Prawo transportowe 04.12.2024
4

Import Control System 2 – co to jest, kogo dotyczy i jaki jest harmonogram wdrażania zmian

Sprawdź, czym jest ICS 2, wobec kogo obowiązuje i jaki jest harmonogram wdrażania kolejnych jego etapów

Import towarów do krajów UE

Od grudnia 2024 roku wejdą w życie ważne zmiany dla firm z branży TSL. Nastąpi kolejny etap wdrażania Import Control System 2, którego celem jest przekazywanie informacji o ładunkach przewożonych pomiędzy Unią Europejską a krajami trzecimi. Sprawdź, kiedy ICS2 zacznie obowiązywać względem poszczególnych sektorów branży TSL.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Co to jest Import Control System 2?
  • Kogo dotyczą przepisy wynikające z ICS2?
  • Jakie są etapy wdrażania zmian? [Harmonogram]
  • Co powinno znaleźć się w przywozowej deklaracji skróconej i jakie będą nowe obowiązki spedytora i przewoźnika?
  • Kto ponosi odpowiedzialność za nieterminowe lub błędne złożenie PDS?
  • Jaka jest różnica pomiędzy ICS2 a ICS?

Import Control System 2 – co to jest?

Import Control System 2 (ICS2) to system informacji o ładunkach, którego celem jest kontrola importu towarów. Intencją drożenia systemu jest ujednolicenie procedur dla wszystkich państw członkowskich w odniesieniu do Customs Risk Management Framework (CRMF), czyli Zasad zarządzania ryzykiem celnym. Chodzi przede wszystkim o podniesienie bezpieczeństwa i ochrony celnej, jak również zabezpieczenie jednolitego rynku i samych obywateli. Dane dotyczące towarów mają być przesyłane z odpowiednim wyprzedzeniem, co jeszcze bardziej wzmocni zarządzanie ryzykiem celnym i wpłynie na jego zmniejszenie.

ICS2 – kogo dotyczy?

System informowania ICS2 będzie obowiązywać każdy podmiot zaangażowany w import towarów na teren Unii Europejskiej z krajów trzecich. Dotyczy to przedsiębiorców – przewoźników i spedytorów (morskich i drogowych), jak również sprzedawców hurtowych i detalicznych, włączając sprzedaż online.

Import Control System 2 określa rozszerzony zakres odpowiedzialności przewoźnika lub armatora z tytułu wprowadzenia towaru na obszar celny Unii Europejskiej. Jako strony odpowiedzialne za tę operację jasno są określone wszystkie podmioty wystawiające konosamenty spedytorskie, importerzy z terenu Unii Europejskiej, operatorzy pocztowi, kurierzy, a także operatorzy transportu kombinowanego. - wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath

Oznacza to, że Import Control System 2 obejmie każdy rodzaj transportu służący do importowania towarów na teren Unii Europejskiej. Warto pamiętać, że kraje trzecie w rozumieniu przepisów to nie tylko Wielka Brytania, ale i Norwegia oraz Szwajcaria.

Ważne: Import Control System 2 będzie miał zastosowanie również wobec tranzytu ładunków przez terytorium Unii Europejskiej.

Etapy wdrażania Import Control System 2

📆15 marca 2021 r. – rozpoczęcie wdrażania ICS 2 w Unii Europejskiej.

📆21 października 2021 r. – pierwszy etap wdrażany jest w Polsce wobec Poczty Polskiej, przesyłek ekspresowych i  przesyłek pocztowych w transporcie lotniczym.

📆1 marca 2023 r. – rozpoczęcie ISC2 w transporcie lotniczym.

📆3 czerwca 2024 r. – 4 grudnia 2024 r. – wdrażanie ICS 2 wobec przewoźników morskich i żeglugi śródlądowej,

📆4 grudnia 2024 r. – rozpoczęcie implementacji dla armatorów i przewoźników, początek okresu przejściowego dla spedytorów i HBL,

📆1 kwietnia 2025 r. – początek wdrażania systemu dla spedytorów i wystawców HBL, rozpoczęcie okresu przejściowego transportu drogowego i kolejowego,

📆1 września 2025 r. – rozpoczęcie implementacji ICS 2 przez przewoźników drogowych i kolejowych.

 

ICS 2 - harmonogram zmian

 

Kolejny etap ICS 2 od 4 grudnia 2024 r. – jakie będą obowiązki przewoźnika i spedytora?

Wraz z wdrożeniem kolejnych etapów Import Control System 2, przewoźników, spedytorów i pozostałe podmioty zaangażowane w import towarów do UE zaczną obowiązywać nowe zasady. Dotyczą one szczególnie informacji, które powinny zostać zawarte w przywozowej deklaracji skróconej (PDS) – w języku angielskim Entry Summary Declaration (ENS). Odpowiedzialność za złożenie poprawnej przywozowej deklaracji skróconej spoczywa na przewoźniku, ale może to zrobić również importer, odbiorca lub inny podmiot działający w imieniu przewoźnika, dlatego warto w tej kwestii współpracować i szczegółowo sprawdzać wszystkie formalności.

Ważne: Informacje w PDS / ENS mogą różnić się od siebie w zależności od rodzaju transportu.

Informacje, które muszą znaleźć się w przywozowej deklaracji skróconej (PDS / ENS):

  • Numer EORI – numer importera, nadawany przez UE (weryfikacja numeru możliwa na stronie Komisji Europejskiej).
  • Kod HS – sześciocyfrowy numer, który przydziela towar do odpowiedniej kategorii i pozwala na jego poprawną taryfikację celną,
  • Opis ładunku,
  • Dane sprzedającego, nadawcy, odbiorcy, przewoźnika, spedytora i wszystkich innych podmiotów biorących udział w transporcie towarów objętych Import Control System 2.

Brak poprawnego złożenia przywozowej deklaracji skróconej – kto ponosi odpowiedzialność?

W przypadku nieprawidłowego złożenia PDS / ENS odpowiedzialność ponosi przewoźnik, ale najbardziej dotkliwe konsekwencje mogą spotkać importera, którego towary mogą zostać zatrzymane na granicy. W najgorszym przypadku może dojść do całkowitego zakazu wprowadzania towarów na rynek europejski. Deklaracja złożona po terminie jest ona odrzucana, co wymaga powtórnego podania wszystkich informacji.

ICS 2 zamiast ICS – co się zmieni?

Dotychczasowy Import Control System ma być dostępny do momentu zakończenia wdrażania wszystkich etapów Import Control System 2. Główną różnicą pomiędzy ISC a ISC2 jest zakres udostępnianych danych, jak również czas ich przesyłania – ma się to odbywać odpowiednio wcześniej, przed oprawą celną, np. zanim ładunek trafi na kontenerowiec. Nowy system ma pomóc zarówno w stworzeniu Europejskiej Bazy Danych (European Customs Database) importowanych towarów, jak i w sprecyzowaniu roli oraz zakresu odpowiedzialności przewoźników z krajów trzecich.

 

Źródła: https://ec.europa.eu/, https://acporath.com/

 

Te artykuły mogą Cię zaciekawić:

Wymiana towarów i transport – Wielka Brytania zaostrza przepisy 1 stycznia 2023 r.

Border Target Operating Model – dokument, który ułatwi transport towarów do Wielkiej Brytanii

Transport żywności szybko psującej się – gdzie szukać pojazdów i na co zwrócić uwagę przy wyborze firmy transportowej?

 

Patrycja Hamielec

Patrycja Hamielec

Content Specialist

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry