Podwyżka opłat drogowych w Niemczech - grudzień 2023
Co oznacza opłata za CO₂ dla branży logistycznej i konsumentów?
Zmiana wysokości opłat drogowych w Niemczech i związana z nią podwyżka myta od 1 grudnia 2023 roku została potwierdzona. Projekt ustawy rządu federalnego zmieniający przepisy dotyczące opłat drogowych przewiduje rozszerzenie obecnej opłaty za przejazd ciężarówkami o składnik CO₂ . Jako nową cechę taryfową opłat drogowych wprowadzana jest klasa emisji CO₂ .
Według Volkera Wissinga, federalnego ministra transportu, celem niemieckiego rządu jest stworzenie „silnej zachęty dla branży” do „przestawienia się na pojazdy przyjazne dla klimatu”. Wpływy z tych opłat mają być inwestowane w rozbudowę sieci kolejowych oraz infrastruktury drogowej.
Podwyżka myta w 2023 roku i jej skutki
Podwyżka opłat za przejazd ciężarówkami po niemieckich drogach federalnych oznacza przede wszystkim jedno: wyższe koszty! A dokładniej 200 euro za tonę CO₂. W żadnym innym kraju na świecie wskaźnik ten nie jest obecnie wyższy. W świetle wzrostu opłat przewiduje się, że w przyszłości przewoźnicy będą płacić aż do 15.800 euro więcej za 100.000 km pokonanych ciężarówką o masie 18 ton. Teoretycznie tych kosztów można uniknąć, przesiadając się do pojazdów o zerowej emisji. Pozostaną one zwolnione z opłat do końca 2025 roku.
Rzeczywistość pokazuje jednak, że jeszcze przez długi czas takie ciężarówki nie zdominują flot transportowych. Odsetek średnich i ciężkich samochodów ciężarowych z napędem akumulatorowo-elektrycznym, ogniwami paliwowymi i hybrydami typu plug-in wynosi mniej niż 1 procent wszystkich pojazdów ciężarowych (źródło: NOW GmbH, kwiecień 2023 r.). Poza tym ceny ciężarówek z napędami alternatywnymi są z reguły znacznie wyższe niż pojazdów z silnikiem Diesla – czasem nawet pięciokrotnie. Co więcej, infrastruktura do ładowania nie jest jeszcze dostępna w wystarczającej ilości. Według prognoz minie kilka lat, zanim sytuacja wyraźnie się zmieni.
Podwyżka myta dla ciężarówek a dodatkowe koszty dla branży
Nowe stawki opłat za emisję CO₂ spowodują dodatkowe obciążenie finansowe firm transportowych. I to znaczne, ponieważ od grudnia 2023 obecne opłaty wzrosną prawie dwukrotnie:
Na przykład w przypadku trasy z Hamburga do Stuttgartu (ok. 700 km autostradą) średnia opłata za przejazd wynosi obecnie 133 €. W przyszłości opłata za pokonanie tej trasy wzrośnie szacunkowo do 243,50 euro (źródło: DSLV, listopad 2023). W konsekwencji należy spodziewać się wzrostu stawek za transport. Szczególnie w przypadku przewozów obejmujących towary objętościowe i/lub ciężkie o stosunkowo niskiej wartości, wyższe koszty logistyki szybko dadzą się we znaki. Nieuchronnie będą miały również wpływ na ceny dla konsumentów końcowych, tym bardziej że branża TSL już działa na niskich marżach. Na przykład wśród producentów napojów da się słyszeć głosy, że po doliczeniu do obecnych opłat drogowych dodatkowej stawki za CO₂ cena skrzynki wody (w zależności od producenta) wzrośnie nawet o 50 centów. Analogicznie doprowadzi to do jednoczesnego wzrostu cen innych dóbr konsumpcyjnych, co wprost przełoży się na obciążenie finansowe dla konsumentów, którzy i tak muszą się już mierzyć ze skutkami wysokiej inflacji.
Chcesz wiedzieć, ile dokładnie wyniosą nowe stawki myta w Niemczech dla poszczególnych typów pojazdów? Tabelę opłat drogowych znajdziesz TUTAJ.
Wzrost znaczenia redukcji pustych przebiegów
W perspektywie kolejnych wzrostów stawek myta, a tym bardziej wprowadzenia dodatkowych opłat za emisję CO2, zmniejszenie liczby kilometrów pokonywanych na pusto stanie się jeszcze ważniejsze. Eksperci są zgodni, że puste przejazdy spowodowane asymetrycznym przepływem towarów w wyniku podwyżki opłat będą jeszcze bardziej problematyczne i mogą sprawić, że wielu dostawców usług transportowych zacznie działać na granicy opłacalności.
Chcesz się dowiedzieć, jak redukować puste przebiegi i gdzie znaleźć ładunki powrotne na Święta? Przeczytaj nasz artykuł na ten temat.