19.05.2020

Jakie znaczenie ma optymalizacja procesów transportowych dla branży budowlanej?

O barierach w tworzeniu komunikacji bez barier i ich pokonywaniu

Branża budowlana buduje komunikację bez barier

Mimo trwającego kryzysu branża budowlana radzi sobie całkiem nieźle. Ma to oczywiście bezpośredni wpływ na sektor TSL: ktoś przecież musi sprowadzać, magazynować i dostarczać materiały na budowę. Nie będzie chyba przesadnym stwierdzenie, że partnerstwo firm z tych dwóch gałęzi gospodarki pozwala uczynić świat trochę lepszym – zwłaszcza jeśli efektem tych relacji jest powstawanie infrastruktury drogowej przyjaznej osobom niepełnosprawnym. 

Przy realizacjach projektów największe wyzwanie stanowi logistyka, którą trzeba zorganizować tak, żeby wszystkie materiały dojechały w odpowiednim czasie. Dlatego ważna jest odpowiednia organizacja transportu, tym bardziej, że czasami musimy wysłać po 10 lub więcej samochodów dziennie – Szymon Gumieniak, Profilbeton Polska sp. z o.o.

Jak dostosować profil działalności firmy do potrzeb rynku?

„Komunikacja bez barier” – to motto niemieckiego dystrybutora specjalistycznych materiałów budowlanych, przejęte przez jego polskie przedstawicielstwo – firmę Profilbeton Polska sp. z o.o. Jest to niewielka spółka z ponad 20-letnią historią w branży, tworzona przez wydajny i zgrany czteroosobowy zespół. Oprócz handlu firma zajmuje się także doradztwem technicznym i projektowym.

Taki kierunek działalności był odpowiedzią na potrzeby rynku: coraz większa świadomość społeczna w kwestii udogodnień dla najsłabszych uczestników ruchu miejskiego spowodowała wzrost popytu na konkretne rodzaje produktów. Stąd w ofercie znajdują się m.in. odpowiednio przystosowane toalety, niskie krawężniki czy płytki chodnikowe o odpowiedniej strukturze, ułatwiające osobom niewidomym poruszanie się i orientację w przestrzeni. Dzięki takim elementom łatwiej jest im trafić np. na przystanek autobusowy lub przejście dla pieszych.

Jak się buduje komunikację bez barier? 

- Naszym celem jest przyczynienie się do zniesienia barier komunikacyjnych na przejściach dla pieszych, przystankach autobusowych i tramwajowych oraz dworcach kolejowych. Chodzi o to, żeby osoby niepełnosprawne – na przykład niewidome lub poruszające się na wózkach inwalidzkich – mogły się bezpiecznie przemieszczać po mieście i swobodnie korzystać ze środków komunikacji publicznej – mówi Szymon Gumieniak, współwłaściciel firmy Profilbeton Polska.

Systemy oferowane przez Profilbeton są zunifikowane z normami unijnymi, co oznacza, że we wszystkich krajach UE wyglądają identycznie. Dzięki temu podróżowanie staje się dla osób niepełnosprawnych mniej stresujące i o wiele bezpieczniejsze. Taka infrastruktura stanowi też ogromne ułatwienie np. dla rodziców z małymi dziećmi lub podróżnych z większym bagażem. Firma współprowadzi również szkolenia dla kierowców autobusów, dzięki którym wiedzą, jak poprawnie podjeżdżać na unowocześnione przystanki. Szymon Gumieniak przyznaje jednak, że nie wszyscy się do tego stosują, dlatego zapewne minie jeszcze sporo czasu, nim nasze społeczeństwo zacznie w pełni korzystać ze wszystkich udogodnień.

Jak dystrybutor materiałów budowlanych radzi sobie z wyzwaniami logistycznymi?

Profilbeton Polska ma bogate portfolio. Znajdują się w nim m.in. projekt i realizacja centrum przesiadkowego Brama Portowa w Szczecinie, a także wszystkich elementów przystankowych na trasie szczecińskiego szybkiego tramwaju. Takie przedsięwzięcia, podobnie jak udział w przebudowie ulic Łodzi Fabrycznej lub przystanków autobusowych i przejść dla pieszych w różnych miastach Polski, robią wrażenie.

- Przy realizacjach projektów największe wyzwanie stanowi logistyka, którą trzeba zorganizować tak, żeby wszystkie materiały dojechały w odpowiednim czasie. Dlatego ważna jest odpowiednia organizacja transportu – tym bardziej, że czasami musimy wysłać po 10 lub więcej samochodów dziennie – mówi Szymon Gumieniak.

Chcąc zlecić przewóz ładunków, Profilbeton korzysta z giełdy transportowej TIMOCOM. Współwłaściciel deklaruje, że stała baza przewoźników nie jest mu potrzebna, ponieważ dzięki Systemowi Smart Logistics łatwo i szybko znajduje odpowiednią ilość wolnych pojazdów. Na giełdzie szuka zarówno transportu z Niemiec do Polski w celu sprowadzenia towaru, jak i krajowego – aby dostarczyć go do końcowego odbiorcy.

 Korzyści takiego rozwiązania są obopólne:

- Cieszymy się, że możemy wspierać firmę handlową prowadzącą działalność na terenie Polski w skutecznym poszukiwaniu przewoźników. Staramy się dostosowywać naszą ofertę do potrzeb różnych branż: w tym przypadku przyczyniamy się do optymalizacji transportu w sektorze budowlanym – zapewnia Karol Ćwiklik, Account Manager w TIMOCOM.

Co zrobić, gdy klient nie płaci, a terminy gonią?

Zapytany o największe trudności związane z prowadzeniem firmy, Szymon Gumieniak bez wahania wskazuje na uzyskiwanie płatności od odbiorców. W przeszłości zdarzały się bowiem sytuacje, kiedy klient otrzymał towar, ale „zapomniał” za niego zapłacić. Wielu przedsiębiorców wie z doświadczenia, że takie sprawy potrafią się ciągnąć miesiącami, a w skrajnych przypadkach nawet latami. Konieczne okazało się więc podjęcie radykalnych kroków.

 - Zrezygnowaliśmy prawie całkowicie ze sprzedaży z płatnością długoterminową. Przed dostawą wymagamy zaliczki, której wysokość jest uzależniona od wartości towaru – tłumaczy współwłaściciel firmy.

Nie wszystkim kontrahentom takie rozwiązanie odpowiada, jednak to dzięki niemu Profilbeton nie ma problemów z zaległymi należnościami (także dla firm transportowych) i łatwiej utrzymuje płynność finansową.

Dostawcy materiałów do budowy dróg nie zwalniają tempa

Szymon Gumieniak deklaruje, że sytuacja związana z koronawirusem nie ma wpływu na jego działalność. Inwestycje drogowe są cały czas realizowane, w związku z czym nowe zamówienia stale spływają, a Profilbeton rozszerza swoją ofertę o nowe, innowacyjne produkty. Nic dziwnego – niezliczone kilometry polskich ulic i tysiące wiat przystankowych czekają jeszcze na metamorfozę.

Pobierz informację prasową
Do góry