Tachograf inteligentny 2 generacji – od kiedy obowiązuje, ile kosztuje i kogo dotyczy?
Sprawdź najważniejsze kwestie i harmonogram wymiany tachografu inteligentnego
Od 21 sierpnia 2023 roku inteligentne tachografy 2 generacji stały się obowiązkowym wyposażeniem każdej nowo rejestrowanej ciężarówki w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii. Używane obecnie tachografy cyfrowe i analogowe będą musiały zostać wymienione na tachografy inteligentne drugiej generacji w II półroczu 2024 roku.
W poniższym artykule przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące tachografów II generacji:
- Tachograf inteligentny – co to jest?
- Tachografy inteligentne 2 generacji – co się zmienia?
- Kontrola drogowa a tachograf 2 generacji – jakie dane są udostępniane?
- Wymiana tachografu – harmonogram
- Brak tachografu – kary dla przewoźnika, osoby zarządzającej transportem i kierowcy
- Montaż i zakup tachografu – ile kosztuje obecnie?
Tachograf inteligentny – co to jest?
Inteligentny tachograf to urządzenie nowej generacji, służące przede wszystkim do automatycznej rejestracji, pobierania i przesyłania danych dotyczących pojazdu oraz aktywności kierowcy. Dzięki rozszerzonej funkcjonalności pozwala m.in. na zdalne wykrycie próby manipulowania zapisami. Tachograf inteligentny II generacji wpisuje się w założenia Pakietu Mobilności, którego celem jest ujednolicenie obowiązków dla wszystkich przewoźników wykonujących transport na terenie Unii Europejskiej oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa – zarówno kierowców, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Tachografy inteligentne 2 generacji – co się zmienia?
Najważniejszą zmianą wynikającą z przepisu Pakietu Mobilności jest rozszerzenie zakresu danych za pomocą anten DSRC. Dzięki temu urządzenia nowej generacji automatycznie rejestrują przekroczenie granicy i wskazują kierowcy symbol kraju, w którym aktualnie się znajduje, aby mógł wygodniej wprowadzić dane. W menu kierowcy znajduje się również opcja oznaczenia załadunku i rozładunku, jak i automatyczne wprowadzenie czasu i lokalizacji. Pozwalają na to nowododane elementy, takie jak system lokalizacyjny z wbudowaną anteną DSRC oraz możliwość zintegrowania urządzenia z zewnętrznymi systemami transportowymi poprzez Bluetooth. Ważną zmianą są również nowe, bardziej pojemne karty do tachografu.
Kontrola drogowa a tachograf 2 generacji – jakie dane są udostępniane?
Inspektorzy, bez potrzeby zatrzymywania pojazdu, mogą pobrać informacje takie jak:
- bieżące parametry urządzenia,
- lokalizację, w tym przekroczenie granicy,
- opis kraju, w którym pojazd się znalazł,
- czas prowadzenia pojazdu, w tym, czas pracy kierowcy,
- zgodność jazdy z normami i przepisami ruchu drogowego, m.in. prędkość poruszania się,
- działania związane z załadunkiem i rozładunkiem,
- wszelkie błędy urządzeń i czujników,
- próby manipulacji danymi w tachografie.
Dane o położeniu ciężarówki, miejscu załadunku i rozładunku, a także o przekroczeniu granicy są zabezpieczone w systemie rejestrowania, dzięki czemu trudno je zmanipulować. Rozszerzona pamięć urządzeń pozwala na zapisywanie danych sprzed 8 tygodni, dlatego kontrola ciężarówki może odbywać się aż 56 dni wstecz.
Wymiana na tachografy 2 generacji – harmonogram
Obowiązek wymiany urządzenia na tachograf inteligentny II generacji podyktowany jest przepisami Pakietu Mobilności i wprowadzany jest etapowo – od sierpnia 2023 roku do sierpnia 2025 roku. Wymóg posiadania tachografu w wyposażeniu obejmie również busy do 3,5 tony wykorzystywane w międzynarodowym transporcie rzeczy – nastąpi to jednak dopiero 1 lipca 2026 roku.
Etapy wprowadzania inteligentnych tachografów 2 generacji w poszczególnych pojazdach:
🔵1 etap: od 21 sierpnia 2023 rok – wszystkie nowo rejestrowane pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony,
🔵2 etap: do 31 grudnia 2024 roku – starsze ciężarówki wykonujące transport międzynarodowy, w których nie jest zamontowany tachograf inteligentny (jedynie cyfrowy lub analogowy), z datą rejestracji przed 15 czerwca 2019 roku,
🔵3 etap: od 21 sierpnia 2025 roku – starsze ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony, które posiadają tachograf cyfrowy lub analogowy, a ich rejestracja przypadła na czas pomiędzy 15 czerwca 2019 roku a 21 sierpnia 2023 roku.
🔵4 etap: od 1 lipca 2026 roku – wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, które biorą udział w transporcie międzynarodowym (na terenie Unii Europejskiej, ale i Szwajcarii, Norwegii oraz Wielkiej Brytanii).
Dodatkowo – do 18 sierpnia 2025 roku przedsiębiorcy, którzy korzystali z tachografów przejściowych, powinni zamontować urządzenie G2V2.
Brak tachografu II generacji – kary pieniężne i utrata licencji
Za brak tachografu inteligentnego w wyposażeniu ciężarówki w terminie wskazanym w rozporządzeniu unijnym grozi kara pieniężna w wysokości:
10 000 zł – dla firmy transportowej,
2 000 zł – dla osoby zarządzającej transportem
Za brak tachografu kierowca zostanie ukarany mandatem i odebraniem dowodu rejestracyjnego, a pojazd skierowany zostanie do serwisu w celu wymiany urządzenia. Co więcej, oprócz kary finansowej i mandatu za brak tachografu przewoźnikowi grozi utrata licencji transportowej. Przypominamy, że za wykonywanie transportu w międzynarodowym przewozie rzeczy grozi 12 000 zł kary.
Tachograf inteligentny 2 generacji – cena
Montaż urządzenia nie jest tani – zwłaszcza, jeżeli w grę wchodzi zakup do więcej niż jednej ciężarówki. Koszt tachografu inteligentnego II generacji to od 3,6 do 5,5 tys. zł, jednak, jak pokazują ostatnie dane, ich cena w ostatnim czasie zmalała. Powodem jest uzupełnienie zapotrzebowania i brak możliwości przetrzymywania urządzeń w serwisach. Stąd za tachograf 2 generacji wraz z montażem w niektórych punktach można dziś zapłacić mniej niż 4 000 zł netto.
Sytuacja dotycząca tachografów II generacji zmienia się dosyć dynamicznie – urządzeń do niedawna brakowało, dziś serwisy mają ich nadwyżkę i oferują je w niższej cenie. Jak podkreślają eksperci z branży, warto się jednak pospieszyć, ponieważ ceny mogą wzrastać wraz ze zbliżającym się terminem obowiązkowej wymiany tachografu. I co ważniejsze – zapasy mogą się szybko skończyć.
Chcesz pozostać na bieżąco z aktualnościami ze świata TSL?
Patrycja Hamielec
Content Specialist