Raport Barometru Transportowego TIMOCOM: mniej przestrzeni ładunkowych na rynku spot
Raport Barometru Transportowego TIMOCOM: mniej przestrzeni ładunkowych na rynku spot
W miesiącach letnich wolumen ofert frachtów pozostawał na stabilnym poziomie. Silny popyt na przewozy na rynku spot doprowadził do znaczącego wzrostu udziału ładunków we wrześniu.
W przeciwieństwie do ogólnej recesji w gospodarce, Barometr Transportowy TIMOCOM wskazuje na wysoki popyt na transport na Starym Kontynencie. W trzecim kwartale 2024 r. podaż ładunków wzrosła o 90% w całej Europie, podczas gdy liczba ofert przestrzeni ładunkowych generowanych w TIMOCOM Marketplace nadal spadała.
Popyt na transport w Europie
Łącznie na wszystkich europejskich relacjach transportowych popyt na wolne pojazdy w trzecim kwartale utrzymał się na niemal takim samym poziomie jak w drugim kwartale bieżącego roku (-0,1%). Czy tradycyjny letni zastój nie nastąpił, w dodatku pomimo spowolnienia gospodarczego? Liczba ofert frachtów na rynku spot była znacznie wyższa niż w 2023 r. Szczytowym okresem był wrzesień ze średnim udziałem ofert ładunków na poziomie 81%. W niemieckim transporcie krajowym liczba ofert frachtów w trzecim kwartale była o 11% niższa niż w poprzednim kwartale i o 66% wyższa niż w tym samym okresie 2023 roku. Wynik ten jest zastanawiający, ponieważ według Instytutu ifo portfel zamówień i oczekiwania biznesowe firm w Niemczech przyjmują ujemne wartości. W sektorze produkcyjnym indeks spadł do najniższego poziomu od czerwca 2020 roku. Brak zleceń jeszcze się pogłębił. Dotyczy to przede wszystkim głównych gałęzi niemieckiego przemysłu, ale także sektora usług i handlu.
Z drugiej strony, polska gospodarka rozwija się bardziej dynamicznie. Według wiosennej prognozy Komisji Europejskiej, PKB Polski w 2024 roku wzrośnie w sumie o 2,8%. To prawie trzy razy szybciej niż średnia UE. Już w drugim kwartale Polska gospodarka odnotowała znaczny wzrost zarówno importu, jak i eksportu. W stosunku do 2023 roku, w trzecim kwartale również wielokrotnie wzrosła liczba ofert frachtu na wielu relacjach do i z Polski. Wśród nich są trasy na Węgry, do Czech, Francji i Niemiec. Także w porównaniu z poprzednim kwartałem odnotowano wzrost w wyżej wymienionych kierunkach.
Rynek spot: więcej ofert frachtu z powodu niedoboru powierzchni ładunkowych
Na zmniejszenie liczby ofert pojazdów na rynku transportowym w Q3/2024 składa się kilka czynników:
okres wakacyjno-urlopowy
zamykanie i niewypłacalność firm przewozowych
zmniejszenie flot przez aktywne przedsiębiorstwa transportowe ze względu na koszty.
W efekcie oferty przestrzeni ładunkowych na rynku spot są coraz częściej poszukiwane na giełdach transportowych.
-„Pomimo spadku ilości zleceń w niemieckiej gospodarce, popyt na transport nadal istnieje. Utrata zdolności przewozowych w sektorze transportowym wykracza poza spowolnienie gospodarcze, co oznacza, że popyt na giełdach transportowych pozostaje w trzecim kwartale bardzo wysoki” - wyjaśnia Gunnar Gburek, Head of Business Affairs w TIMOCOM. - "W niektórych branżach popyt na przestrzeń ładunkową można zaspokoić dzięki dostępnym możliwościom przewozowym, zwłaszcza tam, gdzie nie są niezbędne certyfikaty ani specjalne wyposażenie. W sektorach, które wymagają specjalnego sprzętu, takiego jak agregaty chłodnicze, wężownice, wózki widłowe montowane na ciężarówkach lub specjalne licencje, nadal występuje poważny niedobór, a dodatkowe moce przewozowe są trudne lub niemożliwe do pozyskania”.
Mniejsze możliwości transportowe i mniej nowych pojazdów
Rynkowy niedobór powierzchni ładunkowych znajduje także odzwierciedlenie w spadku ofert wolnych pojazdów w TIMOCOM Marketplace. Ich liczba spadła łącznie o 8% w trzecim kwartale w porównaniu z tym samym kwartałem poprzedniego roku. Stanowi to paralelę do nowych rejestracji w sektorze pojazdów użytkowych w Niemczech w tym samym okresie. Według Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (KBA) liczba nowo zarejestrowanych pojazdów i przyczep dużych samochodów ciężarowych spadła, szczególnie w przypadku ciągników siodłowych (lipiec -39,3%, sierpień -69,5%, wrzesień -38,2%).
Ceny ofert i propozycje cenowe wahają się
W TIMOCOM Marketplace z jednej strony zleceniodawcy mogą dodać cenę oferty, a z drugiej potencjalni zleceniobiorcy mogą przedstawiać swoje propozycje cenowe. Stanowi to punkt wyjścia do negocjacji stawek między partnerami biznesowymi. Na krajowych trasach w Niemczech średnie tygodniowe ceny ofertowe w III kwartale wynosiły od 1,48 euro/km do 1,83 euro/km. Średnia cena w trzecim kwartale była zatem aż o 14,9% wyższa niż w tym samym kwartale poprzedniego roku. Proponowane ceny również wzrosły w trzecim kwartale: w tygodniu o największym popycie przewoźnicy żądali średnio do 1,91 euro/km.
Biorąc pod uwagę wszystkie trasy europejskie, najwyższa średnia tygodniowa cena wyniosła 1,70 euro za kilometr, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Propozycje cenowe za transport międzynarodowy były średnio na tym samym poziomie, a zatem również znacznie powyżej wartości z poprzedniego roku.
Perspektywa: oczekiwany jest jedynie niewielki spadek ofert frachtów do Świąt Bożego Narodzenia.
Chociaż w czwartym kwartale 2024 r. spodziewany jest niewielki spadek podaży ładunków, popyt na transport utrzyma się powyżej wartości z poprzedniego roku. Ze względu na brak przepustowości, oczekuje się, że stosunek ilości ofert frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych wyniesie średnio około 78:22 w październiku i nie spadnie poniżej 70:30 do grudnia włącznie (patrz prognoza na wykresie).
-„Dochodzą nas słuchy z kręgów branży dóbr konsumpcyjnych, że należy spodziewać się niezwykle intensywnego wykorzystania wolnych mocy przewozowych w związku z niską dostępnością przestrzeni ładunkowych w gorące dni przedświąteczne” - donosi Gunnar Gburek.
Chcesz uzyskać szczegółowe informacje o dostępności ładunków w imporcie, eksporcie, cross-trade oraz na rynku krajowym?
Wypełnij formularz i pobierz za darmo pełną wersję raportu Barometru Transportowego TIMOCOM!