Zmiany w transporcie wielkogabarytowym w Niemczech
Sprawdź, jakie zmiany w transporcie ponadgabarytowym w Niemczech czekają przewoźników
W Niemczech weszły w życie nowe regulacje dotyczące przewozu ładunków wielkogabarytowych i ciężkich (GST). Zmiany oparte na siedmiu rozwiązaniach mają uprościć i usprawnić procedury transportowe twego typu towarów. Oprócz tego wdrażana jest nowelizacja rozporządzenia dotycząca lokalnych przepisów drogowych. Więcej na temat zmian w poniższym artykule.
Nowe zasady w transporcie ponadgabarytowym i ciężkim w Niemczech
Nowelizacja ogólnego rozporządzenia administracyjnego w sprawie przepisów ruchu drogowego (VwV-StVO), zainicjowana przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu (BMDV), została zatwierdzona przez Radę Ministrów pod koniec 2024 roku. Według założeń ma ona przyspieszyć procedury logistyczne, zminimalizować formalności i znieść wymogi dotyczące m.in. obowiązkowej komunikacji w języku niemieckim.
Zmiany w procedurach transportu ponadgabarytowego i ciężkiego na terenie Niemiec:
- Umożliwienie przewozu ładunków podzielnych o maksymalnej masie 40 ton na pustych trasach GST. Zwiększy to możliwości przewozowe ciężarówek i zmniejszy puste przebiegi.
- Wprowadzenie dwutygodniowego okresu rozpatrywania wniosków przez właściwe organy na szczeblu federalnym i krajowym.
- Bardziej elastyczne przepisy dotyczące wymiarów i ciężaru ładunków mieszczących się w zatwierdzonych limitach. Zmniejszy to konieczność składania wielu wniosków w przypadku niepewności co do dokładnych wymiarów i wagi ładunku.
- Zniesienie obowiązku konsultacji z Federal Autobahn GmbH w przypadku przejazdu pod mostami autostradowymi. Przyspieszy to znacznie wydawanie zezwoleń, a także odciąży zaangażowanych organów decyzyjnych.
- Zmiana godziny rozpoczęcia jazdy nocnej z 22:00 na 20:00. Dzięki większemu oknu czasowemu firmy transportowe będą mogły elastyczniej realizować transporty w przyszłości. Zakończenie jazdy nocnej pozostaje bez zmian ( godz. 6:00).
- Złagodzenie wymogu językowego w przypadku GST względem kierowcy lub kierowców GST, jeśli podróżują w podwójnej obsadzie. Oprócz języka niemieckiego akceptowany jest teraz również język angielski.
Dodatkowa nowelizacja dotycząca lokalnego ruchu drogowego
Nowelizacja rozporządzenia dotycząca transportu ciężkiego i ponadgabarytowego w Niemczech zbiegła się w czasie ze zmianą rozporządzenia administracyjnego dotyczącego prawa drogowego. Nowe przepisy mają dać więcej swobody władzom lokalnym w kwestii zarządzania ruchem drogowym, co może korzystnie wpłynąć właśnie na transport ładunków ciężkich i ponadgabarytowych. Bardziej elastyczne zarządzanie ruchem oparte na jednolitych zasadach zatwierdzania ma mieć bezpośrednie przełożenie na szybsze i efektywniejsze przewozy tego typu towarów.
Oliver Luksic parlamentarny sekretarz stanu przy federalnym ministrze ds. cyfryzacji i transportu oraz federalny koordynator ds. transportu towarowego i logistyki:
„Na szczeblu federalnym nadal przyspieszamy procedury wydawania zezwoleń na transport wielkogabarytowy i ciężki. Dzięki naszej poprawce znacząco odciążamy firmy logistyczne, jeszcze bardziej upraszczając proces składania wniosków i zmniejszając niepotrzebną biurokrację. Kontynuujemy współpracę z landami, aby cały system stał się jeszcze bardziej efektywny dzięki digitalizacji i ujednoliconym procedurom zatwierdzania”.
Pomimo wspomnianych wyżej ujednoliconych procedur zatwierdzania, każdy land otrzymuje swobodę w zarządzaniu ruchem drogowym na swoim terenie. Oznacza to, że w zależności od regionu przewoźnik może spotkać się z różnym podejściem i wymaganiami administracyjnymi.
Jeśli szukasz frachtów lub chcesz zlecić transport wielkogabarytowy, skorzystaj z Giełdy Transportowej TIMOCOM, gdzie codziennie publikowanych jest nawet 1 milion ofert ładunków i powierzchni transportowych z 46 krajów Europy.
Źródło: Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu (BMDV)
Może zainteresować Cię także:

Patrycja Hamielec
Content Specialist