Kluczowe dane dotyczące transportu europejskiego na podstawie raportu Eurostat
Sprawdź raport Eurostatu dotyczący europejskiego transportu drogowego
Europejski Urząd Statystyczny Eurostat pod koniec stycznia 2025 r. opublikował coroczny raport Key figures on European transport – 2024 edition podsumowujący kondycję transportu pasażerskiego i towarowego w Europie. W poniższym artykule przyjrzymy się analizie transportu drogowego towarów z uwzględnieniem pracy przewozowej, rejestracji ciężarówek, kosztów transportowych i innych ważnym aspektom.
Spis treści:
- Najwyższy i najniższy udział transportu drogowego w Europie.
- Porównanie transportu krajowego i międzynarodowego.
- Współczynnik wykorzystania pracy przewozowej w poszczególnych krajach Europy.
- Liczba rejestracji ciężarówek.
- Puste przebiegi, opłaty drogowe i ekologiczne, czyli koszty w transporcie.
- Wpływ transportu drogowego na środowisko naturalne.
Transport drogowy towarów - najwyższy i najniższy udział krajów
Według raportu transport drogowy pozostaje dominującą formą przewozu towarów w wielu krajach UE. W 2022 roku aż 69% wszystkich przewozów w Polsce odbywało się transportem drogowym, co stanowiło trzeci najwyższy wynik w Europie. Najniższy udział transportu drogowego odnotowano w Portugalii, Grecji, Estonii i Irlandii, gdzie preferowanym środkiem przewozu był transport morski.
Jeśli chodzi o udział poszczególnych krajów w transporcie drogowym, w 2023 r. pojazdy zarejestrowane w Polsce wykonały aż jedną piątą (20,3%) wszystkich przewozów towarów zrealizowanych na terenie Europy. Kolejno niemieckie i hiszpańskie firmy transportowe miały kolejno 15,4% i 14,2% udziału w rynku.
Transport krajowy a transport międzynarodowy
Nieco ponad dwie trzecie (68,1%) przewozów w 2023 r., wykonanych z udziałem pojazdów zarejestrowanych w UE, dotyczyło transportu krajowego (w kraju UE, w którym pojazdy były zarejestrowane). Udział ten osiągnął najwyższy poziom 98,7% na Cyprze, najniższy zaś 10% na Litwie.

Źródło: Eurostat
Praca przewozowa w transporcie drogowym
W przypadku pojazdów zarejestrowanych w UE liczba wskaźnik pracy przewozowej był o 16% wyższy w 2023 r. niż w 2013 r. Wydajność transportowa pojazdów zarejestrowanych na Litwie wzrosła ponad dwukrotnie (o 108%) między tymi latami, podczas gdy wydajność pojazdów zarejestrowanych w Rumunii (dane dotyczą tylko pojazdów z ładunkiem) wzrosła o 94%. Z kolei osiągi pojazdów zarejestrowanych w Estonii, Portugalii, Finlandii, Danii, Holandii, Francji, Niemczech i na Węgrzech były w 2023 r. niższe niż 10 lat wcześniej.
Rejestracje ciężarówek
Wskaźnik motoryzacji dla drogowych pojazdów towarowych to liczba ciężkich samochodów ciężarowych (maksymalna dopuszczalna masa całkowita > 3,5 tony) i ciągników drogowych w stosunku do liczby ludności. W UE w 2022 r. wskaźnik ten wynosił średnio 13,5 na 1000 mieszkańców. Zdecydowanie najwyższy wskaźnik motoryzacji towarowej wśród krajów UE odnotowano w Finlandii (34,2 na 1 000 mieszkańców). Najniższy wskaźnik odnotowano w Danii (7,3 na 1 000 mieszkańców).

Źródło: Eurostat
Koszty w transporcie
Koszty transportu różnią się znacząco w zależności od kraju. W 2023 roku Dania miała najwyższy poziom cen transportu w Europie, podczas gdy najniższe ceny odnotowano w Bułgarii, Rumunii i Polsce. Niskie stawki transportowe w Polsce warunkuje specyfika rynku i duża konkurencja wśród przewoźników. Ceny za transport są dużo niższe od momentu wprowadzenia przepisów Pakietu Mobilności i obowiązkowej licencji wspólnotowej dla realizujących transport międzynarodowy, również wobec transportu lekkiego (busy do 3,5 tony).
Jeśli chodzi o opłaty związane z transportem, w raporcie wspominane są również podatki ekologiczne , które w 2022 roku wyniosły 61 miliardów euro, co stanowiło 19,2% wszystkich podatków ekologicznych w UE. Największy udział tych podatków w PKB odnotowano w Danii (0,86% PKB), a najniższy w Czechach (0,02% PKB).
Dodatkowe koszty generowane były także przez puste przebiegi, które do dziś stanowią jedno z kluczowych wyzwań dla branży transportowej. W 2023 roku średnio 21,8% przejazdów ciężarówek w UE odbywało się bez ładunku, co oznacza istotne straty ekonomiczne i środowiskowe. Największy odsetek pustych przejazdów odnotowano na Cyprze (42,3%) oraz w Irlandii (36,9%), kolejno w Austrii (34,0%) i Grecji (32%).

Źródło: Eurostat
Wpływ transportu na środowisko
Autorzy raportu podkreślają, że transport drogowy pozostaje jednym z największych źródeł emisji gazów cieplarnianych. W latach 1990-2019 emisje CO₂ z transportu w UE wzrosły o 23,9%, co czyni go jedynym sektorem, w którym emisje rosły w tym okresie. Kryzys COVID-19 spowodował ich chwilowy spadek, jednak od 2021 roku emisje ponownie zaczęły rosnąć.
Jeśli interesuje Cię więcej szczegółów, pełny raport Eurostat jest dostępny online.
Porównaj wyniki raportu z analizą naszego eksperta, który opowiada o kondycji transportu w 2024/2025 roku:

Patrycja Hamielec
Content Specialist