TIMOCOM 27.01.2017
3

Wymiana palet – 5 kluczowych problemów i praktyczne wskazówki dla przewoźników

Dowiedz się, jak zarządzać wymianą palet w transporcie i sprostać wymaganiom zleceniodawców

Alexander Oebel adwokat firmy TIMOCOM

Alexander Oebel, adwokat firmy TIMOCOM

Na rynku krótkoterminowych zleceń transportowych zleceniobiorcy manipulują niskimi marżami i pracują pod wysoką presją czasu. Jeśli do tego jeszcze powstanie dług paletowy, takie zlecenie może prowadzić do strat. Alexander Oebel, adwokat firmy TIMOCOM podsumował 5 największych problemów występujących podczas wymiany palet:

1. Zmieniający się zleceniodawcy i zmieniające się wymagania

❔Problem: „Zleceniodawca wymaga, by pojazd był kompletnie pusty, kolejny oczekuje pustych palet na wymianę. Jednak jeśli jako zleceniobiorca wiozę ze sobą puste palety, automatycznie blokuję część powierzchni w pojeździe. Nie mam możliwości przygotowania swojego pojazdu na wszystkie ewentualności."

✅Wskazówka: Zapytaj, czy zleceniodawca prowadzi "konta paletowe" partnera, co umożliwi kompensatę długu paletowego. Jeśli tak, gdzie to fizycznie ma miejsce. Przed załadowaniem możesz również kupić używane palety w punkcie skupu palet. Nie kosztują one wiele. To się opłaca ponieważ: obciążenie na rachunku kosztami za brakujące lub uszkodzone palety wynosi czasem więcej niż 10€ za sztukę.


2. Krótkoterminowe planowanie w transporcie

❔Problem: „Zawieranie porozumień na rynku transakcji doraźnych odbywa się w szybki sposób. Często samochód ciężarowy jest już w trasie, zanim zostaną ustalone takie szczegóły jak np. wymiana palet. W rezultacie zleceniobiorca stwierdza, że trasa nie była opłacalna, ponieważ np. powstały koszty związane z paletami."

✅Wskazówka: W przypadku zleceń krótkoterminowych już na etapie planowania zawarcia umowy należy zwrócić uwagę na to, jak prezentuje się kwestia palet. W następstwie również zwrot palet może być z góry ustalony.


3. Różnice regionalne w kraju załadunku lub rozładunku

❔Problem: "Wymiana palet nie jest zautomatyzowana oraz nie jest powszechna we wszystkich krajach. W razie wątpliwości w takiej sytuacji nie rozwiąże się problemu ani polubownie ani prawnie."

✅Wskazówka: Dowiedz się, jak wyglądają uregulowania w kraju załadunku lub rozładunku i świadomie to zaplanuj.


4. Wymiana palet w transporcie

❔Problem: "W wielu klauzulach umów nie jest jasne, kto ponosi ryzyko i odpowiedzialność  za wymianę palet, a przede wszystkim kto ponosi odpowiedzialność za zwrot na miejscu rozładunku. Moc prawna takich Ogólnych Warunków Umowy jest często wątpliwa. Jednak wielu zleceniobiorców unika sporu prawnego, ponieważ nie chce ryzykować kosztów."

✅Wskazówka: Pod hasłem "Bońskie i Kolońskie Klauzule dotyczące Wymiany Palet" w Niemczech istnieją od dłuższego czasu wzorcowe klauzule stowarzyszeń, które można zawrzeć w zleceniu. Liczbę podjętych i wymienionych palet należy przy tym zawsze zapisać. W ten sposób jako przewoźnik nie ponosisz ryzyka, ponieważ zostało udokumentowane, że nie było dla Ciebie żadnych palet do dyspozycji.

  • Bońska Klauzula dotycząca Wymiany Palet  jest idealna w przypadku np. transportów liniowych, podczas których kierowca zabiera opakowania zwrotne z miejsca rozładunku na zawsze te same miejsca załadunku.
  • Kolońska Klauzula dotycząca Wymiany Palet jest korzystniejsza dla operacji ze zmieniającymi się miejscami ładowania. Tutaj kierowca musi sam mieć palety na miejscu załadunku. W miejscu rozładunku otrzymuje on znów puste palety do dalszego wykorzystania.


5. Zakaz potrącenia

❔Problem: "Panuje powszechne przekonanie, które jest błędem, że istnieje prawo mówiące o tym, że fracht zawsze musi być najpierw w 100% opłacony. Nawet w niemieckich czy austriackich Ogólnych Warunkach Spedycyjnych zasada ta obowiązuje jedynie w ograniczonej formie. W praktyce regułą jest przeliczanie kwoty przewoźnego z wierzytelnością."

✅Wskazówka: Wyjaśnij warunki wymiany palet zawsze na samym początku. Zapytaj, jak ta wymiana ma się odbyć i co jest do wymiany:  palety typu Düsseldorf, europalety czy drogie pojemniki typu Gitterbox? Ustal, kto jest odpowiedzialny w przypadku, gdy coś wyjdzie nie tak jak ustalono. Przejrzysta dokumentacja to podstawa. Dlatego kwit paletowy i potwierdzenie odbioru dostawy powinny zawsze być rozróżniane i sprawdzane, również pod kątem tego, czy naniesiona jest odpowiednia ilość palet i czy jest jasne kto, co i od kogo otrzymał.

 

Inne artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Rozmieszczenie palet na naczepie – jak to zrobić prawidłowo?

Wymiana palet w transporcie i logistyce: na co trzeba zwrócić uwagę?

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry