TIMOCOM 19.02.2025
4

Kluczowe dane dotyczące transportu europejskiego na podstawie raportu Eurostat

Sprawdź raport Eurostatu dotyczący europejskiego transportu drogowego

Transport europesjki - raport Europejskiego Urzędu Statystycznego

Europejski Urząd Statystyczny Eurostat pod koniec stycznia 2025 r. opublikował coroczny raport Key figures on European transport – 2024 edition podsumowujący kondycję transportu pasażerskiego i towarowego w Europie. W poniższym artykule przyjrzymy się analizie transportu drogowego towarów z uwzględnieniem pracy przewozowej, rejestracji ciężarówek, kosztów transportowych i innych ważnym aspektom.

Spis treści:

  1. Najwyższy i najniższy udział transportu drogowego w Europie.
  2. Porównanie transportu krajowego i międzynarodowego.
  3. Współczynnik wykorzystania pracy przewozowej w poszczególnych krajach Europy.
  4. Liczba rejestracji ciężarówek.
  5. Puste przebiegi, opłaty drogowe i ekologiczne, czyli koszty w transporcie.
  6. Wpływ transportu drogowego na środowisko naturalne.

Transport drogowy towarów - najwyższy i najniższy udział krajów

Według raportu transport drogowy pozostaje dominującą formą przewozu towarów w wielu krajach UE. W 2022 roku aż 69% wszystkich przewozów w Polsce odbywało się transportem drogowym, co stanowiło trzeci najwyższy wynik w Europie. Najniższy udział transportu drogowego odnotowano w Portugalii, Grecji, Estonii i Irlandii, gdzie preferowanym środkiem przewozu był transport morski.

Jeśli chodzi o udział poszczególnych krajów w transporcie drogowym, w 2023 r. pojazdy zarejestrowane w Polsce wykonały aż jedną piątą (20,3%) wszystkich przewozów towarów zrealizowanych na terenie Europy. Kolejno niemieckie i hiszpańskie firmy transportowe miały kolejno 15,4% i 14,2% udziału w rynku.

Transport krajowy a transport międzynarodowy

Nieco ponad dwie trzecie (68,1%) przewozów w 2023 r., wykonanych z udziałem pojazdów zarejestrowanych w UE, dotyczyło transportu krajowego (w kraju UE, w którym pojazdy były zarejestrowane). Udział ten osiągnął najwyższy poziom 98,7% na Cyprze, najniższy zaś 10% na Litwie.

 

Domestic and international transport statistic

Źródło: Eurostat

Praca przewozowa w transporcie drogowym

W przypadku pojazdów zarejestrowanych w UE liczba wskaźnik pracy przewozowej był o 16% wyższy w 2023 r. niż w 2013 r. Wydajność transportowa pojazdów zarejestrowanych na Litwie wzrosła ponad dwukrotnie (o 108%) między tymi latami, podczas gdy wydajność pojazdów zarejestrowanych w Rumunii (dane dotyczą tylko pojazdów z ładunkiem) wzrosła o 94%. Z kolei osiągi pojazdów zarejestrowanych w Estonii, Portugalii, Finlandii, Danii, Holandii, Francji, Niemczech i na Węgrzech były w 2023 r. niższe niż 10 lat wcześniej.

Rejestracje ciężarówek

Wskaźnik motoryzacji dla drogowych pojazdów towarowych to liczba ciężkich samochodów ciężarowych (maksymalna dopuszczalna masa całkowita > 3,5 tony) i ciągników drogowych w stosunku do liczby ludności. W UE w 2022 r. wskaźnik ten wynosił średnio 13,5 na 1000 mieszkańców. Zdecydowanie najwyższy wskaźnik motoryzacji towarowej wśród krajów UE odnotowano w Finlandii (34,2 na 1 000 mieszkańców). Najniższy wskaźnik odnotowano w Danii (7,3 na 1 000 mieszkańców).

Vehicle registration

Źródło: Eurostat

Koszty w transporcie

Koszty transportu różnią się znacząco w zależności od kraju. W 2023 roku Dania miała najwyższy poziom cen transportu w Europie, podczas gdy najniższe ceny odnotowano w Bułgarii, Rumunii i PolsceNiskie stawki transportowe w Polsce warunkuje specyfika rynku i duża konkurencja wśród przewoźników. Ceny za transport są dużo niższe od momentu wprowadzenia przepisów Pakietu Mobilności i obowiązkowej licencji wspólnotowej dla realizujących transport międzynarodowy, również wobec transportu lekkiego (busy do 3,5 tony).

Jeśli chodzi o opłaty związane z transportem, w raporcie wspominane są również podatki ekologiczne , które w 2022 roku wyniosły 61 miliardów euro, co stanowiło 19,2% wszystkich podatków ekologicznych w UE. Największy udział tych podatków w PKB odnotowano w Danii (0,86% PKB), a najniższy w Czechach (0,02% PKB).

Dodatkowe koszty generowane były także przez puste przebiegi, które do dziś stanowią jedno z kluczowych wyzwań dla branży transportowej. W 2023 roku średnio 21,8% przejazdów ciężarówek w UE odbywało się bez ładunku, co oznacza istotne straty ekonomiczne i środowiskowe. Największy odsetek pustych przejazdów odnotowano na Cyprze (42,3%) oraz w Irlandii (36,9%), kolejno w Austrii (34,0%) i Grecji (32%).

Empty runs

Źródło: Eurostat

Wpływ transportu na środowisko

Autorzy raportu podkreślają, że transport drogowy pozostaje jednym z największych źródeł emisji gazów cieplarnianych. W latach 1990-2019 emisje CO₂ z transportu w UE wzrosły o 23,9%, co czyni go jedynym sektorem, w którym emisje rosły w tym okresie. Kryzys COVID-19 spowodował ich chwilowy spadek, jednak od 2021 roku emisje ponownie zaczęły rosnąć.

Jeśli interesuje Cię więcej szczegółów, pełny raport Eurostat jest dostępny online.

https://ec.europa.eu/eurostat

 

Porównaj wyniki raportu z analizą naszego eksperta, który opowiada o kondycji transportu w 2024/2025 roku: 

Zmiany w transporcie 2025

Opłaty drogowe w Europie 2025

Trendy w Transporcie 2025

Patrycja Hamielec

Patrycja Hamielec

Content Specialist

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry