Rynek Transportowy 25.11.2022
3

Koniec nadwyżek frachtów?

Rynek transportowy w Europie w trzecim kwartale 2022

en-transport-barometer-q3-2022-vehicle-offers-from-PL-RO-HU-900x600px

W pierwszej połowie 2022 roku rynek transportowy mierzył się ze znaczącym wzrostem popytu na przestrzeń ładunkową przy jednoczesnym spadku dostępności wolnych pojazdów. Od lipca ta sytuacja zaczęła się zmieniać, choć wszystko wskazuje na to, że szczyt tych zmian dopiero nadejdzie. W trzecim kwartale nadwyżka ofert ładunków w Europie nadal była zauważalna (stosunek 70:30), jednak proporcje stopniowo zaczęły zbliżać się do poziomu z 2021 roku.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jak zmieniła się liczba ofert ładunków w Q3/2022
  2. Jak kształtuje się poziom oferowanych powierzchni ładunkowych
  3. Jak zmienia się profil firm transportowych w Polsce i na Litwie
  4. Co czeka europejski rynek transportowy w 2023
  5. Gdzie znaleźć pełen raport Barometru Transportowego TIMOCOM


Liczba ofert ładunków wzrosła, ale…

W całym 3. kwartale 2022 roku Barometr Transportowy TIMOCOM zarejestrował łącznie 41,9 mln ofert ładunków, czyli o 10% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Trzeci kwartał przyniósł także typowe dla letnich miesięcy wyhamowanie ilości wprowadzanych ofert – łącznie było ich o 28% mniej niż w kwartale 2.

Wzrost liczby ładunków rok do roku nie oznacza jednak, że nie należy trzymać ręki na pulsie.  Wręcz przeciwnie, należy bacznie obserwować rynek, tym bardziej że prognozy gospodarcze dla Europy są pesymistyczne.


Mniej ofert wolnych pojazdów

Brak kierowców, rosnące ceny paliw i koszty prowadzenia działalności gospodarczej to jedne z przyczyn, dla których systematycznie spada liczba oferowanych przestrzeni ładunkowych. Od stycznia do końca września 2022 r. na Giełdzie Transportowej TIMOCOM niemieckie firmy transportowe dodały o 24% mniej ofert pojazdów niż w tych samych miesiącach 2021. Podobną tendencję można zaobserwować także wśród przewoźników z Polski, Rumunii i Węgier – czyli krajów nazywanych transportowym zagłębiem Europy. W ciągu trzech pierwszych kwartałów br. firmy z tych państw zgłosiły na rynku spot średnio o 8% mniej powierzchni ładunkowej niż w analogicznym okresie 2021 roku.


Polska i Litwa – zmiana modelu działalności firm transportowych

Jak pokazują dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 3. kwartale 2022 roku zarejestrowano więcej nowych samochodów ciężarowych niż rok wcześniej: w sierpniu o 34%, a we wrześniu – o 17%. Jednocześnie zmniejszyła się liczba rejestrowanych pojazdów do 3,5t (we wrześniu o 25%).

„Wiele polskich przedsiębiorstw dotychczas korzystało głównie z pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony” – wyjaśnia Denis Pasala, dyrektor biura TIMOCOM w Polsce. - „Ten model staje się jednak nieatrakcyjny ze względu na wprowadzony w ramach pakietu mobilności wymóg posiadania licencji wspólnotowej już dla aut powyżej 2,5 t dmc, dlatego wiele firm przestawia się na większe pojazdy”.


Jakie są prognozy dla europejskiego transportu drogowego towarów na 2023?

Jeżeli chodzi o prognozy na przyszły rok, przewidujemy, że zbliżająca się recesja w Niemczech zmniejszy liczbę ofert przewozowych i tym samym zredukuje nadwyżki frachtów. W efekcie deficyt mocy transportowych ulegnie złagodzeniu, skutkiem czego stawki za transport powinny utrzymać się na wysokim poziomie.


Chcesz poznać analizę sytuacji na kluczowych dla Polski relacjach transportowych?

Przejdź do pełnego raportu Barometru Transportowego TIMOCOM za Q3/2022:


Do góry