Rajd Świętego Mikołaja w ciężarówce rozpoczęty – sprawdź, jak przygotować auto na zimę, a kierowcę na sezon świąteczny
Rajd Świętego Mikołaja w ciężarówce rozpoczęty – sprawdź, jak przygotować auto na zimę, a kierowcę na sezon świąteczny
7 najważniejszych rzeczy, które musisz zrobić, aby przygotować ciężarówkę do zimowych dostaw. [Lista kontrolna do pobrania]
7 najważniejszych kroków i Lista kontrolna
Znane w żargonie giełdowym określenie czasu, w którym odnotowuje się najwyższe zwroty z inwestycji, w potocznym języku truckera oznacza również przedświąteczny sezon wzmożonych dostaw. Nie ma w tym przesady – przewoźnicy i kierowcy niczym Święci Mikołaje robią wszystko, aby na czas dostarczyć zamówiony towar. Zwiększony ruch, presja czasu, trudne warunki pogodowe i drogowe to wyzwania, na które warto przygotować się wcześniej.
W dzisiejszym artykule podpowiadamy, jak przygotować auto do zimy i podnieść bezpieczeństwo oraz komfort pracy kierowcy w intensywnym świątecznym czasie:
- Najlepsze opony zimowe dla samochodów ciężarowych i ich oznaczenia – jakie wybrać?
- Olej silnikowy i środek zapobiegający zamarzaniu chłodnicy – jakie właściwości płynów brać pod uwagę przy minusowych temperaturach?
- Ogrzewanie, hamulce reflektory i inne punkty na liście kontrolnej do sprawdzenia przed ruszeniem w trasę.
- Ciepłe ubrania, jedzenie, ale i… łopata – czyli co powinien mieć w kabinie kierowca na wypadek śnieżnej awarii
- Puste przebiegi, brak ładunków i zapłaty za transport – jak przygotować samochód na zimę przy użyciu rozwiązań cyfrowych?
Po pierwsze: wymiana opon na zimowe – M+S czy Alpin?
Opony zimowe M+S przystosowane są do jazdy po nawierzchni pokrytej błotem (M = ang. mud - błoto) i śniegiem (S = ang. snow = śnieg), więc teoretycznie nadają się na zimę. Trzeba pamiętać, że ogumienie mud and snow nie musi być poddawane testom – może więc okazać się, że nasze opony zimowe nie posiadają certyfikatów, a tym samym nie spełniają obowiązujących norm. Korzystanie z tego typu opon jest ryzykowne i niezalecane w przypadku pojazdów ciężarowych. W Niemczech w 2024 roku zostanie wprowadzony obowiązek opon zimowych tzw. symbol alpejski – niem. Alpine Symbol, ang. mountain snowflate lub ang. Three-peak Mountain Snow Flake (3PMSF) to piktogram przedstawiający płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich. Opony zimowe tego typu przystosowane są do trudnych warunków – odpowiedni bieżnik zapewnia bezpieczną jazdę po śniegu, a specjalny skład mieszanki gumowej chroni przed bardzo niskimi temperaturami. Dodatkowo, opony zimowe 3PMSF objęte są normami ONZ i EU, są zgodne z regulaminem normy handlowej 117 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Uznawane są one za najlepsze opony zimowe dla samochodów ciężarowych. W odróżnieniu od opon M+S przechodzą test opon zimowych, w tym próby ruszania i hamowania po śniegu – co jest szczególnie istotne w przypadku samochodów ciężarowych.
Po drugie: grubość profilu i ciśnienie w oponach – ile mm i barów?
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2022 roku minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika opony ciężarowej wynosi 1,6 mm. Optymalna, najczęściej polecana ze względów bezpieczeństwa głębokość bieżnika opon zimowych to 6, 7 lub 8 milimetrów. Przygotowanie samochodu na zimę powinno obejmować również sprawdzenie ciśnienia w oponach. W zależności od pojazdu i wysokości bieżnika, idealne ciśnienie mieści się w przedziale od 7 do 9 barów. Ze względu na przyczepność warto zwiększyć ciśnienie w oponach zimowych o około 0,1-0,2 bara. Ważne, aby przed każdą jazdą sprawdzić, czy w oponach jest wystarczające ciśnienie, biorąc pod uwagę specyfikację producenta.
Po trzecie: olej silnikowy, akumulator i środek zabiegający zamarzaniu chłodnicy
Aby wszystko działało bez zarzutu, nawet w środku najmroźniejszej zimy, należy upewnić się, że olej silnikowy pozostaje optymalnie lepki. Wszystkie oleje silnikowe mają specjalne oznaczenia, gdzie jednym z najważniejszych parametrów jest klasyfikacja lepkości SAE, opracowana przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych. Klasyfikacja lepkości określa temperaturę, w jakiej olej może być używany, aby nie tracił właściwości i ochraniał silnik.
Według SAE istnieje sześć klas olejów letnich i sześć klas olejów zimowych, gdzie najczęściej używanymi są oleje wielosezonowe:
- 15W-40 – olej wielosezonowy nadający się do -10°C,
- 10W-40 – olej wielosezonowy nadający się do -20°C,
- 0W-40 – olej wielosezonowy, w pełni syntetyczny, nadający się do -40°C.
Oprócz odpowiedniego oleju silnikowego warto zadbać o płyn zapobiegający zamarzaniu do chłodnicy i spryskiwaczy przedniej szyby. Istotnym punktem, który obejmuje przygotowanie auta na zimę, jest sprawdzenie akumulatora.
Po czwarte: Lista kontrolna – sprawdź wszystkie niezbędne punkty
Weryfikacja punktów z listy kontrolnej to podstawa, zwłaszcza przy spadku temperatury za oknem. Zanim pojazd ruszy w trasę powinien działać bez zarzutu, dlatego podczas sprawdzania kolejnych elementów, warto oprzeć się na liście kontrolnej.
Jak przygotować auto do zimy? Najważniejsze punkty z listy kontrolnej:
- Sprawdzić działanie ogrzewania i odmrażania.
- Wykonać test hamulców i reflektorów.
- Przeprowadzić diagnozę wszystkich uszczelnień i kabli, zwłaszcza od spodu ciężarówki.
- Oczyścić reflektory, szyby, światła i lusterka.
- Usunąć ewentualny lód z dachu ciężarówki (jeśli często podróżujesz w ekstremalnym zimnie, być może powinieneś wyposażyć pojazd w automatyczny system umożliwiający usuwanie lodu z naczepy).
Po piąte: zadbaj o wyposażenie ciężarówki i ekwipunek, z którym poradzisz sobie w każdych warunkach
Odpowiednie wyposażenie kabiny ciężarówki w chłodniejsze dni to również takie, które zabezpieczy kierowcę. Zimą nietrudno o awarię, warto więc przygotować się na każdą sytuację, również tę ekstremalną, kiedy np. wskutek śnieżycy zabraknie jedzenia.
Przed wyruszeniem w trasę upewnij się, że w kabinie ciężarówki znajduje się:
• Ciepłe ubranie (zimowa kurtka i buty, rękawiczki, czapka).
• Plastikowa łopata do odśnieżania, młotek i śrubokręt do drobnych napraw.
• Łańcuchy i sól/piasek do posypywania drogi.
• Zapasy żywności i wody.
• Grzejnik propanowy i zapalniczka.
• Metanol (do przewodów paliwowych i sprężonego powietrza).
• Ładowarka do telefonu i/lub powerbank.
Po szóste: sprawdź warunki na trasie i poinformuj kierowcę o ewentualnych trudnościach
Podstawą bezpiecznej jazdy jest dostosowanie stylu jazdy do panujących warunków na drodze. Odcinek hamowania wydłuża się nawet czterokrotnie, nie tylko w przypadku mokrej nawierzchni, ale także tej zaśnieżonej. Ponadto należy zawsze mieć włączone światła i trzymać obie ręce na kierownicy. Ponieważ występowanie takich zjawisk jak gołoledź czy zamieć śnieżna jest nieprzewidywalne, ważna jest natychmiastowa reakcja. Szczególna ostrożność jest zalecana przed wjazdem na mosty i wiadukty nad autostradami, ponieważ w tych miejscach bardzo szybko robi się ślisko. Dużym zagrożeniem zarówno dla nas, jak i pozostałych uczestników ruchu, jest wspomniany już śnieg i lód na naczepie.
Po siódme: Wykorzystaj narzędzia cyfrowe do planowania trasy i zarządzania dostawą
Nawet najlepsze przygotowanie samochodu do zimy nic nie da, jeśli w trasie okaże się, że mamy problem z kontrahentem albo brakuje ładunku i kierowca musi wracać „na pusto”. W tym roku przed firmami transportowymi stoi wyjątkowo dużo wyzwań – niedobór kierowców, problemy z łańcuchem dostaw, puste przebiegi, niepewność płatności za usługę. Dużym wsparciem dla firm transportowych są narzędzia cyfrowe, takie jak TIMOCOM Marketplace. Dostęp do ponad 1 miliona ofert frachtów i wolnych pojazdów dziennie oraz łatwy dostęp do niezbędnych opcji, jak monitorowanie przesyłek w czasie rzeczywistym (ETA = Estimated Time of Arrival), pozwala maksymalnie zoptymalizować transport i uniknąć jazdy „na pusto”. Aplikacja Trasa i Koszty dostępna w TIMOCOM Marketplace umożliwia zaplanowanie i ustalenie kosztów transportu, a dodatkowe usługi, jak faktoring, dają możliwość otrzymania zapłaty za transport w ciągu nawet 24 godzin. Zastanawiając się, jak przygotować auto na zimę, warto wziąć po uwagę rozwiązania cyfrowe, które wspierają firmy transportowe w tym wymagającym czasie.
I jeszcze jedno – jeśli potrzebujesz powierzchni ładunkowych, albo brakuje Ci towaru w drodze powrotnej – zajrzyj tutaj!
Patrycja Hamielec
Content Specialist