Prawo transportowe 13.10.2022
5

Czy transport busem się opłaca?

Za i przeciw inwestowaniu w auta do 3,5 tony dmc

AdobeStock_186250267

Osoby planujące założenie firmy transportowej często zastanawiają się, jakie pojazdy kupić: busy, solówki czy ciągniki z naczepami. Poniżej podpowiadamy, co wziąć pod uwagę przy podejmowaniu takiej decyzji.


Kraje Europy Środkowo-Wschodniej przodują w europejskim transporcie. Według statystyk Polska odpowiada za około 25% rynku. Specyfiki branżowego krajobrazu dopełnia popularny w naszm kraju transport ekspresowy, wykonywany pojazdami do 3,5 tony dmc. Wiele firm specjalizuje się wyłącznie w przewozach busami, choć coraz częściej mówi się, że planowane przepisy Pakietu Mobilności nie będą sprzyjały ich rozwojowi. To sprawia, że osoby planujące założenie firmy transportowej często zastanawiają się, jakie pojazdy kupić: busy, solówki czy ciągniki z naczepami. Poniżej podpowiadamy, co wziąć pod uwagę przy podejmowaniu takiej decyzji.


Spis treści:

  1. Przepisy dotyczące transportu do i powyżej 3,5 t dmc - podstawowe różnice
  2. Opłaty drogowe dla busów i dla ciężarówek - rodzaje i stawki
  3. Jazda busem a prowadzenie ciągnika siodłowego - perspektywa kierowcy
  4. Wolne ładunki na busy - gdzie je znaleźć

Przewozy busem a transport ciężki: wymogi prawne

Wdrażane systematycznie przepisy Pakietu Mobilności powodują, że formalności, jakie trzeba spełnić, by prowadzić firmę transportową, coraz mniej zależą od rodzaju posiadanego taboru.

W obu przypadkach konieczne są:

  • Posiadanie stałej i rzeczywistej siedziby
  • Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego
  • Zezwolenie na wykonywanie transportu drogowego rzeczy
  • Licencja wspólnotowa (w przypadku transportu międzynarodowego)

Podstawowa różnica dotyczy rejestracji czasu pracy kierowcy. Obecnie pojazdy powyżej 3,5 t dmc muszą być wyposażone w tachografy. Busów ten obowiązek nie obejmuje, jednak tylko do 2026 roku – wówczas wejdą w życie kolejne przepisy Pakietu Mobilności, które wymuszą instalację tachografu w pojazdach powyżej 2,5 t dmc.

Opłaty drogowe dla busów i ciężarówek – różnice

Poza oczywistymi różnicami dotyczącymi zużycia paliwa oraz kosztów eksploatacji, warto wziąć pod uwagę także opłaty drogowe. W przypadku płatnych odcinków polskich autostrad pojazdy do 3,5 t dmc należą do kategorii 1, czyli tej samej, co auta osobowe. Pojazdy wyższych kategorii, o dmc powyżej 3,5 t od 21.10.2021 t obowiązkowo rozliczają się w oparciu o system e-toll. Stawka za przejazd busem 1 km płatnego odcinka zarządzanego przez GDDKiA (A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław-Sośnica) wynosi 0,10 zł. Dla pojazdów ciężkich stawki są wyższe i różnią się w zależności od:

  • klasy drogi, 
  • maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu,
  • klasy emisji spalin EURO.

Aktualne cenniki dla odcinków koncesyjnych polskich autostrad można natomiast sprawdzić tutaj:

Czy lepiej być kierowcą busa czy ciężarówki?

Czy łatwiej znaleźć kierowcę do renault Master, czy scanii V8? W dobie niedoboru kierowców zawodowych (wg najnowszych szacunków w Polsce brakuje ich już ok. 150.000) to pytanie jest jak najbardziej zasadne. A odpowiedź nie musi być oczywista.

W tabeli zestawiamy najważniejsze różnice pomiędzy warunkami pracy kierowcy busa i ciężarówki:

Samochód ciężarowy > 3,5 t / zestaw

Bus < 3,5 t

Kategoria prawa jazdy

C/C+E

B

Rejestracja czasu pracy kierowcy

Tak

Jeszcze nie (obowiązkowe tachografy w busach od 2026)

Maksymalna dozwolona prędkość w Polsce

70 km/h na drogach jednojezdniowych, 80 km/h na drogach dwujezdniowych

100 km/h na drodze jednojezdniowej, 120 km/h na dwujezdniowej, 140 km/h na autostradzie

Maksymalna dozwolona prędkość w Niemczech

80 km/h poza terenem zabudowanym, 100 km/h na drogach ekspresowych, brak limitu na autostradach

100 km/h poza terenem zabudowanym, 130 km/h na drogach ekspresowych, brak limitu na autostradach

Swoboda poruszania się po drogach

- Konieczność przestrzegania ograniczeń tonażowych i wielkościowych, a także weekendowych i świątecznych zakazów jazdy.

- Zatrzymywanie się i parkowanie w miejscach dostosowanych do wymiarów dużego pojazdu lub zespołu pojazdów

- Niewiele ograniczeń tonażowych i wielkościowych, brak dodatkowych zakazów jazdy.

- Swoboda parkowania i poruszania się bocznymi/węższymi drogami

Komfort prowadzenia pojazdu i wypoczywania w nim

Większa przestrzeń w kabinie, coraz więcej udogodnień dla kierowcy (np. lodówka, kuchenka mikrofalowa)

Mniej miejsca w kabinie i dodatkowego wyposażenia, często także płytsze/krótsze fotele


Ze względu na wymaganą kategorię prawa jazdy teoretycznie łatwiej zatrudnić kierowcę busa. W praktyce jednak bywa różnie, ponieważ nie każdy chce wyjeżdżać w dalekie trasy autem z ciaśniejszą i gorzej wyposażoną kabiną. Część kierowców traktuje przewozy busem jako etap przejściowy, na czas zdobycia przez nich prawa jazdy kategorii C+E. Brak tachografu z jednej strony pozwala na bardziej swobodną organizację czasu pracy, z drugiej dla wielu oznacza większą presję, by dojechać szybciej.

Nie brakuje jednak także fanów jazdy busem do 3,5 t. Chwalą sobie więcej możliwości wyboru trasy i miejsc odpoczynku. Wśród zalet wymieniają również podziwianie widoków, których nie ograniczają ekrany na autostradach, a także możliwość wykorzystania dostawczaka w celach prywatnych – np. po to, by podczas dłuższej pauzy podjechać do sklepu czy na plażę.

Zwolennicy obu rodzajów pojazdów podkreślają jednak, że bardziej niż dmc auta liczy się podejście pracodawcy: im bardziej szanuje kierowcę i potrafi go docenić (nie tylko finansowo), tym większa szansa, że zyska jego lojalność na dłużej.

Gdzie znaleźć ładunki na busy?

Żeby transport busem się opłacał, niezbędny jest dostęp do sprawdzonych źródeł ładunków. Na pewno przydatne będą własne kontakty np. z poprzednich miejsc pracy. Oprócz nich z pomocą przychodzą także rozwiązania cyfrowe, bez których trudno sobie dziś wyobrazić prowadzenie firmy transportowej. Wolne ładunki na busy można znaleźć na sprawdzonej giełdzie transportowej, np. od TIMOCOM. Jest to największa taka giełda  w Europie, z której korzysta codziennie ponad 147.000 użytkowników z 46 krajów. Wchodzi ona w skład Systemu Smart Logistics, który umożliwia także szybkie i proste kalkulowanie tras i kosztów, dzięki czemu łatwo ustalisz odpowiadającą Ci cenę za 1 km transportu busem.


Może Cię również zainteresować:

Sukces też jeździ busem!

Jak ograniczyć rotację pracowników w firmie transportowo-spedycyjnej?

Raport Barometru transportowego TIMOCOM: II kwartał 2022


Do góry