Prawo transportowe 15.12.2023
4

Border Target Operating Model – dokument, który ułatwi transport towarów do Wielkiej Brytanii

Nowe zasady importu towarów do Wielkiej Brytanii w 2024 roku

Nowe zasady importu towarów do Wielkiej Brytanii

Długo wyczekiwany Border Target Operating Model został opublikowany przez brytyjski rząd. Dokument opisujący zasady importu towarów do Wielkiej Brytanii ma usprawnić transport po wprowadzeniu Brexitu. Czego dotyczy i co się zmieni po jego wprowadzeniu?

Spis treści:

  1. Border Target Operating Model – co to jest i jakie zmiany wprowadza?
  2. Nowy model kontroli i bezpieczeństwa – na czym polega?
  3. Towary importowane z UE do Irlandii przez Wielką Brytanię – kogo nie będzie obowiązywać TOM?
  4. Kalendarium Border Target Operating Model – kiedy wejdą w życie poszczególne zmiany?

Co to jest Border Target Operating Model? Najważniejsze zmiany

Border Target Operating Model (w skrócie TOM) to dokument opisujący zasady transportu towarów do Wielkiej Brytanii z innych krajów, w tym również z Unii Europejskiej. Dotyczy kontroli bezpieczeństwa importu towarów oraz kontroli sanitarnych i fitosanitarnych, wwozu żywych zwierząt oraz zarodków produktów pochodzenia zwierzęcego, a także roślin i produktów roślinnych. Do każdego produktu została przypisana kategoria ryzyka, co stanowi podstawę regulacji.

Najważniejsze zmiany wynikające z TOM:

  • Zmniejszenie wymagań dotyczących informacji na temat importowanych towarów z 37 do 20 obszarów (w niektórych przypadkach konieczne będzie podanie informacji o dodatkowych 8 obszarach).
  • Ułatwienie przekazywanie dokumentacji za pośrednictwem systemu Single Trade Window.
  • Podniesienie bezpieczeństwa danych i zapobieganie ich powielaniu.
  • Usunięcie wymogów dotyczących bezpieczeństwa i ochrony względem niektórych kategorii towarów.

Nowy model kontroli i bezpieczeństwa – na czym polega?

Kontrole towarów oparte są o trzy filary – wprowadzenie kategorii ryzyka dla poszczególnych towarów, cyfryzację dokumentacji eksportowej, a także ułatwienie dla rzetelnych importerów.

Kategorie ryzyka przypisane konkretnym produktom (risk-based assessment)

Wprowadzone w ramach nowego modelu kategorie dzielą się na wysokiego, średniego i niskiego ryzyka. Dotyczą samych towarów, ale i kraju ich pochodzenia. 

Klasyfikacji ryzyka podlegają:

  • żywe zwierzęta,
  • produkty pochodzenia zwierzęcego,
  • produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego,
  • materiał biologiczny,
  • rośliny,
  • produkty roślinne.

Towary niskiego ryzyka (produkty przetworzone pochodzenia zwierzęcego i odzwierzęcego, niektóre produkty rybne) nie będą wymagać już certyfikatu zdrowia. W przypadku produktów średniego ryzyka (produkty nieprzetworzone, m.in. surowe mięso i ryby, nabiał, produkty wykorzystywane w produkcji pasz) należy za każdym razem powiadamiać o przybyciu przesyłek w systemie celnym i kontroli dokumentów na granicy. Jeśli chodzi o towary wysokiego ryzyka, kontrole są najbardziej restrykcyjnie. Obejmują m.in. żywe zwierzęta oraz produkty importowane z krajów lub regionów o podwyższonym ryzyku chorobowym. W przypadku takich towarów przeprowadza się pełną kontrolę. Od przewoźnika wymaga się zarówno wcześniejszego zgłoszenia wwozu, jak i okazania eksportowego certyfikatu zdrowia zwierząt. Kontrola dotyczy również roślin, ale tylko tych z kategorii wysokiego ryzyka – te średniego i niskiego ryzyka nie wymagają sprawdzania.

Ułatwienie dla autoryzowanych importerów (Single Trade Window i Trusted Trader Scheme)

Single Trade Window (STW) to system informatyczny pozwalający na wprowadzenie i przekazywanie wszystkich dokumentów związanych z eksportem lub/ i importem za pośrednictwem jednej platformy. Ma to pomóc przewoźnikom w łatwiejszym pozyskiwaniu statusu Trusted Trader, który pozwala na ograniczenie administracyjnych procesów – m.in. każdorazowego udostępniania danych różnym organom brytyjskim. Przedsiębiorcy, którzy wcześniej uzyskali status Trusted Trader, za pośrednictwem Single Trade Window mogą mieć dostęp do posiadanych już zezwoleń i ubiegać się o kolejne, dodatkowe zezwolenia lub udział w programach skierowanych do eksporterów i importerów.

Towary importowane z UE do Irlandii przez Wielką Brytanię – kogo nie będzie obowiązywać TOM?

Jeśli chodzi o tranzyt towarów do Irlandii i Irlandii Północnej przez Wielką Brytanię, obowiązują dotychczasowe przepisy, które określa dokument Windsor Framework. Na jego podstawie odbywa się również import towarów z Irlandii i Irlandii Północnej do Wielkiej Brytanii, ale tylko w przypadku towarów niewymagających kontroli. W przypadku bezpośredniego importu towarów należy oprzeć się na regulacjach Border Target Operating Model.

Kalendarium zmian – najważniejsze daty

Przepisy wynikające z dokumentu Border Target Operating Model będą wprowadzane stopniowo w 2024 roku.

31 stycznia 2024 – wprowadzenie świadectwa zdrowia produktów zwierzęcych, roślin i produktów roślinnych średniego ryzyka, żywności i pasz pochodzących od zwierząt objętych wysokim ryzykiem, które importowane są z państw Unii Europejskiej.

31 stycznia 2024  - zniesienie wymogów wstępnego powiadamiania dla roślin i produktów roślinnych niskiego ryzyka importowanych z UE oraz wprowadzenie świadectw zdrowia przy przywozie produktów zwierzęcych, roślin i produktów roślinnych średniego ryzyka, pasz niepochodzących od zwierząt wysokiego ryzyka.

30 kwietnia 2024 – wdrożenie fizycznych kontroli produktów zwierzęcych, roślinnych, produktów roślinnych średniego ryzyka oraz żywności i pasz niepochodzących od zwierząt określonych wysokim ryzykiem importowanych z UE, na podstawie dokumentacji i ryzyku identyfikacji.

30 kwietnia 2024 – przeniesienie kontroli roślin i produktów roślinnych do punktów kontroli granicznej, zniesienie świadectw zdrowia i rutynowej kontroli niektórych produktów spoza UE. Zmniejszy się również liczba kontroli fizycznych i identyfikacyjnych produktów zwierzęcych średniego ryzyka pochodzących z krajów spoza UE.

31 października 2024 – wprowadzenie wymogu składania deklaracji bezpieczeństwa i ochrony (Safety and Security declarations) w razie importu towarów z krajów UE lub innych, na których obowiązuje zwolnienie.

Źródło: brexit.gov.pl

Patrycja Hamielec

Content Specialist

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry