Konsolidacja transportu w produkcji i handlu
Korzyści, wady i wdrażanie
Konsolidacja transportu, a więc łączenie różnych przesyłek, będące dla przedsiębiorstw spedycyjnych chlebem powszednim, staje się równie powszechne w branży produkcyjnej. Obecna tendencja pokazuje, że wysyłki stają się coraz mniejsze. Jednym z decydujących czynników jest postępująca cyfryzacja, ponieważ umożliwia ona np. firmom prywatnym zamawianie mniejszych ilości bezpośrednio u producenta.
Kluczowe wartości: czas, pieniądze i ochrona środowiska
Gdyby każda z przesyłek miała być transportowana oddzielnie, wówczas ani kontenery, ani pojazdy ciężarowe nie byłyby w pełni wykorzystane. Z pustymi przebiegami wiążą się niepotrzebne koszty, a dodatkowo wzrost ilości transportów powoduje większe zanieczyszczenie środowiska. Konsolidacja wysyłek również jednak zajmuje czas. Wymaga bowiem bardzo szczegółowego planowania, zwłaszcza że ładunki częściowe pochodzą z różnych źródeł. Połączenie ich w lokalizacji docelowej wymaga niekiedy stacji pośrednich, na których przesyłki będą przeładowywane.
Czas jest tym elementem, który ma najmniej zasobów. Logistyka rozwija się szybko. Ścisłe powiązanie w obrębie łańcucha dostaw zwiększyło oczekiwania wszystkich zaangażowanych stron na otrzymanie zamówionych towarów błyskawicznie, nawet jeszcze tego samego dnia. Jak zatem pogodzić te trzy wartości?
Najlepsze narzędzie: modele platform z interfejsami do systemów TMS i ERP
W szczególności branża produkcyjna jest często uzależniona od pomocy ekspertów z dziedziny transportu i logistyki . Wiele firm posiada z tego powodu własny dział logistyki, który realizuje wysyłki. Sprawdzonym rozwiązaniem jest wykorzystanie w tym celu narzędzi logistycznych takich jak TIMOCOM Marketplace. Oferowanie lub wyszukiwanie ofert frachtów w formie ładunków częściowych dla podanych relacji oraz znajdowanie lub wystawianie odpowiedniej przestrzeni ładunkowej należą do jego podstawowych zadań. Informacje dotyczące wielkości przesyłek, np. waga i metry ładunkowe, ułatwiają dyspozycję nawet najmniejszych jednostek. Tym samym firmy zyskują możliwość optymalnego korzystania z własnej floty, unikania pustych przebiegów i/lub transportowania ładunków częściowych po akceptowalnych cenach.
Oprócz Giełdy Transportowej, która prowadzi do wyżej wymienionych korzyści, TIMOCOM w ramach swojego Systemu dostarcza także aplikację Przetargi. Dla powtarzających się tras można składać oferty i tym samym znajdować stałych kontrahentów w zdefiniowanym przedziale czasowym. Również tu istnieje możliwość pracy z mniejszymi gabarytami. Użytkownicy mogą tworzyć różne przetargi dla różnych przesyłek, które następnie łączone są w jednej ciężarówce.
Ponadto oferowana w Systemie aplikacja Zlecenia Transportowe służy do realizacji zleceń transportowych w pełni cyfrowej i prawnie wiążącej formie. Użytkownicy mają możliwość wybrania z sieci obejmującej ponad 45.000 klientów ulubionych kontrahentów, z którymi chcą współpracować. Mając dostęp do takiej puli usługodawców, w celu realizacji poszczególnych transportów dyspozytor może skontaktować się z konkretną firmą transportową.
Firmy logistyczne z reguły pracują z systemem TMS lub ERP, który zapewnia im podgląd własnych transportów oraz, w przypadku posiadania floty, także własnych pojazdów. Dzięki interfejsowi Giełda transportowa i interfejsowi Zlecenia transportowe systemy TMS i ERP można zintegrować z Systemem Smart Logistics. Tym samym unikamy podwójnego wpisywania danych i oszczędzamy cenny czas, zwracając się jednocześnie do znacznie większej liczby potencjalnych usługodawców transportowych.
Interfejs Tracking umożliwia wyświetlanie danych lokalizacyjnych GPS pojazdów ciężarowych na jednej mapie w Systemie Smart Logistics. W tym celu z Systemem firmy TIMOCOM zintegrowanych jest 265 dostawców usług telematycznych. Dzięki temu dyspozytorzy mają w rękach kolejne narzędzie, które ułatwia planowanie wysyłek.
Konsolidacja transportu: czy to tylko kwestia infrastruktury technicznej?
Fachowa ekspertyza jest niezastąpiona na każdym etapie łańcucha transportowego. Potrzeba zatem doświadczonego personelu, który jest w stanie sprostać złożonym wymaganiom konsolidacji. W czasach rozwijającej się cyfryzacji logistyki jego narzędziem są modele platform i systemy zarządzania, które ze sobą korespondują i tym samym łączą dane, jeszcze zanim różne przesyłki zostaną faktycznie połączone w jednym środku transportu.
To może Cię zainteresować:
Jakie znaczenie ma optymalizacja transportu dla firm produkcyjnych i handlowych?