będzie można składać wnioski o zezwolenie na wjazd do Zjednoczonego Królestwa. Takie zezwolenie w formie eWizy lub elektronicznej Autoryzacji podróży (ETA) będzie obowiązywać od 2 kwietnia 2025 roku. Jak czytamy na stronie gov.pl, ETA będzie wymagane m.in. od:

„(…) obywateli PL podróżujących do Wielkiej Brytanii turystycznie, w celu odwiedzin lub w celu tranzytu do innego państwa, nawet bez opuszczania strefy tranzytowej lotniska”.

Osoby posiadające wizę, pozwolenie na pobyt stały lub czasowy w Wielkiej Brytanii będą zwolnione z obowiązku rejestracji. Co ważne, ETA powiązana jest z konkretnym paszportem, a więc w przypadku jego utraty konieczna będzie ponowna rejestracja.

Wyższe podatki dla ciężarówek od 1 kwietnia 2025 roku w Wielkiej Brytanii

Od kwietnia 2025 roku w Wielkiej Brytanii wejdą w życie nowe przepisy dotyczące podatków dla pojazdów - Vehicle Excise Duty, VED oraz opłaty dla ciężarówek (Heavy Goods Vehicle Levy, HGV Levy), które mają na celu zwiększenie wpływów budżetowych oraz promowanie bardziej ekologicznych rozwiązań w transporcie drogowym. Podwyżki podatków będą zależne od klasy emisji spalin pojazdów – im wyższa emisja, tym wyższa stawka podatku. Przewoźnicy operujący na terenie Wielkiej Brytanii powinni zweryfikować swoje floty i rozważyć inwestycje w pojazdy spełniające wyższe normy emisji, aby uniknąć dodatkowych obciążeń finansowych. Wprowadzenie tych zmian ma na celu nie tylko zwiększenie dochodów państwa, ale także przyspieszenie procesu przechodzenia na bardziej ekologiczne środki transportu, co wpisuje się w dążenia do redukcji emisji CO₂ i ochrony środowiska. Opłata ma nie przekroczyć 9 funtów dla pojazdów z EURO VI i 10 funtów dla pojazdów starszych.

Więcej na ten temat na stronie rządowej gov.uk.

Zmiany w transporcie – wrzesień 2025

Najbardziej istotną zmianą dla przewoźników w drugiej połowie roku będzie rozpoczęcie V etapu Pakietu Mobilności. Dotyczy ona wymiany tachografów na smart tachografy II generacji w określonej grupie pojazdów. 

Pakiet Mobilności i kontynuacja wymiany tachografów – wrzesień 2025 r.

W drugiej połowie roku nastąpi V etap wdrażania kolejnych przepisów wynikających z Pakietu Mobilności. Chodzi o wymianę tachografów smart I generacji na smart tachografy II generacji, która dotyczy ciężarówek zarejestrowanych pomiędzy 15 czerwca 2019 r. a 21 sierpnia 2023 r. Za brak tachografu II generacji grożą kary pieniężne w wysokości 10 000 zł dla firmy transportowej i 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem.

Więcej na temat tachografów II generacji przeczytasz w artykule: Tachograf inteligentny 2 generacji – od kiedy obowiązuje, ile kosztuje i kogo dotyczy?

Pakiet Mobilności i zniesienie obowiązku powrotów do bazy co 8 tygodni

Pozostając w temacie Pakietu Mobilności, decyzją Trybunału Sprawiedliwości i Unii Europejskiej w 2025 roku ma zostać zniesiony obowiązkowy powrót ciężarówek do bazy co 8 tygodni. Przepis od początku budził duże kontrowersje w branży ze względu na trudności w planowaniu trasy i  optymalizacji transportu. Obowiązkowe powroty do siedziby przewoźnika nie tylko generowały dodatkowe koszty, ale również zwiększały ślad węglowy, co stało w sprzeczności z unijną ideą zmniejszania emisji spalin w transporcie. Według zapowiedzi wymóg powrotu do bazy zostanie zniesiony w 2025 roku, dokładna data natomiast nie została jeszcze oficjalnie podana.

Trust and Check, czyli uproszczenie procedur celnych

Program „Trust & Check” w 2025 roku stanie się jednym z najważniejszych narzędzi ułatwiających handel międzynarodowy w ramach Unii Europejskiej. Dzięki nowej wersji statusu AEO (Upoważnionego Przedsiębiorcy), firmy spełniające określone kryteria będą mogły korzystać z uproszczonych procedur celnych, minimalizując czas i koszty związane z odprawą. Jednym z kluczowych elementów programu będzie automatyzacja procesów dokumentacyjnych, co umożliwi generowanie zgłoszeń celnych w czasie rzeczywistym oraz ich zdalną weryfikację. Przedsiębiorstwa uzyskają również możliwość okresowego rozliczania należności celnych, co znacząco usprawni zarządzanie finansami w logistyce. Dodatkowo program wprowadzi system weryfikacji reputacji firm, umożliwiający dynamiczne dostosowanie poziomu kontroli celnej w zależności od historii i wiarygodności danego podmiotu. W efekcie „Trust & Check” nie tylko przyspieszy procesy odprawy, ale także zwiększy bezpieczeństwo łańcucha dostaw i konkurencyjność firm na rynku międzynarodowym.

Podsumowanie – jaki będzie 2025 rok w transporcie drogowym?

Według ostatniego raportu Barometru Transportowego TIMOCOM, w czwartym kwartale 2024 roku popyt na transport utrzyma się powyżej wartości z zeszłego roku. Stosunek ilości ofert frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych nie spadnie poniżej 70:30 do końca grudnia, a według analityków branżowych, na początku 2025 roku można spodziewać się niesłabnącego popytu na wolne moce przewozowe.

Cytat Barometr Transportowy Q3 2024

Jak pokazują wyżej wymienione planowane i ogłoszone zmiany, 2025 rok będzie wymagał od firm transportowych wdrożenia kilku istotnych przepisów unijnych, dostosowania się do nowych wytycznych wprowadzonych w określonych krajach, jak i jeszcze większych nakładów finansowych. Wyższe opłaty drogowe, zaostrzenie przepisów związanych z importem, nowe procedury i formalności unijne, kategoryzacja naruszeń w transporcie i wszechobecna już cyfryzacja to wszystko, co trzeba wziąć pod uwagę, żeby optymalnie zarządzać transportem.

Aby lepiej dostosować się do zmian, korzystaj z innowacyjnych rozwiązań cyfrowych dla transportu drogowego:

Wypróbuj pełną wersję TIMOCOM Marketplace za darmo, nawet do 4 tygodni!

Ponieważ nie wszystkie rozporządzenia i przepisy zostały ogłoszone, kolejne zmiany w transporcie i prawie transportowym w 2025 roku będą aktualizowane na bieżąco.

 

Źródła: www.fgo.ro, eur-lex.europa.eu, gov.pl, gov.uk, Transport Manager, Transport-expert, Rozporządzenia Rady Ministrów, Rozporządzenia Parlamentu i Rady Europejskiej, legal-intermodal.pl

Patrycja Hamielec

Patrycja Hamielec

Content Specialist

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry