Rozwiązania IT 03.03.2021
8

Trendy w transporcie i logistyce, które warto mieć na uwadze w 2021 roku

Trendy w transporcie i logistyce, które warto mieć na uwadze w 2021 roku

New Content Item (10)

W 2021 roku pokazanie elastyczności poprzez adaptację do nieprzewidywalnych krzywych rynkowych będzie miało kluczowe znaczenie dla sukcesu wielu firm.

Jak będzie rozwijać się branża TSL w najbliższej przyszłości?

Logistyka przygotowuje się na wzrost wszech czasów w sektorze e-commerce

Boom na e-handel rozpoczął się już na długo przed niespodziewanymi wydarzeniami minionego roku. Jednakże, jak wynika z danych brytyjskiego Office for National Statistics, historycznie wysokie liczby zamówień online są najbardziej wyraźnym i najwymowniejszym znakiem całkowicie nowego sposobu dokonywania zakupów przez konsumentów, którego firmy działające w sektorze transportu i logistyki nie mogą zignorować.

Coraz więcej magazynów

Analiza firmy Knight Frank pokazuje, że rozwój e-commerce może spowodować wzrost zapotrzebowania na magazyny w Wielkiej Brytanii nawet do 92 milionów ft2 (8.547.000 m2). Dla przykładu Amazon już zajmuje duże obiekty w Leicestershire i Rugby. Magazyn w Rugby Central Park o powierzchni 376.000 ft2 (ponad 34.931 m2) będzie przeznaczony na nowe centrum logistyczne Amazona.

W miarę jak zapotrzebowania na przestrzeń magazynową będzie rosnąć, tradycyjna dystrybucja w miastach przestanie wystarczać. Będziemy świadkami, jak centra logistyczne, zazwyczaj budowane na obrzeżach miast, blisko dróg szybkiego ruchu oraz na innych rzadziej zaludnionych terenach, przenoszą się bliżej do wielkich miast, w tym Londynu. Bardzo prawdopodobne, że jeszcze powszechniejsza stanie się zabudowa mieszana, oddziałując zarówno na obszary mieszkalne, jak i na logistykę miejską.

"Zielone budownictwo" i czysta energia

Wspomniane wyżej nowe zachowanie konsumentów, w połączeniu z trudnymi do przewidzenia konsekwencjami brexitu dla potrzeb logistycznych, mogą wprost doprowadzić do spekulacji związanych z budową magazynów. Dla sektora, który od dawna cierpi z powodu reputacji nieprzyjaznego środowisku, jest ważne, aby uwzględniać elementy zrównoważonego rozwoju podczas planowania magazynów i/lub omawiania przyszłego rozwoju transportu.

Dążenie do neutralności węglowej odegra znaczącą rolę w przyszłości logistyki. W zaleceniach zawartych w agendzie ONZ dotyczącej "zielonych budynków" wspomina się między innymi o odnawialnych i niskoemisyjnych technologiach dla dostawców energii do budynków. Oprócz paneli słonecznych także instalacje do produkcji energii wiatrowej, wodnej i geotermalnej mogą w dłuższej perspektywie okazać się korzystne finansowo.

Logistyka ostatniej mili w 2021: innowacje i cyfryzacja

W miarę zbliżania się magazynów do miast takie środki jak Strefa Ultra Niskiej Emisji, do tej pory ograniczona tylko do Londynu, będą wpływały na coraz więcej ludzi, w tym również na specjalistów z branży transportowej, zwłaszcza na ostatniej mili. Dlatego właśnie rozwiązywanie problemów związanych z ostatnią milą będzie w 2021 roku kluczowym zagadnieniem dla firm logistycznych.

W pełni elektryczne pojazdy w strefach czystego powietrza

Nadanie najwyższego priorytetu paliwom alternatywnym powinno się stać integralnym elementem przyszłego rozwoju transportu, w miarę jak coraz więcej i więcej miast znajdzie się w zasięgu Strefy czystego powietrza w UK (CAZ). Przykładowo nowe tego typu obszary w celu redukcji zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy i poprawy jakości powietrza będą w 2021 roku wprowadzone w Bath i Birmingham.

Krótkoterminowe, istotne rozwiązania uwzględniają modernizację pojazdów do w pełni elektrycznych przy jednoczesnym planowaniu umieszczania punktów ładowania dla pojazdów elektrycznych w nowych magazynach, Przejście na zrównoważone procesy w sektorze transportu nie może zostać sfinalizowane z dnia na dzień, a to, czego jesteśmy świadkami, to strukturalna rekonfiguracja działalności dostawczej, która będzie trwać w dającej się przewidzieć przyszłości, znacznie dłużej niż tylko w 2021.

Uberyzacja ostatniej mili

Tak zwany "model Ubera" wydaje się być najwłaściwszym rozwiązaniem problemu miejskich dostaw. Tak jak Uber zakłócił branżę taksówkarską, tak samo alternatywne rozwiązania dla rynku towarowego mogą wprowadzić zamieszanie w transporcie ostatniej mili. Powszechnie wiadomo, że kiedy towary docierają do zatłoczonych obszarów miejskich, wiele może pójść nie tak (i faktycznie często tak się dzieje). Zbadanie podobnych do Ubera firm dostarczających towary na ostatniej mili może więc podsunąć pomysł na rozwiązanie tego problemu.

Za pomocą danych w czasie rzeczywistym, jak również dostaw społecznych i sieci logistycznych, może być możliwe obniżenie kosztów ostatniego segmentu łańcucha dostaw,  przy jednoczesnym jego uproszczeniu i optymalizacji. Szczególnie w gęsto zaludnionych obszarach miejskich piesze doręczenia przez niezależnych pracowników mogą uczynić problemy z parkowaniem pieśnią przeszłości.

Internet rzeczy: nowość na topie

Podejście bardziej skoncentrowane na kliencie da większą władzę konsumentom, umożliwiając im dostęp do większej ilości danych dotyczących statusu ich zamówienia i dostawy. Dzięki rozwiązaniom w zakresie łącznościIoT i big data, które pomagają firmom optymalizować trasy dostaw, klienci otrzymają więcej możliwości wyboru w zakresie opcji dostawy, aby dostosować je do swoich potrzeb: skrzynki dostawcze, łatwiejsze zasady zwrotu i prawo zmiany godzin doręczenia w ostatniej chwili.

Obecnie rozważana jest szeroka gama narzędzi dla innowacyjnych usług dostaw ostatniej mili (od skuterów po drony), ale celem ich wszystkich jest odpowiedzieć na główny problem: dystrybucję omnichannel. W miarę jak firmy zmierzają w kierunku podejścia bardziej skoncentrowanego na konsumencie, muszą zapewnić swoim klientom wgląd w dostawę w czasie rzeczywistym, najlepiej za pośrednictwem wygodnej i znanej aplikacji na smartfony. Spowodowało to, że logistyka ostatniej mili stała się jeszcze bardziej złożona.

Nadchodzące trendy w logistyce na tle kwestii brexitu

Nie jest niespodzianką, że turbulencje w transporcie i logistyce spowodowane brexitem dopiero się zaczynają. Profesjonaliści zajmujący się ładunkami i przepływem dóbr dopiero co zostali dotknięci pandemią Covid-19 i nic nie zapowiada, by wkrótce mogli odetchnąć. Formalności celne zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2021 r., a na skutki dla przewoźników i innych podmiotów związanych z transportem nie trzeba było długo czekać.

Formalności i opóźnienia celne

Dostawy przychodzące i wychodzące wymagają obecnie dokumentacji celnej, co powoduje opóźnienia i wzrost kosztów. Koszt przewozu towarów z Francji do Wielkiej Brytanii wzrósł po brexicie (i pojawieniu się nowego szczepu koronawirusa) ponad czterokrotnie. Zdolność przewozowa transportu drogowego na trasie Francja - Wielka Brytania spadła w listopadzie do najniższego poziomu od dwóch lat. Podobną tendencję można też zaobserwować na relacji Niemcy - UK. Barometr transportowy TIMOCOM pokazuje, jak przygotowywały się brytyjskie firmy, ponieważ drogowy transport towarowy gwałtownie rośnie od 2019 roku. Nie wiadomo, czy te środki okażą się wystarczające, a blisko jedna trzecia brytyjskich firm rozważa już przeniesienie działalności za granicę.  

W radzeniu sobie z tymi trudnościami pomocne będą procesy technologiczne: wymiana danych w chmurze okaże się nieoceniona w śledzeniu nowych informacji dotyczących formalności celnych czy zablokowanych tras. Nadrzędną strategią będzie obsługa handlu między Wielką Brytanią a Europą w taki sposób, w jaki robią to firmy międzynarodowe spoza UE.

Deficyt siły roboczej: Europejscy pracownicy zniechęceni przez brexit

Prawdopodobnie najbardziej dyskutowanym skutkiem Brexitu będzie mniejszy napływ pracowników z krajów UE, co może pogłębić już istniejący niedobór personelu w transporcie i logistyce. Długie i nieprzewidywalne godziny pracy, stres na drodze, trudność w zachowaniu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz stosunkowo niskie wynagrodzenie sprawiają, że praca kierowcy samochodu ciężarowego jest nieatrakcyjna i stanowi kategorię, na którą najbardziej wpłynie niedobór pracowników w branży transportowej po brexicie. Według raportu dotyczącego kompetencji i zatrudnienia w Logistyce Wielkiej Brytanii w 2020 r., podwójne wyzwania pandemii i Brexitu stworzyły bezprecedensową lukę, ponieważ prawie 80.000 obywateli UE opuściło brytyjską branżę logistyczną w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

W transporcie i logistyce niedobór pracowników występuje na każdym szczeblu, od zarządzania łańcuchem dostaw po dyspozytorów, ale nowe zasady imigracji dotkną najbardziej pracowników niżej wykwalifikowanych. Najwięksi gracze w branży publicznie uznali ten problem, DHL posunął się nawet do nazwania go "kryzysem talentów".

Przyszłe trendy w logistyce w zarządzaniu łańcuchem dostaw

Technologie zmierzają w kierunku automatyzacji i IoT również w zakresie trendów w łańcuchu dostaw w 2021 roku.  W rzeczywistości, o ile dane same w sobie nie mają większego znaczenia, o tyle śledzenie i udostępnianie tych danych w całym łańcuchu dostaw w celu zapewnienia optymalnego zarządzania jest niezwykle skuteczne. Niedawny niespodziewany obrót wydarzeń nauczył nas, że elastyczny i prężny łańcuch dostaw zapewnia długowieczność, co przekłada się na to, że firmy logistyczne zdają sobie sprawę, jak ważna jest możliwość szybkiego podejmowania decyzji na podstawie danych w czasie rzeczywistym.

Narzędzia analityczne oparte na maszynowym uczeniu się i zdolne do przewidywania trendów i zachowań konsumentów staną się dla logistyki nowym świętym graalem. Wiedziec na przykład, że są opóźnienia na trasie ostatniej mili spowodowane korkami, to jedno; ale wiedzieć, co zrobić, żeby odpowiednio przekierować te dostawy i obniżyć koszty, to drugie. To tyko jeden z licznych benefitów, jakich dostarczają systemy giełd transportowych.

W skrócie: czego możemy oczekiwać od trendów logistycznych w 2021?

Poza długoterminowymi trendami, takimi jak digitalizacja i innowacyjne rozwiązania ostatniej mili, główną przeszkodą do pokonania w 2021 roku będzie dostosowanie się do postbrexitowych realiów rynku. Trzeba mieć nadzieję, że rząd ma na uwadze znaczenie rynku towarowego dla brytyjskiej gospodarki. Transport i handel do i z Europy są niezbędne, aby Wielka Brytania pozostała konkurencyjna, w miarę zbliżania się końca pandemii nawet bardziej niż kiedykolwiek.

Cała branża transportowa, zwłaszcza firmy silnie zaangażowane w wielokanałowe łańcuchy dostaw, powinna być gotowa na wyzwania, ale jeśli koszty transportu spowodują spadek marż, brexit okaże się zgubny dla wielu firm.

W bieżącym roku pokazanie elastyczności poprzez adaptację do nieprzewidywalnych krzywych rynkowych będzie miało kluczowe znaczenie dla sukcesu wielu firm. Przyszłość sektora transportu i logistyki okaże się mniej nieprzewidywalna dzięki cyfrowym narzędziom dla giełdy magazynówwolnych pojazdów i zleceń transportowych. Aby dowiedzieć się więcej o Systemie Smart Logistics firmy TIMOCOM i o tym, jak może on pomóc Twojej firmie rozwijać się w 2021 roku, skontaktuj się z nami!

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry