TIMOCOM 24.01.2023
4

Ładowność busa do 3,5 tony – jak nie dopuścić do naruszeń?

Ile towaru można przewozić busem, aby go nie przeładować.

Ile kg można załadować na busa do 3,5 ton?

W obliczu wyzwań, rosnących kosztów transportowych i zmian w prawie transportowym busy do 3,5 tony DMC znajdują się w wyjątkowo trudnym położeniu. Wiele firm wykorzystujących busy w transporcie międzynarodowym przerzuciło się na krajówkę, gdzie nie obowiązuje chociażby Licencja Wspólnotowa. Przewozy krajowe dają możliwość nadgonienia finansowych strat, ale i zwiększają ryzyko naruszeń w przypadku, kiedy chce się przewieźć jak najwięcej towaru, w jak najkrótszym czasie. Nietrudno wówczas o przeładowanie busa, które od 2022 roku karane jest wyższym mandatem.

Przeczytaj artykuł i sprawdź:

  • Ile kg można przewozić busem?
  • Ile może ważyć przyczepa do busa?
  • Jakie są sposoby na to, aby przewieźć busem więcej ładunku?
  • Jaka grzywna grozi za przeładowanie busa?
  • Gdzie znaleźć wolne ładunki na busa?

Jak obliczyć ładowność busa?

Aby odpowiedzieć na pytanie, ile kg można załadować na busa, należy wziąć pod uwagę dopuszczalną masę całkowitą pojazdu, którą określa producent. Liczbę potrzebną, aby obliczyć ładowność busa, znajdziemy również w dowodzie rejestracyjnym. Ogólnie rzecz biorąc, ładowność busa do 3,5 tony to różnica pomiędzy dopuszczalną masą własną pojazdu i dopuszczalną masą całkowitą przewozu. W teorii oznacza to, że bus ważący 2 tony może przewieźć maksymalnie 1,5 tony ładunku, ponieważ jego dopuszczalna masa całkowita to 3,5 tony. W praktyce, z uwagi na konstrukcję busa, transport 1500 kg wymaga często zwiększenia powierzchni ładunkowej. O tym, jak zwiększyć ładowność busa, piszemy w kolejnych akapitach.

Jaka jest ładowność busa z przyczepą?

Sytuacja zmienia się w momencie, kiedy do busa dołączamy przyczepkę. Wówczas do DMC busa do 3,5 ton doliczyć trzeba DMC przyczepy, ponieważ, w świetle prawa, również traktowana jest jako pojazd. O tym, ile waży przyczepa samochodowa przeczytamy w dowodzie rejestracyjnym. W rubryce F.1 znajdziemy informację o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej przyczepy, w F.2 o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu. Czym różnią się od siebie oba wpisy? Na DMC przyczepy składają się jej dopuszczalna masa całkowita oraz dopuszczalna masa obciążenia, czyli ładunku, który można nią przewozić. W przypadku prawa jazdy kategorii B maksymalna dopuszczalna masa całkowita przyczepy busa do 3,5 tony to 750 kg. Kierowcy uprawnieni do prowadzenia pojazdów kategorii B+E mogą prowadzić busa do 3,5 tony wraz z przyczepką o DMC do 3,5 tony.

Warto pamiętać, że od 1 stycznia 2023 roku przestał obowiązywać przelicznik, według którego przyczepa busa do 3,5 tony musiała być co najmniej o 33 procent mniejsza niż DMC samego busa. Pomimo tego, że przepis w praktyce był martwy – nie stosowali się do niego przewoźnicy, a kontrolerzy drogowi przymykali niego na oko, podanie wagi przyczepy według przelicznika musiało znaleźć się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Z przelicznika zrezygnowano najprawdopodobniej dlatego, że obowiązywał tylko w Polsce.

Jak można zwiększyć ładowność busa?

Jak wspominaliśmy, wykorzystanie maksymalnego tonażu busa do 3,5 tony często nie jest możliwe bez zwiększenia powierzchni ładunkowej. Dodatkowa zabudowa, słupki, stelaże, itp. umożliwiają dodanie kilku sztuk palet, a tym samym – zwiększenie ładowności. Należy pamiętać jednak, że wraz z wydłużaniem skrzyni pojazdu, zmianą jej szerokości czy wysokości, wpływamy na wygląd pojazdu. Bus do 3,5 tony, który znacząco różni się od pozostałych, zwraca większą uwagę służb, którzy mogą zatrzymać pojazd do kontroli. Przymusowy postój w najlepszym wypadku zakończy się na rutynowej inspekcji. Jeśli okaże się jednak, że bus jest przeładowany, zatrzymanie może zakończyć się mandatem lub w najgorszym wypadku zatrzymaniem pojazdu.

Ile wynosi mandat za przeładowanego busa?

Wysokość kary pieniężnej za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej busów od 2,5 tony do 3,5 tony określa ustawa o transporcie drogowym. Co ciekawe, żadne naruszenie nie ma wagi, według której wartościuje i sumuje się wykroczenia. Brak sumowania punktów za naruszenia w przypadku busów do 3,5 tony nie powinien napawać optymizmem – w przypadku kontroli pojazd bardzo często zatrzymywany jest do kontroli, co opóźnia proces transportowy. 

 

Gdzie szukać ładunków na busa?

Według barometru TIMOCOM, liczba frachtów w IV kwartale 2022 roku wyniosła o 36% mniej niż w III kwartale tego samego roku. Jak ocenia Gunnar Gburek, Head of Business Affairs w TIMOCOM, zmniejszony popyt na usługi transportowe w styczniu 2023 roku jest silniejszy niż w ubiegłych latach – skutkiem tego jest złagodzenie deficytu mocy transportowych i wzrost wysokiego poziomu cen przewozów.

Redukcja frachtów nie jest żadną tajemnicą – czyta się o nim w raportach branżowych, ale i na grupach społecznościowych. Z wypowiedzi przewoźników wynika, że oferty ładunków na busy rozchodzą się jak ciepłe bułeczki – i to niezależnie od stawki. Słychać też głosy niezadowolenia, nie tylko ze względu na niski zarobek, ale i brak wiarygodności zleceniodawców. Być może z tego względu obserwujemy zwiększone zainteresowanie Giełdą Transportową TIMOCOM – weryfikacja zleceniodawców i system ocen pomagają w znalezieniu pewniejszych ofert.

Szukasz ładunków na busy do 3,5 tony?

 

Źródła: isap.sejm.gov.pl

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry