Prawo transportowe 19.12.2024
7

Opłaty drogowe od 1 stycznia 2025 roku – gdzie i od kiedy będzie obowiązywać wyższe myto w krajach UE

Sprawdź wysokość opłat drogowych w państwach, które wprowadziły przepisy dyrektywy winietowej.

Stawki opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych w Europie

Unijna dyrektywa o Eurowiniecie zobowiązuje wszystkie państwa członkowskie do wdrożenia opłat drogowych zależnych od emisji CO2 dla wszystkich pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. W 2025 roku na wyższe stawki myta muszą przygotować się Polska, Belgia, Szwajcaria, Węgry, Włochy oraz Austria.

  1. Niemcy – myto droższe nawet do 86%
  2. Austria – stopniowe zmiany w stawkach opłat
  3. Węgry – podwójna podwyżka myta w krótkim czasie
  4. Litwa – nawet 4-krotnie wyższe stawki dla ciężarówek
  5. Czechy – wyższe opłaty drogowe i zaostrzenie kar za przeciążoną ciężarówkę
  6. Polska – nowe odcinki e-toll i wyższe stawki opłat drogowych
  7. Belgia – wyższe opłaty drogowe w belgijskiej Walonii,
  8. Szwajcaria – wyższe myto i zniesienie zniżki dla DPF.
  9. Opłaty drogowe 2025 - gdzie nie będą wprowadzane?

Rekordowo wysokie opłaty drogowe – Niemcy

Pierwszym państwem, które wprowadziło wyższe opłaty drogowe są Niemcy. Podwyżka myta obowiązuje tu od 1 grudnia 2023 roku i sięga nawet 86% dotychczasowej stawki dla ciężarówek klasy EURO VI. Wysokość niemieckiego maut naliczana jest ze względu na klasyfikację EURO, ale i dopuszczalną masę całkowitą oraz liczbę osi i pojazdu. Przykładowo, dla zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 40 ton, nowa stawka opłat drogowych może wynieść nawet 51,60 eurocenta / km (o 16,20 eurocenta więcej niż obecnie).

Stawki myta w Niemczech w formie tabelki dostępne w artykule:

Aktualizacja 2025: Według zapowiedzi niemieckiego rządu, w 2025 roku nie są planowane wyższe opłaty drogowe, a więc powyższy cennik wziąć obowiązuje.

Stopniowe wprowadzanie podwyżek od 1 stycznia 2023 roku – Austria

W Austrii nowe stawki opłat drogowych wprowadzane są stopniowo. Od 1 stycznia 2024 roku podwyżki obejmują pojazdy emitujące najwięcej zanieczyszczeń (klasa I) i wynoszą odpowiednio o 3,87 centów/km więcej. Kolejny wzrost opłat planowany jest dopiero na 2025 rok. Przy obliczaniu stawki myta należy pamiętać, że pojazdy muszą być przypisane do klasy taryfowej, w przeciwnym wypadku zostaną automatycznie przypisane do najwyższej taryfy – czyli klasy emisji spalin I. Właściciel pojazdu może zadeklarować klasę emisji EURO i klasę emisji CO2 elektronicznie za pomocą strony: https://go-maut.at/co2-rechner#/

Tabela stawek opłat drogowych dla ciężarówek o DMC powyżej 3,5 tony z uwagi na emisję zanieczyszczeń, w tym dopłaty za zanieczyszczenie powietrza, infrastrukturę, hałas i emisję CO2 – Austria 2024:

 

Table-1 (1)

Aktualizacja 2025: W Austrii zapowiadane są podwyżki myta, natomiast nie ma jeszcze szczegółowych informacji na ten temat.

Najwyższe myto w Europie – Węgry

Na Węgrzech wzrost opłat drogowych był szczególnie odczuwalny ze względu na niedawną podwyżkę inflacyjną. 1 października 2023 roku opłaty podniesiono tu o 17%, 1 stycznia 2024 roku zaś o kolejne 22% w przypadku autostrad i aż o 33% na drogach krajowych, czyniąc węgierskie myto jednym z najdroższych w całej Europie. Jego wysokość można sprawdzić za pomocą kalkulatora dostępnego na stronie utdijkalkulacio.hu. Stawki opłat drogowych na Węgrzech zależne są m.in. od stopnia emisyjności pojazdów oraz nowowprowadzonych kategorii: J4 dla pojazdów czteroosiowych i J5 dla pięcioosiowych i więcej.

Aktualizacja 2025: Zgodnie z zapowiedzią węgierskiego operatora opłat drogowych, stawki od 1 stycznia 2025 roku wzrosną o 3,4%. Opłata z tytułu kosztów zewnętrznych pozostanie niezmieniona, uwzględniając kurs wymiany euro-forint opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 1 października 2024 r.

Tabela ze stawkami opłat drogowych w Węgrzech dostępna jest na stronie.

Zmiany w naliczaniu i stawkach opłat – Litwa

Również od 1 stycznia 2024 roku wzrosły stawki myta na Litwie. Zgodnie z informacją Litewskiego Zarządy Dróg Samochodowych, składową opłat są tu kategoria pojazdu (M2-M3 oraz N1-N3), liczba osi oraz poziom emisji CO2. Co ważne, od 2024 roku do obliczania stawki za e-winietę brane są pod uwagę osie pojazdu silnikowego (z wyłączeniem przyczepy). Z ogólnodostępnych informacji wynika, że opłaty drogowe mogą zanotować tu nawet 4-krotny wzrost, który ma sięgać nawet 3 100 euro. Więcej informacji na temat tego, ile kosztuje e-winieta, jak i gdzie ją opłacić, które autostrady są płatne znajdują się na stronie (zakładka FAQ).

Stawki opłat drogowych – Litwa (tabelka):

tabela-oplat-drogowych-litwa

 

Wprowadzenie winiety i wyższe myto – Czechy

Wyższe opłaty drogowe w Czechach zaczęły obowiązywać od 1 marca 2024 roku. Do tej pory na ich wysokość składały się: zużycie dróg, hałas, zanieczyszczenia powietrza. Od 1 marca 2024 roku kolejnym składnikiem jest opłata za emisję CO2. Czeski rząd ogłosił 5 klas emisji, gdzie najwyższe opłaty obejmą auta w klasie 1, czyli te emitujące najwięcej CO2, najniższe zaś – bezemisyjne pojazdy klasy 5 (np. elektryczne, napędzane wodorem). Przypisanie pojazdu do danej klasy możliwe jest za pomocą strony www.mytocz.eu/kalkulace-co2, gdzie po podaniu m.in. daty pierwszej rejestracji, kategorii pojazdu, maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub zestawu otrzymamy klasę emisji CO2.

Warto wziąć pod uwagę, że klasyfikacja emisji w przypadku Czech jest dużo bardziej restrykcyjna niż w pozostałych państwach. Według analizy CzechToll tylko 5-10% pojazdów zarejestrowanych w Systemie Elektronicznej Opłaty Drogowej zalicza się do wyższej klasy emisji CO2. To dlatego, że najniższa 1 klasa emisji obejmuje samochody zarejestrowane zaledwie 5 lat temu, czyli przed 1 lipca 2019 roku. Z analizy CzechToll wynika, że to aż 95% pojazdów zarejestrowanych w Czechach.

To, ile za myto zapłacimy w Czechach pokazuje przykładowy koszt przejazdu na trasie Trasa: Lanžhot D2-Rozvadov D5 (430 km)* biorąc pod uwagę stawki sprzed 1 marca 2024 roku, od 1 do 24 marca 2024 roku i od 25 marca 2024 roku:

oplaty-drogowe-czechy-1-marca

* Przeliczenie zgodne z kursem walut na dzień 19.02.2024 r.

Dokładna rozpiska stawek myta w Czechach dostępna jest na stronie.

Jak zapowiada tamtejszy rząd, od marca 2024 roku myto w Czechach wzrosło o 10%-15%. W tym samym czasie wprowadzona została winieta uprawniająca do korzystania z autostrad dla samochodów osobowych. Roczna opłata za winietę wzrosła do 2300 koron (ok. 408 zł). Kolejną zmianą jest zaostrzenie systemu kar za wykroczenie drogowe i naliczania punktów karnych. Warto mieć to na uwadze ze względu na surowsze kary w przypadku pojazdów ciężarowych, w których przekroczona została dopuszczalna masa całkowita.

Nowe odcinki e-toll i wyższe stawki opłat drogowych 2025 – Polska:

Na podstawie obwieszczenia Ministra Infrastruktury opublikowanego w Monitorze Polskim 9 grudnia 2024 roku, stawki opłat drogowych w Polsce od 1 stycznia 2025 roku mają wzrosnąć o ok. 3%.

Na stronie e-toll możemy poznać wysokość stawek opłaty elektronicznej za przejazd 1 km dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków oraz klasy GP i G lub ich odcinków obowiązujących od 1.01.2025 r.: 

Opłaty drogowe Polska 2025

Przypominamy, że 1 listopada 2024 roku do mapy e-toll zostało dodanych prawie 1600 km odcinków płatnych dróg. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule.

Wyższe opłaty drogowe – Belgia (Walonia)

Rada Dyrektorów SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) zatwierdziła dostosowanie taryfy opłaty kilometrowej dla pojazdów ciężarowych w Walonii. Wejdzie ona w życie 1 stycznia 2025 r. Dostosowanie wskaźnika jest obliczane na podstawie wskaźnika cen konsumpcyjnych z sierpnia 2024 r., a zatem na podstawie wahań cen produktów i usług w Belgii. Zmiany w opłatach drogowych zapowiadane są w belgijskiej Walonii. Tamtejszy rząd zastosował opłatę kilometrową dla wszystkich kategorii pojazdów:

Opłaty drogowe Belgia

Opłaty drogowe i zniesienie zniżki dla DPF – Szwajcaria

Według danych Federalnego Urzędu Ceł i Bezpieczeństwa Granic FOCBS, opłaty drogowe w Szwajcarii od 1 stycznia 2025 roku wzrosną o ok. 5%. Składowymi opłaty LVSA, czyli federalnej opłaty drogowej w Szwajcarii, wciąż mają być masa całkowita pojazdu, poziom emisji spalin oraz liczba przejechanych kilometrów.

Ważną zmianą jest również zniesienie zniżki na opłaty dla pojazdów z DPF, czyli filtrem cząstek stałych.

Opłaty drogowe Szwajcaria

Opłaty drogowe 2025 – Niemcy, Austria, Słowacja i Słowenia

Według zapowiedzi rządów, w 2025 roku opłaty drogowe nie wzrosną w Niemczech, Słowacji i Słowenii. Zmiany w stawkach opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych zapowiadane są zaś w Austrii i we Włoszech. Nie podano jednak jeszcze oficjalnych informacji na temat opłat drogowych w wymienionych krajach, dlatego będziemy o nich informować na bieżąco.

Sprawdź, gdzie wymagane są opłaty drogowe, zaplanuj trasę i oblicz koszt transportu

W perspektywie nowych stawek za myto na europejskich drogach obliczanie kosztów transportu może wydawać się uciążliwe i czasochłonne. Korzystanie z narzędzi cyfrowych usprawnia proces planowania transportu i budżetu.

W TIMOCOM Marketplace oferujemy wygodny Planer tras, który pomoże Ci wytyczyć najlepszą trasę, uwzględniając:

  • długość całej trasy,
  • czas dojazdu,
  • ruch na drodze,
  • zakazy jazdy dla ciężarówek,
  • miejsca, w których odbywają się roboty drogowe,
  • odcinki, na których wymagane są opłaty drogowe.

Dodatkowo, dzięki funkcji Trasa i Koszty obliczysz koszty transportu, biorąc pod uwagę drogi, na których pobierane jest myto.

 

Źródła: e-toll.gov.pl, go-maut, nemzetiutdij.hu, keliumokestis.lt, mdcr.cz

Patrycja Hamielec

Content Specialist

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry