Prawo transportowe 06.05.2024
4

Tachograf inteligentny 2 generacji – od kiedy obowiązuje, ile kosztuje i kogo dotyczy?

Sprawdź najważniejsze kwestie i harmonogram wymiany tachografu inteligentnego

Tachografy 2 generacji - wszystko, co musisz wiedzieć

Od 21 sierpnia 2023 roku inteligentne tachografy 2 generacji stały się obowiązkowym wyposażeniem każdej nowo rejestrowanej ciężarówki w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii. Używane obecnie tachografy cyfrowe i analogowe będą musiały zostać wymienione na tachografy inteligentne drugiej generacji w II półroczu 2024 roku.

W poniższym artykule przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące tachografów II generacji:

  1. Tachograf inteligentny – co to jest?
  2. Tachografy inteligentne 2 generacji – co się zmienia?
  3. Kontrola drogowa a tachograf 2 generacji – jakie dane są udostępniane?
  4. Wymiana tachografu – harmonogram
  5. Brak tachografu – kary dla przewoźnika, osoby zarządzającej transportem i kierowcy
  6. Montaż i zakup tachografu – ile kosztuje obecnie?

Tachograf inteligentny – co to jest?

Inteligentny tachograf to urządzenie nowej generacji, służące przede wszystkim do automatycznej rejestracji, pobierania i przesyłania danych dotyczących pojazdu oraz aktywności kierowcy. Dzięki rozszerzonej funkcjonalności pozwala m.in. na zdalne wykrycie próby manipulowania zapisami. Tachograf inteligentny II generacji wpisuje się w założenia Pakietu Mobilności, którego celem jest ujednolicenie obowiązków dla wszystkich przewoźników wykonujących transport na terenie Unii Europejskiej oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa – zarówno kierowców, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Tachografy inteligentne 2 generacji – co się zmienia?

Najważniejszą zmianą wynikającą z przepisu Pakietu Mobilności jest rozszerzenie zakresu danych za pomocą anten DSRC. Dzięki temu urządzenia nowej generacji automatycznie rejestrują przekroczenie granicy i wskazują kierowcy symbol kraju, w którym aktualnie się znajduje, aby mógł wygodniej wprowadzić dane. W menu kierowcy znajduje się również opcja oznaczenia załadunku i rozładunku, jak i automatyczne wprowadzenie czasu i lokalizacji. Pozwalają na to nowododane elementy, takie jak system lokalizacyjny z wbudowaną anteną DSRC oraz możliwość zintegrowania urządzenia z zewnętrznymi systemami transportowymi poprzez Bluetooth. Ważną zmianą są również nowe, bardziej pojemne karty do tachografu.

Kontrola drogowa a tachograf 2 generacji – jakie dane są udostępniane?

Inspektorzy, bez potrzeby zatrzymywania pojazdu, mogą pobrać informacje takie jak:

  • bieżące parametry urządzenia,
  • lokalizację, w tym przekroczenie granicy,
  • opis kraju, w którym pojazd się znalazł,
  • czas prowadzenia pojazdu, w tym, czas pracy kierowcy,
  • zgodność jazdy z normami i przepisami ruchu drogowego, m.in. prędkość poruszania się,
  • działania związane z załadunkiem i rozładunkiem,
  • wszelkie błędy urządzeń i czujników,
  • próby manipulacji danymi w tachografie.

Dane o położeniu ciężarówki, miejscu załadunku i rozładunku, a także o przekroczeniu granicy są zabezpieczone w systemie rejestrowania, dzięki czemu trudno je zmanipulować. Rozszerzona pamięć urządzeń pozwala na zapisywanie danych sprzed 8 tygodni, dlatego kontrola ciężarówki może odbywać się aż 56 dni wstecz.

Wymiana na tachografy 2 generacji – harmonogram

Obowiązek wymiany urządzenia na tachograf inteligentny II generacji podyktowany jest przepisami Pakietu Mobilności i wprowadzany jest etapowo – od sierpnia 2023 roku do sierpnia 2025 roku. Wymóg posiadania tachografu w wyposażeniu obejmie również busy do 3,5 tony wykorzystywane w międzynarodowym transporcie rzeczy – nastąpi to jednak dopiero 1 lipca 2026 roku.

Etapy wprowadzania inteligentnych tachografów 2 generacji w poszczególnych pojazdach:

🔵1 etap: od 21 sierpnia 2023 rok – wszystkie nowo rejestrowane pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony,

🔵2 etap: do 31 grudnia 2024 roku – starsze ciężarówki wykonujące transport międzynarodowy, w których nie jest zamontowany tachograf inteligentny (jedynie cyfrowy lub analogowy), z datą rejestracji przed 15 czerwca 2019 roku,

🔵3 etap: od 21 sierpnia 2025 roku – starsze ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony, które posiadają tachograf cyfrowy lub analogowy, a ich rejestracja przypadła na czas pomiędzy 15 czerwca 2019 roku a 21 sierpnia 2023 roku.

🔵4 etap: od 1 lipca 2026 roku – wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, które biorą udział w transporcie międzynarodowym (na terenie Unii Europejskiej, ale i Szwajcarii, Norwegii oraz Wielkiej Brytanii).

Dodatkowo – do 18 sierpnia 2025 roku przedsiębiorcy, którzy korzystali z tachografów przejściowych, powinni zamontować urządzenie G2V2.

 

Harmonogram wymian y tachografów 2 generacji

Brak tachografu II generacji – kary pieniężne i utrata licencji

Za brak tachografu inteligentnego w wyposażeniu ciężarówki w terminie wskazanym w rozporządzeniu unijnym grozi kara pieniężna w wysokości:

10 000 zł – dla firmy transportowej,

2 000 zł – dla osoby zarządzającej transportem

Za brak tachografu kierowca zostanie ukarany mandatem i odebraniem dowodu rejestracyjnego, a pojazd skierowany zostanie do serwisu w celu wymiany urządzenia. Co więcej, oprócz kary finansowej i mandatu za brak tachografu przewoźnikowi grozi utrata licencji transportowej. Przypominamy, że za wykonywanie transportu w międzynarodowym przewozie rzeczy grozi 12 000 zł kary.

Tachograf inteligentny 2 generacji – cena

Montaż urządzenia nie jest tani – zwłaszcza, jeżeli w grę wchodzi zakup do więcej niż jednej ciężarówki. Koszt tachografu inteligentnego II generacji to od 3,6 do 5,5 tys. , jednak, jak pokazują ostatnie dane, ich cena w ostatnim czasie zmalała. Powodem jest uzupełnienie zapotrzebowania i brak możliwości przetrzymywania urządzeń w serwisach. Stąd za tachograf 2 generacji wraz z montażem w niektórych punktach można dziś zapłacić mniej niż 4 000 zł netto.

Sytuacja dotycząca tachografów II generacji zmienia się dosyć dynamicznie – urządzeń do niedawna brakowało, dziś serwisy mają ich nadwyżkę i oferują je w niższej cenie. Jak podkreślają eksperci z branży, warto się jednak pospieszyć, ponieważ ceny mogą wzrastać wraz ze zbliżającym się terminem obowiązkowej wymiany tachografu. I co ważniejsze – zapasy mogą się szybko skończyć.

Chcesz pozostać na bieżąco z aktualnościami ze świata TSL?

Patrycja Hamielec

Content Specialist

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry