Prawo transportowe 18.01.2023
5

Wymiana towarów i transport – Wielka Brytania zaostrza przepisy 1 stycznia 2023 r.

Likwidacja niektórych uprawnień oznacza kolejne utrudnienia w relacji UK-UE

Wymiana ładunków pomiędzy UK a UE coraz trudniejsza

Do niedawna niemal 78% wszystkich towarów trafiało do Wielkiej Brytanii drogą lądową. W ostatnich miesiącach się to zmieniło – import znacząco się zmniejszył, wynikiem czego była redukcja obrotów o 14 mld funtów pomiędzy 2020 a 2021 rokiem. Od 1 stycznia 2023 roku europejskie firmy transportujące towary na Wyspy czeka kolejne wyzwanie – zmiana zasad kabotażu, operacji multimodalnych i ruchu trójstronnego. Jak będzie wyglądała wymiana towarów pomiędzy Wyspami a krajami Unii Europejskiej?

Do niedawna niemal 78% wszystkich towarów trafiało do Wielkiej Brytanii drogą lądową. W ostatnich miesiącach się to zmieniło – import znacząco się zmniejszył, wynikiem czego była redukcja obrotów o 14 mld funtów pomiędzy 2020 a 2021 rokiem. Od 1 stycznia 2023 roku europejskie firmy transportujące towary na Wyspy czeka kolejne wyzwanie – zmiana zasad kabotażu, operacji multimodalnych i ruchu trójstronnego. Jak będzie wyglądała wymiana towarów pomiędzy Wyspami a krajami Unii Europejskiej?

Z naszego artykułu dowiesz się:

  1. Jak wygląda transport, od kiedy Wielka Brytania wyszła z Unii Europejskiej?
  2. Brexit a transport towarów – jak Brexit wpłynął na opóźnienia i zwiększenie kosztów transportowych?
  3. Które formalności trzeba spełnić, aby wykonać import do Wielkiej Brytanii?
  4. Kogo obejmuje i ile kosztuje nowa licencja operatora?
  5. Dlaczego zaostrzono przepisy wjazdowe do Wielkiej Brytanii i na jakie tymczasowe ustępstwa zgodził się rząd?

Sytuacja transportu drogowego w Wielkiej Brytanii

Częstotliwość drogowych operacji transportowych w 2021 roku w Europie zwiększyła się o 6,5%. W tym samym czasie w Wielkiej Brytanii spadła liczba rejestracji samochodów ciężarowych, biorących udział w transporcie drogowym rzeczy. W 2020 roku na Wyspy trafiło 2,8 mln ton towarów (o 17% mniej), z czego 88% zostało załadowane na terenach Belgii, Francji, Niemczech i Irlandii. Ogólny wynik importowanych towarów w stosunku do liczby rejestracji pojazdów ciężarowych w latach 2020-2021, wyniósł 15%. Spadek liczby przewozów wykonywanych z krajów europejskich przez brytyjskie firmy transportowe pokazuje, że Wielka Brytania nie wyszła jeszcze z kryzysu gospodarczego wywołanego przez pandemię COVID.

This is an embedded image

Spadek liczby ładunków transportowanych z krajów Unii Europejskiej przez pojazdy zarejestrowane w Wielkiej Brytanii oznacza, że Zjednoczone Królestwo nie podniosło się po pandemii – w przeciwieństwie do światowego handlu.

Większe koszty przez opóźniony transport – Wielka Brytania po Brexicie

Brexit był jednoznaczny z wdrożeniem zmian, m.in. zasad importu towarów z Europy do Wielkiej Brytanii. Przepisy dotyczące przepływu towarów od początku były różnie interpretowane, co doprowadziło do nieporozumień w trakcie odpraw celnych. Wynikiem tego były opóźnienia w transporcie międzynarodowym i zwiększenie kosztów transportowych – według statystyk nawet 1/3 firm z powodu strat całkowicie zamknęła swój biznes. W wyniku opóźnień brytyjscy zleceniodawcy, czekający na towar z terenów Unii Europejskiej, zaczęli szukać lokalnych dostawców. Import towarów z UE jeszcze bardziej się zmniejszył – co nie oznacza zatrzymania tendencji.  Jak pokazują statystyki, prawie 78% firm transportowych doświadczyło lub doświadczy opóźnienia w transporcie w ciągu ostatnich dwóch tygodni.

Transport towarów do Wielkiej Brytanii – dokumenty i formalności

Prawie połowa przewoźników, zapytanych o powody opóźnień w transporcie międzynarodowym, podała dodatkowe formalności. Nowy zestaw przepisów i wypełnianie dodatkowych dokumentów to duże wyzwanie dla importerów. Od 1 stycznia 2021 roku każdy podmiot, który bierze udział w transporcie dóbr pomiędzy krajami Unii Europejskiej a Wyspami Brytyjskimi, jest zobowiązany do złożenia deklaracji celnej, opłacenia podatku VAT i cła. Ważne jest zapoznanie się z obowiązującymi wytycznymi, dotyczącymi importu określonych towarów. Przykładowo, wszystkie towary przemysłowe muszą być odpowiednio oznakowane, etykietowane i opakowane, powinny również zawierać atesty, certyfikaty i wpis do rejestru. W przypadku przewozu zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego oraz roślin i produktów roślinnych, potrzebne są odpowiednie świadectwa i pozwolenia. Dodatkowo firma importująca dobra na brytyjski rynek musi wyznaczyć przedstawiciela prawnego firmy na terenie Zjednoczonego Królestwa. Obowiązki formalne leżą po stronie importerów, ale i eksporterów. Dodatkowe koszty po stronie Brytyjczyków dołożyły kolejną cegiełkę do nieopłacalności handlu z UE. Wielka Brytania ma kolejny powód, aby zmniejszyć import towarów z krajów europejskich.

Dodatkowe zezwolenia na transport – Wielka Brytania wprowadza licencję wspólnotową na busy do 3,5 tony

Dodatkowym wydatkiem jest również nowa licencja wspólnotowa (ang. operator license), na prowadzenie działalności z VOSA/DVSA (ang. Vehicle & Operator Services Agency). Koszt licencji wspólnotowej (lub naniesienie zmian do obecnej) to 254 £. Za licencję na 5 lat zapłacimy 449 £, a jeśli po tym okresie chcemy kontynuować biznes, musimy wnieść tyle samo za kolejne 5 lat. Ale to nie wszystko – od sierpnia 2022 roku nastąpiły zmiany w przepisach, na podstawie których licencje papierowe już nie obowiązują i konieczne jest wyrobienie ich w formie elektronicznej. Musimy więc złożyć nowy wniosek, niezależnie od tego, czy posiadamy już licencję. Nie jest to proste, ponieważ do zdobycia nowej licencji konieczne jest spełnianie określonych kryteriów i potwierdzenie kompetencji zawodowych. Co więcej, obowiązkiem posiadania licencji operatora od 21 maja 2022 roku objęte są busy od 2,5 do 3,5 tony.

Kabotaż, transport kombinowany i ruch trójstronny Wielka Brytania – zmiany od 1 stycznia 2023 roku

Sytuacji europejskich przewoźników nie poprawia wprowadzona 1 stycznia 2023 roku umowa o handlu i współpracy (TCA) pomiędzy Unią Europejską a Wielką Brytanią. Na jej podstawie nie można wykonywać już kabotażu „na pusto” przy wjeździe na teren Zjednoczonego Królestwa. Obowiązuje również limit operacji kabotażowych – do 2 transportów krajowych w ciągu 7 dni. Oprócz tego wprowadzono zakaz wykonywania niektórych operacji multimodalnych. Według nowego prawa przewóz towarów w transporcie kombinowanym musi odbywać się wyłącznie tym samym pojazdem lub za pomocą tej samej jednostki ładunkowej, bez możliwości odpięcia lub dopięcia przyczepy lub naczepy. Likwidacja uprawnień dla niektórych operacji przewozowych to nie wszystko – aby przewieźć towar do Wielkiej Brytanii nie wystarczy już sama Licencja Wspólnotowa, ale i zezwolenie  Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu (EKMT).

Przewóz towarów do Wielkiej Brytanii na nowych zasadach – powody zmian i kary za niedostosowanie się

Wprowadzenie nowych przepisów i likwidacja niektórych uprawnień to odpowiedź brytyjskiego rządu na nierówne szanse, które zdaniem jego przedstawicieli, są widoczne pomiędzy przewoźnikami z Wysp a przewoźnikami z krajów unijnych. Ich zdaniem państwa importujące towary do Wielkiej Brytanii mogą liczyć na szereg ustępstw, ale działa to tylko w jedną stronę. Pomimo apeli Wielka Brytania nie wycofuje się z ograniczenia możliwości wykonywania przewozów przez unijnych przedsiębiorców – jedyne ustępstwo ze strony brytyjskiej to wstrzymanie kar za niedostosowanie się do nowych przepisów do 31 marca 2023 roku.

Jak od Nowego Roku będzie wyglądał tamtejszy transport? Wielka Brytania jest coraz trudniejszym partnerem do rozmów biznesowych. Przewóz towarów do Wielkiej Brytanii, jak i import ładunków do krajów Unii Europejskiej jest mocno utrudniony, a dla niektórych firm transportowych – wręcz niemożliwy. Trudno ukrywać, że dla nich zaostrzenie przepisów oznacza konieczność szukania nowych destynacji przewozowych.

Jeśli szukasz nowych partnerów biznesowych, sprawdź katalog firm transportowych w jednej z największych sieci logistycznych w Europie:

P. H.

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry