Jakie znaczenie dla sukcesu firmy ma ciągła optymalizacja tras?
Case Study firmy TB Logistics
Od lokalnej firmy do globalnego gracza
TB Logistics, założone w 2014 roku w Rzeszowie, rozpoczęło swoją działalność jako małe, lokalne przedsiębiorstwo z flotą złożoną z trzech pojazdów. Dzięki determinacji zespołu już dwa lata później otwarto pierwszy oddział w Łańcucie, by później rozszerzyć działalność również o biura w Lublinie, Katowicach i Krakowie. Chcąc zaspokoić zapotrzebowanie zagranicznych klientów, TB Logistics otworzyło filie poza granicami Polski – w czeskim Brnie i we włoskiej Tortonie. Obecnie jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się firm w sektorze TSL w południowo-wschodniej Polsce.
Jej działalność wykracza także poza branżę transportowo-logistyczną. TB Logistics angażuje się w różne inicjatywy społeczne, takie jak program "Szlachetna Paczka", a niedawno także zbiórki darów na rzecz powodzian. Jest również sponsorem I-ligowej drużyny piłkarskiej „Stal Rzeszów”, co pozwala budować pozytywny wizerunek firmy dbającej o więzi z lokalną społecznością.
W jakim celu? Jak mówi Seweryn Kisilewicz, Head of Sales:
- Chcemy, aby nasza firma była utożsamiana z najwyższą jakością świadczonych usług oraz zaufaniem.
W teorii brzmi to prosto, w praktyce jednak wiąże się z ciągłym pokonywaniem wyzwań zarówno operacyjnych, jak i finansowych. Jednym z nich jest optymalizacja tras, która w dłuższej perspektywie może przynieść przedsiębiorstwu szeroko pojęte zyski… lub wręcz przeciwnie.
Optymalna trasa – czyli właściwie jaka?
Praca w logistyce to konieczność nieustannego dostosowywania się do zmieniających się realiów, w tym przede wszystkim rosnących wydatków na prowadzenie działalności związanych z podwyżkami cen paliw i kosztów pracy.
- Aby zminimalizować skutki tych podwyżek, nasi spedytorzy muszą dbać o planowanie tras w taki sposób, aby nie robić „pustych przebiegów”. Do tego niezbędne są nowoczesne narzędzia, które pozwalają nie tylko zoptymalizować trasę, ale także sprawnie szukać zaufanych przewoźników i realizować zlecenia bez zbędnej zwłoki.
Konieczność dobrego zaplanowania trasy ma także inne podłoże. Są nim konflikty zbrojne na świecie, przede wszystkim w Ukrainie oraz na Bliskim Wschodzie.
- Sytuacja geopolityczna zakłóca łańcuchy dostaw głównie ze względu na ograniczenie dostępu do wielu szlaków handlowych czy punktów przeładunkowych. – przyznaje Seweryn Kisilewicz.
Optymalnie wytyczona trasa to więc przede wszystkim trasa bezpieczna, pozwalająca na płynną i terminową realizację zlecenia, a przy tym minimalizująca liczbę kilometrów pokonanych bez ładunku. Jak taką trasę zaplanować?
Technologie na usługach logistyki
W transporcie międzynarodowym istotne jest umiejętne poszukiwanie alternatywnych tras, nieprzecinających regionów ogarniętych konfliktami. TB Logistics wykorzystuje w tym celu również transport multimodalny, który pozwala omijać niektóre odcinki lądowe. Niezbędny jest także dostęp do cyfrowych narzędzi, które wspomagają spedytorów w efektywnym planowaniu tras dla poszczególnych transportów.
Niemal od początku działalności TB Logistics współpracuje z TIMOCOM, korzystając zarówno z Giełdy Transportowej w celu znalezienia sprawdzonych przewoźników, jak i z innych usług.
- Wykorzystanie planera tras i kosztów przez TB Logistics to doskonały przykład na to, jak nowoczesne technologie mogą przyczynić się do sukcesu firmy w branży TSL. Optymalizacja tras stanowi klucz do efektywności, oszczędności i budowania przewagi konkurencyjnej. Trasa i Koszty w TIMOCOM Road Freight Marketplace to rozwiązanie intuicyjne, którego obsługę można szybko opanować i zacząć czerpać z niego korzyści. TB Logistics bardzo dobrze to pokazuje. – dodaje Marcin Hellmann, Sales Team Coordinator w TIMOCOM.
Poza wspomnianymi argumentami dobre planowanie tras pozwala także na redukcję emisji CO2, lepsze zarządzanie czasem pracy kierowców i zmniejszenie wydatków na paliwo.
- Giełda TIMOCOM to także możliwość uniknięcia pustych przebiegów. Dzięki niej nasi spedytorzy są w stanie wyszukiwać przewoźników oferujących swoje usługi zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. To znacząco ułatwia pracę, a także pozwala skutecznie ograniczyć koszty operacyjne. – podsumowuje Seweryn Kisilewicz.
Jak wytyczyć drogę do sukcesu?
TB Logistics nieustannie wdraża nowe strategie biznesowe, które wspierają jej rozwój. Firma planuje dalszą ekspansję na rynki zagraniczne oraz rozszerzenie oferty usług w oparciu o potrzeby klientów. W tym celu zarząd firmy nieustannie śledzi to, co dzieje się w branży, aby dostosowywać usługi do nowych wymogów.
- Nasz sukces nie byłby możliwy bez zorientowania na klientów, słuchania potrzeb oraz ich zrozumienia. Doskonale wiemy, z jakimi problemami borykają się na co dzień i chcemy zapewnić im kompleksowe wsparcie. – wyjaśnia Seweryn Kisilewicz.
Aby to było możliwe, firma inwestuje w rozwój kompetencji swojego zespołu poprzez uczestnictwo w branżowych wydarzeniach i szkoleniach. Jest to tym ważniejsze, że na rynku TSL nie jest dziś łatwo o wykwalifikowaną kadrę.
- Sukces TB Logistics to także ludzie tworzący zespół, który każdego dnia stawia czoła nowym wyzwaniom. Podstawą jest współpraca z wykwalifikowanymi i doświadczonymi specjalistami nieustannie doskonalącymi swoje kompetencje zawodowe. Bez ich zaangażowania oraz bardzo często świeżych i trafnych pomysłów tak dynamiczny rozwój oraz budowanie długotrwałych relacji z klientami nie byłoby możliwe. Dlatego podnoszenie jakości usług chcemy zrealizować, dbając o rozwój kompetencji naszych pracowników. Z pewnością pomoże w tym m.in. uczestnictwo w kolejnych wydarzeniach branżowych, które są świetną okazją do poszerzania wiedzy – deklaruje Seweryn Kisilewicz.
Sekret TB Logistics: doświadczony zespół i cyfrowe narzędzia
TB Logistics udowadnia, że sukces w dynamicznym sektorze TSL zależy od zdolności do radzenia sobie z napotykanymi wyzwaniami. Firma systematycznie monitoruje zmienne warunki geopolityczne i ekonomiczne, dostosowując swoje strategie operacyjne. W obliczu konfliktów zbrojnych i wzrostu cen paliw, planowanie tras staje się coraz bardziej skomplikowane, jednak firma radzi sobie z tym dzięki doświadczeniu swoich specjalistów i cyfrowym narzędziom. Są to kluczowe elementy, umożliwiające lepsze zarządzanie zasobami i czasem pracy kierowców, co w dłuższej perspektywie buduje przewagę konkurencyjną na rynku.
Może Cię również zainteresować:
Koszty transportu: jak obniżyć wydatki poprzez optymalizację trasy?
Jak zabezpieczyć transport ładunku od A do Z?
G.R.