Opłaty drogowe od 1 stycznia 2025 roku – gdzie i od kiedy będzie obowiązywać wyższe myto w krajach UE
Sprawdź wysokość opłat drogowych w państwach, które wprowadziły przepisy dyrektywy winietowej.
Unijna dyrektywa o Eurowiniecie zobowiązuje wszystkie państwa członkowskie do wdrożenia opłat drogowych zależnych od emisji CO2 dla wszystkich pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. W 2025 roku na wyższe stawki myta muszą przygotować się Polska, Belgia, Szwajcaria, Węgry, Włochy oraz Austria.
- Niemcy – myto droższe nawet do 86%
- Austria – stopniowe zmiany w stawkach opłat
- Węgry – podwójna podwyżka myta w krótkim czasie
- Litwa – nawet 4-krotnie wyższe stawki dla ciężarówek
- Czechy – wyższe opłaty drogowe i zaostrzenie kar za przeciążoną ciężarówkę
- Polska – nowe odcinki e-toll i wyższe stawki opłat drogowych
- Belgia – wyższe opłaty drogowe w belgijskiej Walonii,
- Szwajcaria – wyższe myto i zniesienie zniżki dla DPF.
- Opłaty drogowe 2025 - gdzie nie będą wprowadzane?
- Zmiany w Eurowiniecie w 2025 roku.
Rekordowo wysokie opłaty drogowe – Niemcy
Pierwszym państwem, które wprowadziło wyższe opłaty drogowe są Niemcy. Podwyżka myta obowiązuje tu od 1 grudnia 2023 roku i sięga nawet 86% dotychczasowej stawki dla ciężarówek klasy EURO VI. Wysokość niemieckiego maut naliczana jest ze względu na klasyfikację EURO, ale i dopuszczalną masę całkowitą oraz liczbę osi i pojazdu. Przykładowo, dla zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 40 ton, nowa stawka opłat drogowych może wynieść nawet 51,60 eurocenta / km (o 16,20 eurocenta więcej niż obecnie).
Stawki myta w Niemczech w formie tabelki dostępne w artykule:
Aktualizacja 2025: Według zapowiedzi niemieckiego rządu, w 2025 roku nie są planowane wyższe opłaty drogowe, a więc powyższy cennik wziąć obowiązuje.
Stopniowe wprowadzanie podwyżek od 1 stycznia 2023 roku – Austria
W Austrii nowe stawki opłat drogowych wprowadzane są stopniowo. Od 1 stycznia 2024 roku podwyżki obejmują pojazdy emitujące najwięcej zanieczyszczeń (klasa I) i wynoszą odpowiednio o 3,87 centów/km więcej. Kolejny wzrost opłat planowany jest dopiero na 2025 rok. Przy obliczaniu stawki myta należy pamiętać, że pojazdy muszą być przypisane do klasy taryfowej, w przeciwnym wypadku zostaną automatycznie przypisane do najwyższej taryfy – czyli klasy emisji spalin I. Właściciel pojazdu może zadeklarować klasę emisji EURO i klasę emisji CO2 elektronicznie za pomocą strony: https://go-maut.at/co2-rechner#/
Tabela stawek opłat drogowych dla ciężarówek o DMC powyżej 3,5 tony z uwagi na emisję zanieczyszczeń, w tym dopłaty za zanieczyszczenie powietrza, infrastrukturę, hałas i emisję CO2 – Austria 2024:

Aktualizacja 2025: W Austrii zapowiadane są podwyżki myta, natomiast nie ma jeszcze szczegółowych informacji na ten temat.
Najwyższe myto w Europie – Węgry
Na Węgrzech wzrost opłat drogowych był szczególnie odczuwalny ze względu na niedawną podwyżkę inflacyjną. 1 października 2023 roku opłaty podniesiono tu o 17%, 1 stycznia 2024 roku zaś o kolejne 22% w przypadku autostrad i aż o 33% na drogach krajowych, czyniąc węgierskie myto jednym z najdroższych w całej Europie. Jego wysokość można sprawdzić za pomocą kalkulatora dostępnego na stronie utdijkalkulacio.hu. Stawki opłat drogowych na Węgrzech zależne są m.in. od stopnia emisyjności pojazdów oraz nowowprowadzonych kategorii: J4 dla pojazdów czteroosiowych i J5 dla pięcioosiowych i więcej.
Aktualizacja 2025:
‼️Zgodnie z zapowiedzią węgierskiego operatora opłat drogowych, stawki od 1 stycznia 2025 roku wzrosną o 3,4%. Opłata z tytułu kosztów zewnętrznych pozostanie niezmieniona, uwzględniając kurs wymiany euro-forint opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 1 października 2024 r.
‼️Od 1 lutego 2025 roku w życie weszła kolejna zmiana dla korzystających z węgierskiego e-myta. Zgodnie z nowymi przepisami bilet za przejazd płatnym odcinkiem drogi od 1 lutego 2025 r. ważny jest jedynie 120 minut od momentu zakupu. To duża zmiana, ponieważ wcześniej z biletu można było korzystać przez cały dzień. Ale to nie jedyne zaostrzenie przepisów dotyczących systemu e-myto na Węgrzech – obecnie nie ma już możliwości zakupienia biletu na stacjach benzynowych. Argumentem jest zmniejszenie ryzyka błędów, które pojawiały się przy ręcznym wprowadzaniu danych dotyczących pojazdu lub trasy. Zmiana może być szczególnie odczuwalna przez firmy transportowe, które dotąd korzystały z ręcznego zakupu tzw. biletów trasowych. W tym przypadku warto rozważyć korzystanie z urządzeń OBU (On Board Unit), które przesyłają dane lokalizacyjne do systemu e-TOLL i automatycznie naliczają opłaty drogowe.
Tabela ze stawkami opłat drogowych w Węgrzech dostępna jest na stronie.
Zmiany w naliczaniu i stawkach opłat – Litwa
Również od 1 stycznia 2024 roku wzrosły stawki myta na Litwie. Zgodnie z informacją Litewskiego Zarządy Dróg Samochodowych, składową opłat są tu kategoria pojazdu (M2-M3 oraz N1-N3), liczba osi oraz poziom emisji CO2. Co ważne, od 2024 roku do obliczania stawki za e-winietę brane są pod uwagę osie pojazdu silnikowego (z wyłączeniem przyczepy). Z ogólnodostępnych informacji wynika, że opłaty drogowe mogą zanotować tu nawet 4-krotny wzrost, który ma sięgać nawet 3 100 euro. Więcej informacji na temat tego, ile kosztuje e-winieta, jak i gdzie ją opłacić, które autostrady są płatne znajdują się na stronie (zakładka FAQ).
Stawki opłat drogowych – Litwa (tabelka):

Wprowadzenie winiety i wyższe myto – Czechy
Wyższe opłaty drogowe w Czechach zaczęły obowiązywać od 1 marca 2024 roku. Do tej pory na ich wysokość składały się: zużycie dróg, hałas, zanieczyszczenia powietrza. Od 1 marca 2024 roku kolejnym składnikiem jest opłata za emisję CO2. Czeski rząd ogłosił 5 klas emisji, gdzie najwyższe opłaty obejmą auta w klasie 1, czyli te emitujące najwięcej CO2, najniższe zaś – bezemisyjne pojazdy klasy 5 (np. elektryczne, napędzane wodorem). Przypisanie pojazdu do danej klasy możliwe jest za pomocą strony www.mytocz.eu/kalkulace-co2, gdzie po podaniu m.in. daty pierwszej rejestracji, kategorii pojazdu, maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub zestawu otrzymamy klasę emisji CO2.
Warto wziąć pod uwagę, że klasyfikacja emisji w przypadku Czech jest dużo bardziej restrykcyjna niż w pozostałych państwach. Według analizy CzechToll tylko 5-10% pojazdów zarejestrowanych w Systemie Elektronicznej Opłaty Drogowej zalicza się do wyższej klasy emisji CO2. To dlatego, że najniższa 1 klasa emisji obejmuje samochody zarejestrowane zaledwie 5 lat temu, czyli przed 1 lipca 2019 roku. Z analizy CzechToll wynika, że to aż 95% pojazdów zarejestrowanych w Czechach.
To, ile za myto zapłacimy w Czechach pokazuje przykładowy koszt przejazdu na trasie Trasa: Lanžhot D2-Rozvadov D5 (430 km)* biorąc pod uwagę stawki sprzed 1 marca 2024 roku, od 1 do 24 marca 2024 roku i od 25 marca 2024 roku:

* Przeliczenie zgodne z kursem walut na dzień 19.02.2024 r.
Dokładna rozpiska stawek myta w Czechach dostępna jest na stronie.
Jak zapowiada tamtejszy rząd, od marca 2024 roku myto w Czechach wzrosło o 10%-15%. W tym samym czasie wprowadzona została winieta uprawniająca do korzystania z autostrad dla samochodów osobowych. Roczna opłata za winietę wzrosła do 2300 koron (ok. 408 zł). Kolejną zmianą jest zaostrzenie systemu kar za wykroczenie drogowe i naliczania punktów karnych. Warto mieć to na uwadze ze względu na surowsze kary w przypadku pojazdów ciężarowych, w których przekroczona została dopuszczalna masa całkowita.
Nowe odcinki e-toll i wyższe stawki opłat drogowych 2025 – Polska:
Na podstawie obwieszczenia Ministra Infrastruktury opublikowanego w Monitorze Polskim 9 grudnia 2024 roku, stawki opłat drogowych w Polsce od 1 stycznia 2025 roku mają wzrosnąć o ok. 3%.
Na stronie e-toll możemy poznać wysokość stawek opłaty elektronicznej za przejazd 1 km dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków oraz klasy GP i G lub ich odcinków obowiązujących od 1.01.2025 r.:

Przypominamy, że 1 listopada 2024 roku do mapy e-toll zostało dodanych prawie 1600 km odcinków płatnych dróg. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule.
Wyższe opłaty drogowe – Belgia (Walonia)
Rada Dyrektorów SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) zatwierdziła dostosowanie taryfy opłaty kilometrowej dla pojazdów ciężarowych w Walonii. Wejdzie ona w życie 1 stycznia 2025 r. Dostosowanie wskaźnika jest obliczane na podstawie wskaźnika cen konsumpcyjnych z sierpnia 2024 r., a zatem na podstawie wahań cen produktów i usług w Belgii. Zmiany w opłatach drogowych zapowiadane są w belgijskiej Walonii. Tamtejszy rząd zastosował opłatę kilometrową dla wszystkich kategorii pojazdów:

Opłaty drogowe i zniesienie zniżki dla DPF – Szwajcaria
Według danych Federalnego Urzędu Ceł i Bezpieczeństwa Granic FOCBS, opłaty drogowe w Szwajcarii od 1 stycznia 2025 roku wzrosną o ok. 5%. Składowymi opłaty LVSA, czyli federalnej opłaty drogowej w Szwajcarii, wciąż mają być masa całkowita pojazdu, poziom emisji spalin oraz liczba przejechanych kilometrów.
Ważną zmianą jest również zniesienie zniżki na opłaty dla pojazdów z DPF, czyli filtrem cząstek stałych.

Opłaty drogowe 2025 – Niemcy, Austria, Słowacja i Słowenia
Według zapowiedzi rządów, w 2025 roku opłaty drogowe nie wzrosną w Niemczech, Słowacji i Słowenii. Zmiany w stawkach opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych zapowiadane są zaś w Austrii i we Włoszech. Nie podano jednak jeszcze oficjalnych informacji na temat opłat drogowych w wymienionych krajach, dlatego będziemy o nich informować na bieżąco.
Zmiany w Eurovignette w 2025 roku
Od 1 stycznia 2025 r. ważna jest tylko w Szwecji, Holandii i Luksemburgu. Drugą ważną zmianą jest nowy sposób obliczania wysokości eurowiniety, Od 25 marca 2025 r. podstawą opłaty za winietę będzie nie klasa emisji Euro, ale klasa CO2 i liczba osi pojazdu. Warto pamiętać, że przy zamawianiu eurowiniety nie ma obowiązku przedstawiania COC i dowodu rejestracyjnego, ale w przypadku kontroli drogowej już tak.
Stawki eurowiniety od 25 marca do 31 grudnia 2025 r. dostępne są na stronie: https://www.eurovignettes.eu/portal/pl/tariffs/tariffs.
Sprawdź, gdzie wymagane są opłaty drogowe, zaplanuj trasę i oblicz koszt transportu
W perspektywie nowych stawek za myto na europejskich drogach obliczanie kosztów transportu może wydawać się uciążliwe i czasochłonne. Korzystanie z narzędzi cyfrowych usprawnia proces planowania transportu i budżetu.
W TIMOCOM Marketplace oferujemy wygodny Planer tras, który pomoże Ci wytyczyć najlepszą trasę, uwzględniając:
- długość całej trasy,
- czas dojazdu,
- ruch na drodze,
- zakazy jazdy dla ciężarówek,
- miejsca, w których odbywają się roboty drogowe,
- odcinki, na których wymagane są opłaty drogowe.
Dodatkowo, dzięki funkcji Trasa i Koszty obliczysz koszty transportu, biorąc pod uwagę drogi, na których pobierane jest myto. W celu szybkiego skomunikowania się ze zleceniobiorcą, pomożesz skorzystać z wygodnego komunikatora Messengera TIMOCOM.
Źródła: e-toll.gov.pl, go-maut, nemzetiutdij.hu, keliumokestis.lt, mdcr.cz

Patrycja Hamielec
Content Specialist