Wymiana palet w transporcie i logistyce: na co trzeba zwrócić uwagę
Co powinna zawierać klauzula paletowa?
Idea wymiany palet na terenie UE jest prosta: podczas dostawy palety z towarem są przekazywane klientowi, a kierowca ciężarówki zabiera w zamian taką samą liczbę pustych palet. Mimo tego czasem pojawiają się komplikacje. Ujawniamy, na czym polegają pułapki przy wymianie palet i na co zwracać uwagę.
Idea wymiany palet na terenie UE jest prosta: podczas dostawy palety z towarem są przekazywane klientowi, a kierowca ciężarówki zabiera w zamian taką samą liczbę pustych palet. Mimo tego czasem pojawiają się komplikacje. Ujawniamy, na czym polegają pułapki przy wymianie palet i na co zwracać uwagę.
Spis treści:
- Wymiary europalety i licencja EPAL - co trzeba wiedzieć?
- Kwit paletowy - gdzie go znaleźć i jak wypełnić?
- Proces wymiany palet - jak powinien przebiegać?
Specyfikacja palety EURO
Mimo rosnącej popularności palet wielokrotnego użytku z tworzywa sztucznego, słysząc „paleta”, większość z nas ma na myśli drewniany nośnik standaryzowany przez European Pallet Association (EPAL), oznaczony na zewnątrz skrótami marki EUR i EPAL. Wymiary europalety to 120 cm długości, 80 cm szerokości, a dopuszczalna ładowność 1,5 tony. Waga palety euro bez ładunku wynosi około 25 kg. W zależności od stopnia zużycia klasyfikuje się je jako „nowe”, „jak nowe” lub „używane – zdatne do wymiany”. Palety niekwalifikujące się do żadnej z tych grup są naprawiane przez firmy z licencją EPAL lub wycofywane z obiegu.
Kwit paletowy – czemu służy i jakie informacje zawiera?
Przy rozładunku kierowca i odbiorca towaru muszą uzgodnić, ile palet ma zostać wymienionych. Liczba i rodzaj palet zdanych i otrzymanych wraz z danymi obu stron (firm) zostają zamieszczone na kwicie paletowym. Coraz częściej taki dokument wypełnia się cyfrowo. Służą temu wygodne aplikacje, np. dostarczane przez Paki-Logistics czy InterPAL jednak w internecie bez problemu można również znaleźć kwit paletowy do wydruku.
Zwroty palet a dług paletowy
Ewentualne problemy mogą powstać w momencie, gdy np. odbiorca odrzuca pustą paletę jako nienadającą się do użytku. Może wówczas nalegać, by kierowca przy najbliższej okazji przekazał mu nośnik odpowiedniej jakości. W ten sposób powstaje tzw. dług paletowy.
Tworzy się on także wtedy, gdy kierowca nie ma przy sobie odpowiedniej liczby pustych palet na wymianę - na przykład dlatego, że nie otrzymał żadnych w poprzednim punkcie rozładunku. W takiej sytuacji również musi zobowiązać się do dostarczenia palet w późniejszym terminie, a to niejednokrotnie wiąże się ze wzrostem kosztów i pustymi przebiegami. Problematyczne bywają także rozliczenia finansowe związane z wymianą palet.
Wymiana palet – co zrobić, by przebiegała bezproblemowo?
Dług paletowy skutkuje często potrąceniem przez zleceniodawcę części frachtu. Nie zawsze jest to słuszne, jednak dochodzenie swoich racji pochłania wiele czasu, generuje niepotrzebny stres i bywa kosztowne. Co zrobić, by ograniczyć takie sytuacje do minimum?
1. Uzgadniaj warunki wymiany palet jeszcze przed podjęciem zlecenia, koniecznie w formie pisemnej. Klauzula paletowa powinna zawierać informacje o:
wysokości wynagrodzenia dla przewoźnika za wymianę palet (powinien być to odrębny zapis wraz z podaniem kwoty lub procentowej wartości frachtu; sformułowanie, że wynagrodzenie za palety jest ujęte w należności za przewóz, należy uznać za niewystarczające)
sposobie postępowania w przypadku, jeżeli kierowca nie dokona wymiany palet nie ze swojej winy – np. wtedy, gdy na miejscu rozładunku nie będzie ich wystarczającej liczby.
2. Czytaj dokładnie umowę przewozu przed jej zawarciem, zgłaszaj wątpliwości zleceniodawcy i nie obawiaj się negocjować korzystniejszych warunków.
3. Korzystaj z cyfrowych aplikacji do zarządzania wymianą palet – zapewnisz sobie transparentność, wygodę i kontrolę nad całym procesem.
Może Cię również zainteresować:
G.R.