Powiedz STOP pustym przebiegom
Powiedz STOP pustym przebiegom
Poprzez korzystanie z cyfrowych systemów transportowych wszystkie zaangażowane strony: załadowcy z sektora przemysłu i handlu, jak również przewoźnicy i przedsiębiorstwa transportowe, mogą czerpać korzyści ze zmniejszenia kosztów.
W jaki sposób rynek spot pomaga zredukować koszty i emisję dwutlenku węgla.
Obniżenie emisji dwutlenku węgla i kosztów operacyjnych jest koniecznością
Emisja dwutlenku węgla ma nie tylko negatywny wpływ na środowisko naturalne, ale oznacza również straty ekonomiczne. Zgodnie z danymi Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) każdego roku powstają milionowe szkody gospodarcze. Coraz więcej przedsiębiorstw z sektora produkcji i handlu stawia sobie więc za cel obniżenie emisji CO2. W Europie jej głównymi źródłami są elektrownie i zakłady przemysłowe. Jednak także w logistyce redukcja emisji jest czynnikiem, który nie tylko odciąża środowisko, lecz również obniża koszty operacyjne.
Redukcja CO2 i kosztów w jednym
Włoska firma GreenRouter bada emisję CO2 w łańcuchu dostaw poszczególnych firm logistycznych i analizuje wyniki. Firma ta, jako partner ogólnoświatowej organizacji Global Standards One (GS1) opracowała narzędzie o tej samej nazwie w celu usprawnienia łańcucha przetwarzania. W tym celu pod uwagę wzięto wartości zużycia w drogowym transporcie towarów.
Emisja CO2 została zmierzona przy pełnym załadowaniu i podczas pustej jazdy na przykładzie 26-tonowej ciężarówki klasy EURO 6. Tutaj wartości na przejechany kilometr wynosiły 0,9 kg CO2 przy pełnym obciążeniu i 0,7 kg CO2 przy pustym przebiegu.
Po dokładniejszym przyjrzeniu się ogólny bilans okazuje się jednak inny: w pełni załadowany pojazd emituje 25-30 procent więcej niż pojazd jadący bez ładunku. Jednak dla ładunku, który mógłby przewieźć, używany jest inny samochód ciężarowy, który najpierw musi dojechać do miejsca przeznaczenia. W ten sposób na drodze znajdują się oba te pojazdy i oba mają co najmniej jeden pusty przebieg oraz jeden z ładunkiem. Poza tym mogą się zdarzyć nawet znacznie dalsze dojazdy. Dlatego w takim przypadku należy doliczyć pusty przejazd i przejazd dodatkowej ciężarówki. Tak więc puste przejazdy powodują stosunkowo większy udział emisji niż te z pełnym obciążeniem.
Znajdowanie krótkoterminowych zleceń na powroty
Korzystanie z giełd transportowych jest opłacalne zarówno pod względem ekonomicznym, jak i ekologicznym. Skutecznym środkiem ograniczenia pustych przebiegów i tym samym kompensacji emisji CO2 jest wykorzystywanie cyfrowych systemów transportowych, takich jak giełda transportowa firmy TIMOCOM. Tam zarówno zleceniobiorcy i zleceniodawcy mogą znaleźć fracht i pojazd nawet krótkoterminowo. Wykorzystanie floty pojazdów może więc wzrosnąć nawet o 30 procent, a zyski z obrotu nawet o 15 procent . Jednocześnie można osiągnąć redukcję dwutlenku węgla o 23 procent. Tak wynika z pomiaru GreenRouter, który przeanalizował dane firmy transportowej z własną flotą. Dzięki systematycznemu korzystaniu z giełdy transportowej zoptymalizowano wykorzystywanie zasobów w sposób opłacalny i zrównoważony.
Zrównoważony transport i oszczędność kosztów
Transport przyjazny środowisku zyskuje także na znaczeniu dla przedsiębiorstw z sektora produkcji i handlu, które chcą zoptymalizować własny bilans klimatyczny. Ograniczenie emisji CO2 we wszystkich obszarach łańcucha dostaw jest bardzo ważną kwestią, nie tylko po to, by uniknąć odpowiednich rekompensat. W wielu przedsiębiorstwach zrównoważony rozwój i ochrona środowiska znajdują się na wysokim poziomie. Poprzez korzystanie z cyfrowych systemów transportowych wszystkie zaangażowane strony: załadowcy z sektora przemysłu i handlu, jak również przewoźnicy i przedsiębiorstwa transportowe, mogą czerpać korzyści ze zmniejszenia kosztów. Zarówno środowisko, jak i my wszyscy zyskujemy dzięki redukcji emisji CO2.