Najważniejsze zmiany w transporcie drogowym w 2024 roku
Sprawdź, co nowego w transporcie i jakie obowiązki czekają przewoźników od 1 stycznia 2024 roku
Nowy Rok za pasem, a wraz z nim szereg zmian w prawie transportowym. Przedstawiamy najważniejsze z nich, dotyczące m.in. podwyżki opłat drogowych, nowych stawek podatków transportowych, wprowadzenia E-CRM, a także powrotu przepisów Pakietu Mobilności.
Spis treści:
- Wysokość opłat drogowych, system ich pobierania, a także sposób naliczania kar za wykroczenia drogowe – gdzie będą obowiązywać od 1 stycznia 2024 roku?
- Import towarów do Wielkiej Brytanii – jak zmieni się przewóz towarów i ich kontrola?
- Podatki od środków transportowych i stawki godzinowe – ile polski przedsiębiorca transportowy będzie musiał oddać fiskusowi, a ile zapłacić kierowcy po Nowym Roku?
- Pakiet Mobilności i eFTI – jakie przepisy będą wdrażane we wszystkich państwach członkowskich w drugiej połowie 2024 roku?
Podwyżki opłat drogowych i zmiana sposobu ich pobierania w krajach UE
Austria: Wyższe opłaty drogowe
Od 1 stycznia 2024 roku w Austrii wzrosną opłaty drogowe dla pojazdów ciężarowych. Podobnie jak w Niemczech (więcej w artykule: Podwyżka myta w Niemczech), ma to związek z unijną dyrektywą, nakazującą wprowadzenie opłat dla ciężarówek w wysokości zależnej od wielkości emitowanego CO2. Wyższe stawki meta wpłyną na kolejne, jeszcze poważniejsze zmiany w transporcie, jak wzrost kosztów transportowych i logistycznych oraz cen produktów.
Litwa: Nawet 4-krotnie wyższe stawki myta
W związku ze wspomnianą wcześniej dyrektywą podwyżki opłat drogowych zostaną wdrożone również na Litwie. Według oficjalnych informacji, mają to być nawet 4-krotnie wyższe stawki, sięgające nawet 3 100 euro. Opłaty będą wyliczane na podstawie kategorii pojazdu, liczby osi i wielkości emisji CO2.
Węgry – nowe kategorie w systemie opłat
Kolejnym krajem, w którym wzrosną opłaty drogowe w 2024 roku są Węgry. Stawki, jak w przypadku pozostałych państw członkowskich, zależne będą od klasy spalania pojazdów. Ich wysokość można będzie wyliczyć za pomocą kalkulatora dostępnego na stronie utdijkalkulacio.hu. Nowością w określaniu wysokości opłat będzie wprowadzenie kategorii J4 dla pojazdów czteroosiowych oraz J5 dla ciężarówek pięcio- lub więcej osiowych. O tym, ile zapłacimy za przejazd po węgierskich drogach zależeć będzie również stopień emisji – ciężarówki niskoemisyjne będą zwolnione z opłat, zaś bezemisyjne będą wymagały tylko połowy stawki.
Czechy: Zmiany w mandatach za wykroczenia drogowe
Jak przewiduje najnowsza nowelizacja ustawy o ruchu drogowym w Czechach, od 1 stycznia 2024 roku ma zostać uproszczony system kar za wykroczenia drogowe. Dotychczas punkty mandatowe były podzielone na 5 stawek – po Nowym Roku będą to 3 stawki. Kierowca będzie mógł otrzymać 6, 4 lub 2 punkty karne, w zależności od stopnia przewinienia. Kary za poważne wykroczenia będą o wiele surowsze, te określane jako błahe – zostaną zmniejszone.
Szwajcaria: Rezygnacja z ręcznego poboru opłat drogowych
W Szwajcarii istnieją obecnie dwa systemy poboru opłat. Europejska usługa opłaty elektronicznej, czyli EETS (European Electronic Toll Service), a także ręczny pobór opłat za pomocą terminali. Od 2024 roku obowiązywać będzie tylko pierwszy system, a ręczne pobieranie opłat zostanie całkowicie wycofane.
Zmiany w imporcie towarów do Wielkiej Brytanii
Już od 31 stycznia 2024 roku zaczną obowiązywać zmiany wynikające z Border Target Operating Model – dokumentu opisującego zasady importu towarów do Wielkiej Brytanii. Najważniejsze z nich dotyczą wprowadzenia kategorii ryzyka, które przypisano poszczególnym produktom, a także uproszczenia procesów związanych z przewozem ładunków. Długo wyczekiwane zmiany pozwolą odetchnąć przewoźnikom i usprawnić import towarów. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Border Target Operating Model – dokument, który ułatwi transport towarów do Wielkiej Brytanii.
Podatki, opłaty i wynagrodzenia dla kierowców, czyli formalne obowiązki przewoźnika w Polsce
Podatki od środków transportowych – maksymalne w górę, minimalne bez zmian
Jak wynika z obwieszczenia Ministra Finansów z 21 lipca 2023 roku (M.P. poz. 1132), minimalne stawki podatku od środków transportowych w 2024 roku nie zmienią się w porównaniu do 2023 roku. Jeśli chodzi o nowe stawki maksymalne podatku od środków transportowych, według prognoz wzrosną w stosunku do obowiązujących obecnie o 15%.
Podstawa ZUS kierowcy w transporcie międzynarodowym – wyższa niż w 2023 roku
Składki ZUS kierowcy wykonującego przewozy międzynarodowe w 2023 roku wyniosły 6935 zł brutto. W 2024 roku planowana stawka to 7824 zł brutto, co oznacza wzrost stawki o ok. 200 zł, podstawy ZUS zaś o ok. 900 zł. Wartość składki wynika z przeciętnego wynagrodzenie kierowcy na dany rok, która stanowi podstawę obliczeń.
Minimalna stawka godzinowa na umowie zleceniu – zmieni się dwukrotnie
Według rozporządzenia w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę, od 1 stycznia 2024 roku minimalna stawka godzinowa na umowie zleceniu będzie wynosić 27,70 brutto. Od 1 lipca 2024 roku zaś stawka ta wzrośnie ponownie i sięgnie 28,10 zł brutto. Dwukrotna podwyżka oznacza wzrost kwoty o 4,60 zł brutto w porównaniu do stycznia 2023 roku, kiedy to wynosiła 22,80 zł.
Zmiany w transporcie wynikające z Pakietu Mobilności i rozporządzenia eFTI
Obowiązkowa wymiana tachografów na smart tachografy II generacji
Kolejny etap zmian wprowadzanych w ramach Pakietu Mobilności przypadnie na końcówkę roku, czyli grudzień 2024 r. Chodzi o obowiązkową wymianę tachografów analogowych i cyfrowych na smart tachografy II generacji. Oprócz tego, na mocy rozporządzenia (WE) nr 561/2006 oraz nr 165/2014, zacznie obowiązywać wymóg przechowywania i okazywania do kontroli danych z tachografu pochodzących z aktualnego dnia i poprzedzających go 56 dni.
Elektroniczny list przewozowy E-CMR we wszystkich krajach UE
Na mocy rozporządzenia Komisji Europejskiej od 21 sierpnia 2024 roku we wszystkich krajach członkowskich powstanie platforma e-FTI, która umożliwi podmiotom wystawianie elektronicznego listu przewozowego (e-CRM). Electronic Freight Transport Information, czyli wspomniana e-FTI, to nie tylko proekologiczne rozwiązanie, ale i ogromne ułatwienie dla przedsiębiorców, administracji celnych i drogowych. Dzięki niej będą mogli przesyłać do systemu dane dotyczące przewozu i na bieżąco je aktualizować. Do tej pory z e-CMR skorzystało ok. 36 państw unijnych, w Polsce firmy logistyczne korzystają z rozwiązania hybrydowo.
Bądź na bieżąco i nie przegap żadnej zmiany w transporcie – zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje ze świata TSL prosto na swoją skrzynkę mailową.
Źródła: INFOR, Monitor Polski, Dziennik Ustaw
Patrycja Hamielec
Content Specialist