Prawo transportowe 31.10.2024
4

Nowe odcinki dróg objęte e-toll od 1 listopada i wyższe opłaty drogowe na horyzoncie

Więcej odcinków dróg w systemie e-toll od 1 listopada i nowy projekt rządowy w sprawie stawek opłat drogowych

Nowe odcinki dróg w etoll od 1 listopada

Jak ogłosiło Ministerstwo Infrastruktury, od 1 listopada 2024 roku na mapie e-toll pojawią się nowe odcinki dróg. Mowa o 50-procentowym wzroście płatnych odcinków dróg w Polsce. Ale to nie wszystko – rząd pracuje nad wdrożeniem przepisów unijnych, których celem jest dostosowanie opłaty drogowej do klasy EURO i emisji pojazdu ciężarowego, co oznacza wyższe myto w Polsce.

W jaki sposób firmy transportowe mogą lepiej przygotować się na zmiany, optymalniej planować trasy i precyzyjniej obliczać koszty transportu?

Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się:

  • Które odcinki dróg krajowych zostaną objęte systemem opłat e-toll od 1 listopada?
  • Co będzie wchodziło w skład wyższych opłat drogowych, które planuje rząd?
  • Jak TIMOCOM Marketplace może pomóc przewoźnikom w planowaniu trasy z uwzględnieniem płatnych odcinków oraz obliczaniu kosztów trasy?

Prawie 1600 km nowych dróg na mapie e-toll – mapa odcinków objętych opłatami od 1 listopada

Z obwieszczenia Ministra Infrastruktury wynika, że rozszerzenie systemu opłat drogowych e-toll obejmie ponad 1500 km dróg krajowych, które zostały oddane do użytku w latach 2017-2024. Tym samym sieć dróg powiększy się z dotychczasowych 3 600 km aż do 5 200 km. W szczególności zmiany dotkną przewoźników korzystających z autostrad A1, A2, A4, A6, A8 i A18 oraz licznych odcinków dróg ekspresowych, w tym S1, S2, S3, S5, S10, S11, S12, S16, S17, S19, S51, i S61. Przykłady odcinków obejmują m.in. A1 od węzła Toruń Południe do granicy z Czechami w Gorzyczkach oraz S3 między węzłami Parłówko i Szczecin Dąbie.

Lista nowych odcinków dróg objętych opłatami opublikowana jest na stronie etoll.gov.pl.

Na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w odpowiedzi na poselską interpelację, udostępniona została mapa, na której oznaczono zarówno nowe, jak i  dotychczasowo objęte opłatą odcinki dróg w systemie e-toll:

 

Nowe odcinki dróg objęte etoll od 1 listopada 2024

Źródło: GDDKiA

Legenda:

Kolor żółty - odcinki dróg, które zostaną objęte systemem e-toll od 1 listopada 2024 roku.

Kolor turkusowy - drogi, na których już obowiązuje opłata drogowa e-toll. 

Kolor czerwony - prywatne autostrady koncesyjne.

Nowe odcinki dróg w etoll – stawki opłat od 1 listopada 2024 r.

 

Wysokość stawek opłaty e-toll dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną:

WYSOKOŚĆ STAWEK OPŁATY ELEKTRONICZNEJ DLA DRÓG KRAJOWYCH KLASY A I S (1)

 

Wysokość stawek opłaty e-toll dla dróg krajowych klasy GP i G lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną:

WYSOKOŚĆ STAWEK OPŁATY ELEKTRONICZNEJ DLA DRÓG KRAJOWYCH KLASY GP I G

Wdrożenie unijnej dyrektywy i wyższe opłaty drogowe w Polsce – nowy projekt rządowy

Warto przygotować się na kolejne zmiany, które planuje Ministerstwo Infrastruktury. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się bowiem projekt ustawy o podwyżce opłat drogowych. Idąc śladem innych krajów europejskich, Polska również ma dostosować się do przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), której celem jest  przyczynienie się do osiągnięcia celów Unii w zakresie klimatu i energii, w tym zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza poprzez redukcję emisji CO2.

Opłaty drogowe maja składać się z:

  • opłaty infrastrukturalnej – dotychczas pobieranej, zależnej od klasy EURO pojazdu,
  • opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych – nakładanej ze względu na klasę emisji CO2 pojazdu,
  • opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych – różnicowanej w zależności od klasy emisji EURO.

Planowany termin przyjęcia projektu to IV kwartał 2024 roku, z którego pozostały już tylko dwa miesiące. Na szczegóły i podanie ostatecznego terminu wejścia przepisów w życie pozostaje nam cierpliwie czekać.

Sprawdzanie płatnych odcinków, planowanie i obliczanie trasy w TIMOCOM Marketplace

W perspektywie rosnących opłat drogowych i coraz większej liczby kilometrów płatnych odcinków dróg, warto wpierać się rozwiązaniami cyfrowymi oferowanymi przez sprawdzonych dostawców. Giełda Transportowa TIMOCOM daje użytkownikom możliwość nie tylko łatwego wyszukiwania wolnych ładunków i pojazdów z całej Europy, ale także korzystania z funkcji Trasa i Koszty, która wspomaga planowanie trasy i szacowanie kosztów transportu.

Dzięki funkcji Trasa i Koszty w TIMOCOM jest możliwe:

✅ zyskanie podglądu całej trasy z uwzględnieniem jej długości, czasu dojazdu, ruchu na drodze,

✅ zbieranie dodatkowych informacji o utrudnieniach, m.in. zakazach jazdy ciężarówek i robotach drogowych,

✅ sprawdzenie, na których odcinkach pobierane są opłaty drogowe,

✅ dokładne obliczanie kosztów transportu i optymalne planowanie trasy.

Korzystaj ze sprawdzonych rozwiązań dla transportu drogowego, przetestuj Giełdę Transportową TIMOCOM do 4 tygodni zupełnie za darmo i bez zobowiązań.

 

Źródła: etoll.gov.pl, gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-drogach-publicznych-oraz-niektorych-innych-ustaw13, GDDKiA, Monitor Polski

 

* Zgodnie z przepisami dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej przez pojazdy (Dz. Urz. UE L 187 z 20.07.1999, str. 42, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 7, t. 4, str. 372, z późn. zm.), rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) (Dz. Urz. UE L 171 z 29.06.2007, str. 1, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczącego homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących  z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007  i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylającego dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz. Urz. UE L 188 z 18.07.2009, str. 1, z późn. zm.). 

Patrycja Hamielec

Content Specialist

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry