Paliwa alternatywne dla ciężarówek
Który z alternatywnych napędów najbardziej się opłaca?
Prawie 100 lat po wprowadzeniu pierwszej ciężarówki z silnikiem Diesla era tej technologii wydaje się dobiegać końca. Na rynku pojawia się coraz więcej lekkich pojazdów użytkowych do 3,5 tony z elektrycznym napędem. Jednak w przypadku ciężkich samochodów ciężarowych alternatywne układy napędowe, jak również infrastruktura do tankowania, ładowania czy nawet sieć trakcyjna są w większości jeszcze na etapie rozwoju. Przedstawiamy aktualny przegląd nowych rodzajów napędu i wyjaśniamy, na co należy zwrócić uwagę przy modyfikacji floty.
Prawie 100 lat po wprowadzeniu pierwszej ciężarówki z silnikiem Diesla era tej technologii dobiega końca. Na rynku pojawia się coraz więcej lekkich pojazdów użytkowych do 3,5 tony z elektrycznym napędem. Jednak w przypadku ciężkich samochodów ciężarowych alternatywne układy napędowe, jak również infrastruktura do tankowania, ładowania czy nawet sieć trakcyjna są w większości na etapie rozwoju. Przedstawiamy aktualny przegląd nowych rodzajów napędu i wyjaśniamy, na co należy zwrócić uwagę przy modyfikacji floty.
Spis treści:
- Ustawa o łańcuchu dostaw i programy zmian klimatycznych a presja na logistykę
- Porównanie: LNG (gaz ziemny), ciężarówka elektryczna, ogniwa wodorowe i ogniwa paliwowe
- Paliwa alternatywne a modyfikacja flot firm transportowych
- Zmiany klimatyczne w perspektywie długoterminowej
Ustawa o łańcuchu dostaw i programy zmian klimatycznych a presja na logistykę
Większość z około 3,4 miliona pojazdów ciężarowych poruszających się po niemieckich drogach jest napędzana paliwem diesla i silnikami spalinowymi. W przypadku napędów alternatywnych jest to tylko 1,8 % zarejestrowanych ciężarówek w Niemczech. Kiedy 1 stycznia 2023 roku wejdzie w życie pierwszy etap ustawy o łańcuchach dostaw (LkSG), firmy będą zobowiązane do działania w ich zakresie w sposób etyczny i neutralny dla klimatu. Również firmy spedycyjne oraz transportowe muszą odpowiednio wcześniej przygotować się do nowych przepisów, np. poprzez wyposażenie swojej floty w alternatywne napędy dla samochodów ciężarowych.
Zgodnie z niemieckim programem dotyczącym Ochrony Klimatu 2030 do 2030 r. około jedna trzecia ciężkiego drogowego transportu towarów ma być napędzana elektrycznie lub paliwami opartymi na energii elektrycznej.
Porównanie: LNG (gaz ziemny), ciężarówka elektryczna, ogniwa wodorowe i ogniwa paliwowe
Przejście na nową flotę jest dla przedsiębiorstw transportowych kosztowne i rodzi wiele dodatkowych pytań. Oprócz ceny zakupu decydującą rolę odgrywają też: zasięg, wydajność i niezawodność pojazdów. Zatem w którą technologię warto zainwestować?
LNG - Liquefied Natural Gas (Skroplony gaz ziemny)
- Gaz ziemny schłodzony do temperatury -162°C
- Idealne rozwiązanie dla długich dystansów i ciężkich ładunków
- Zasięg: do 1.600 km w zależności od ciężarówki i ilości zbiorników
- Technologia oparta na rodzaju silnika Diesla, ale cichsza i bardziej przyjazna dla środowiska (do 22% mniej gazów cieplarnianych).
- W zależności od rodzaju produkcji gazu ziemnego nie ma prawie żadnych korzyści klimatycznych.
- równo 18.000 tych pojazdów porusza się aktualnie po niemieckich ulicach
Warto wiedzieć: Ciężarówki z konwencjonalnymi silnikami na gaz ziemny (CNG) są bardziej przyjazne dla środowiska, ale mają mniejszy zasięg.
Ciężarówki elektryczne
Pojazdy elektryczne, poruszające się po europejskich drogach, można podzielić na 2 grupy:
Technologie akumulatorowe
- Baterie litowo-jonowe
- Zasięg obecnie ok. 450 km
- jeśli rozwój infrastruktury szybkiego ładowania będzie sprawnie postępował, zalecane okresy odpoczynku po 4,5 godzinach jazdy (średnio 400 km) powinny być wystarczające
- Waga akumulatora: w zależności od marki około. 5.440 kg do7.500 kg
- Cena zakupu około trzykrotnie wyższa niż w przypadku samochodów ciężarowych z silnikiem diesla, ale częściowo zniwelowana przez programy dotacyjne
Sieć trakcyjna
- Sieć trakcyjna podobna do transportu kolejowego
- Pojedyncze trasy testowe np. na eHighway nab BAB A1 w Schleswig-Holstein
Ogniwa wodorowe i ogniwa paliwowe
- Pojazd elektryczny z ogniwem paliwowym
- Wodór reaguje z tlenem, w wyniku czego powstaje prąd elektryczny
- Oprócz czystej pary wodnej nie powstają żadne gazy spalinowe
- Duża część energii zużywanej do produkcji wodoru jest z góry tracona
- Zasięg ok 300 do 400 km
- Koszty nabycia i eksploatacji około czterokrotnie wyższe niż w przypadku samochodów ciężarowych z silnikiem diesla
- Infrastruktura nie oferuje obecnie praktycznie żadnych stacji do tankowania wodoru
Paliwa alternatywne a modyfikacja flot firm transportowych
"Jak niezawodny jest wybrany przeze mnie napęd alternatywny?" Jest to pytanie, które należy sobie zadać, mając na uwadze całkowite koszty w cyklu życia, ponieważ awarie pojazdów i naprawy mogą w krótkim czasie spowodować duże straty. Na rynku o dużej konkurencji i presji kosztów brak zamówień może szybko zagrozić istnieniu zwłaszcza mniejszych firm.
Równolegle rośnie presja na firmy logistyczne, aby się dostosowały - nie tylko ze względu na wymagania prawne lecz także ze strony zleceniodawcy z sektora produkcji i handlu oraz ze strony społeczeństwa. W związku z tym firmy z sektora TSL powinny podejść do tematu w sposób elastyczny i szybko zająć się tworzeniem flot przyszłości.
Zmiany klimatyczne w perspektywie długoterminowej
Zmiany klimatyczne to długi proces z wieloma przeszkodami, zwłaszcza dla logistyki. Planowanie długoterminowe wymaga więc inwestycji i dużej porcji odwagi. Jest to wyzwanie dla mniejszych przedsiębiorstw transportowych, dysponujących mniejszym budżetem i nierzadko mniej innowacyjnym zapleczem technologicznym.
Jak więc dostososowywać swoją firmę do nowej rzeczywistości?
Obserwuj rynek i rozwój technologii, by móc szybko i elastycznie reagować na zmiany i podejmować właściwe decyzje we właściwym czasie. Jednocześnie pracuj nad efektywnością i wykorzystaniem swojej floty, np. przy pomocy rozwiązań IT takich jak TIMOCOM Marketplace. Nie wahaj się czerpać inspiracji, od konkurencji, której dobre praktyki nierzadko pokazują, w jaki sposób koncepcje zrównoważonego rozwoju mogą zostać włączone do codziennego życia.