TimoCom: Konflikt handlowy z USA dotychczas nie wpływa na rynek transportowy UE
Popyt na przestrzeń ładunkową pozostaje na niezmiennie wysokim poziomie
Erkrath, 17.07.2018 - konflikt handlowy z USA dotychczas nie wpłynął na dobrą koniunkturę przedsiębiorstw transportowych. Mimo obniżenia przez Komisję Europejską z powodu wojny celnej prognozy wzrostu na 2018r. do 2,1% (prognoza majowa: 2,3%), popyt na przestrzeń ładunkową pozostaje na niezmiennie wysokim poziomie miesiąc po wprowadzeniu przez USA ceł karnych. Dokumentuje to barometr transportowy TimoCom, branżowy wskaźnik rozwoju towarowego transportu drogowego w Europie.
Dobra sytuacja gospodarcza powoduje przewagę ofert ładunków
"Nie można zauważyć wielkiej paniki, rynek wydaje się niewzruszony" tak komentuje aktualne wyniki liczbowe za 2-gi kwartał 2018r. Gunnar Gburek, Company Spokesman firmy TimoCom. Utrzymująca się dobra sytuacja gospodarcza przedsiębiorstw w Niemczech i strefie Euro nadal powoduje przewagę ofert ładunków na rynku transportowym. Polityka USA, które od czerwca wprowadziły karne cła na stal i aluminium z Unii Europejskiej, nie miała wpływu na wyniki ostatnich czterech tygodni drugiego kwartału.
Na największej europejskiej platformie transportowej w okresie od kwietnia do czerwca zaobserwowano średnio 76 ofert ładunków przy 24 ofertach przestrzeni ładunkowej. Odpowiada to dokładnie obrazowi, jaki w pierwszym kwartale tego roku wskazywał już na nadzwyczajną przewagę popytu na przestrzeń ładunkową. "Krzywa jest coraz bardziej płaska i rozwija się w linię prostą" opisuje Gunnar Gburek stały rozwój. Codziennie w skali europejskiej zgłaszanych jest na platformie transportowej TimoCom do 750.000 ofert ładunków i przestrzeni ładunkowych.
Przed dwoma laty stosunek ładunków do przestrzeni ładunkowych był wyrównany
Już w roku poprzednim stosunek ofert przestrzeni ładunkowych do popytu utrzymywał się na porównywalnym poziomie wynosząc 70:30. Przed dwoma laty było to jeszcze inaczej: W drugim kwartale 2016r. stosunek ofert ładunków do wolnej przestrzeni ładunkowej był prawie wyrównany i wynosił 52:48.
Brakuje i będzie brakować wolnych mocy przewozowych
Co oznaczają te liczby dla przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych w Europie, które muszą przewieźć rosnące ilości towaru, by obsłużyć swoich klientów? "Aktualnie brakuje i będzie brakować wolnych mocy przewozowych" tak komentuje Gunnar Gburek. Tej sytuacji można przeciwdziałać ad hoc tylko unikając jazdy na pusto i wykorzystując jak najlepiej posiadane zasoby. "Zwłaszcza w dobie niedoborów, czasy postoju i oczekiwania pod rampami muszą być przez przedsiębiorstwa produkcyjne i handlowe dalej optymalizowane." Nawet jeśli Komisja Europejska w dalszej eskalacji działań protekcjonistycznych przez USA widzi ryzyko spadków, rynek transportu w Unii Europejskiej w najbliższych miesiącach nadal będzie cechowany przez przewagę popytu, prognozuje Company Spokesman firmy TimoCom.