13.06.2024

Sztuczna inteligencja w logistyce – z jakich rozwiązań warto korzystać?

Dzięki integracji oprogramowania Transmėja automatycznie publikuje ładunki i efektywniej przydziela zlecenia

Polish-Customer references-Interview - Marek Meskevic Transmeja PL - 900x600px-web

Wybór integracji oprogramowania z TIMOCOM poprzez SpotGo był podyktowany potrzebą zwiększenia wydajności oraz usprawnienia zapytań i zleceń transportowych. Jest ona jednym z elementów naszej ciągłej podróży w kierunku cyfryzacji. - Marek Meškevič, dyrektor IT w Transmėja.

 

Transmėja jest jedną z najdłużej działających firm transportowych na Litwie. Została założona w 1995 roku, a dziś zatrudnia ponad 1200 osób i posiada zagraniczne oddziały w Polsce oraz Niemczech.

- Nasz sukces zawdzięczamy połączeniu ugruntowanych zasad i przyszłościowych strategii. Nasi ludzie są podstawą naszego sukcesu. Jako firma rodzinna, priorytetowo traktujemy dobór specjalistów do każdej roli, zapewniając solidny zespół, który stale usprawnia procesy wewnętrzne. Ponadto utrzymujemy najwyższe standardy świadczenia usług, wspierając długoterminowe relacje i zrównoważony wzrost. – mówi Marek Meškevič, dyrektor IT w Transmėja.

Jak wyznaczyć cel rozwoju firmy i jak go osiągnąć?

Głównym celem Transmėja na 2024 jest optymalizacja istniejących procesów i automatyzacja zadań mechanicznych za pomocą sztucznej inteligencji i robotyzacji. Skąd taki kierunek?

- Wprowadzanie innowacji ma kluczowe znaczenie dla konkurencyjności biznesu w branży TSL. – uważa Marek Meškevič - Wdrażając nowe technologie, usprawniamy operacje, eliminując powtarzalne zadania i koncentrując zasoby na złożonych działaniach w celu zwiększenia wydajności. Integracja sztucznej inteligencji (AI) w naszych procesach logistycznych dodatkowo zwiększa produktywność, umożliwiając nam rozwój w dynamicznej branży logistycznej poprzez przewidywanie zapotrzebowania, optymalizację tras i poprawę ogólnego procesu decyzyjnego.

Jak zwiększyć wydajność logistyki w oparciu dane?

Od 2005 roku Transmėja korzysta z produktów TIMOCOM, które są integralną częścią jej codziennych operacji.

- Używamy narzędzi TIMOCOM do wystawiania frachtów i wyszukiwania ładunków dla własnej floty, znajdowania nowych klientów i partnerów, a także sprawdzania statystyk i stawek cenowych – wylicza Marek Meškevič - Wykorzystując te możliwości, poprawiamy naszą wydajność logistyczną, podejmując świadome decyzje w oparciu o dane w czasie rzeczywistym i trendy rynkowe.

Szybsze wystawianie ładunków dzięki AI: czy to działa?

Aby zrealizować cele związane z automatyzacją, Transmėja zdecydowała się na integrację z TIMOCOM poprzez SpotGo – gotowy interfejs, który pozwala na przyspieszenie codziennych operacji logistycznych i zwiększenie ich efektywności. 

 - Wybór takiej integracji oprogramowania był podyktowany potrzebą zwiększenia wydajności oraz usprawnienia zapytań i zleceń transportowych. Jest ona jednym z elementów naszej ciągłej podróży w kierunku cyfryzacji.  – mówi Marek Meškevič.

Publikowanie ofert ładunków za pośrednictwem SpotGo odbywa się automatycznie, co znacznie zwiększa wydajność operacyjną. SpotGo konwertuje dane ładunków z wiadomości e-mail, tabel lub obrazów, eliminując potrzebę ręcznego wprowadzania danych i umożliwiając menedżerom publikowanie dziesięciokrotnie więcej ofert niż zwykle na wielu platformach za pomocą jednego kliknięcia. 

- Kluczową wartością takiej współpracy między naszymi firmami jest to, że natychmiastowe publikowanie ładunków na giełdzie transportowej oszczędza nam dużo czasu i przynosi więcej ofert przewoźników niż zwykle. – podkreśla Meškevič. - Cieszymy się, że możemy zmniejszyć stres i lepiej wspierać naszych pracowników poprzez ograniczenie ręcznych, powtarzalnych zadań dzięki wdrożeniu nowoczesnych technologii. 

Automatyzacja rozwiązuje wyzwania, takie jak czasochłonność i błędy ręczne, a tym samym daje pewność, że oferty Transmėja docierają do szerszego grona odbiorców szybko i skutecznie, co prowadzi do lepszej konkurencyjności na rynku i zoptymalizowanego zarządzania obłożeniem.

- Największą korzyść z naszej współpracy odczuje pracownik firmy. Dziś jest nie tylko o 80% szybszy niż wcześniej i może zrobić kilka razy więcej, ale co najważniejsze, może wykonywać tę pracę bez stresu i znacznie prościej. Zdajemy sobie sprawę, jak trudno jest obecnie utrzymać dobrych pracowników w firmie, gdyż brak wykwalifikowanych specjalistów staje się coraz większym problemem. W niektórych krajach Unii Europejskiej problem ten w ciągu następnych 10 lat będzie jeszcze większy niż brak kierowców zawodowych. - uzupełnia Daniel Gvozdovič, współzałożyciel firmy SpotGo - Kierunek, który obrała Transmėja, wdrażając innowacyjne rozwiązania technologiczne, w tym asystentów sztucznej inteligencji, świadczy o dalekowzroczności firmy i jej umiejętności adaptacji do dynamicznych zmian rynkowych. Jestem przekonany, że to dopiero początek drogi ku dalszym sukcesom naszego Partnera.

 

Jakie inne procesy można usprawnić dzięki automatyzacji i AI?

Efektywne oferowanie ładunków jest warunkiem sine qua non dla każdego zleceniodawcy w logistyce, który chce się liczyć w branży.  Plany firmy Marka Meškeviča dotyczące integracji systemów logistycznych na tym się jednak nie kończą. Transmėja pracuje obecnie nad cyfrowym usprawnieniem najważniejszych procesów:

  • Wykorzystanie floty: Efektywne dopasowanie dostępnych ładunków do pojazdów, minimalizacja pustych przebiegów i maksymalizacja wykorzystania floty.

  • Zarządzanie dokumentami: Cyfryzacja całego procesu, od pierwszego zapytania za pośrednictwem poczty elektronicznej do faktury. Celem jest digitalizacja całego przepływu dokumentacji przy użyciu kombinacji technologii, w tym rozpoznawania dokumentów przez SpotGo AI i wprowadzania ich do naszego systemu TMS. 

  • Monitoring przesyłek: Zapewnienie aktualizacji statusu przesyłek w czasie rzeczywistym, zwiększenie przejrzystości i ograniczenie ręcznych kontroli.

  • Optymalizacja kosztów i tras: Wykorzystanie narzędzi do planowania tras i kalkulacji kosztów w celu znalezienia najbardziej efektywnych tras i dokładnego oszacowania kosztów transportu.

  • Integracje z klientami: Zapewnienie płynnego transferu danych i zmniejszenie potrzeby ich podwójnego wprowadzania, co poprawia koordynację i zmniejsza liczbę błędów.

  • Zarządzanie przetargami: Ułatwianie cyfrowych procesów przetargowych w celu zabezpieczenia długoterminowych partnerów transportowych, utrzymując łańcuch dostaw odporny na zakłócenia.

- Postrzegamy sztuczną inteligencję jako kluczową siłę w naszej branży i wierzymy, że integracja tej technologii z naszymi procesami zwiększy naszą zwinność, szybkość i zapewni naszym pracownikom odpowiednie narzędzia, co ostatecznie doprowadzi do zwiększenia wydajności i satysfakcji z pracy. – wyjaśnia Marek Meškevič.

Trzy powody do dumy: zespół, flota i innowacje

Polska i kraje bałtyckie są określane transportowym zagłębiem Europy. Konkurencja w branży usług TSL jest niezwykle duża, dlatego wyróżnienie się wśród niej jest dla wielu przedsiębiorstw niezbędne do przetrwania. Dzięki otwartości na innowacje i odwadze w wybieraniu nieszablonowych, przyszłościowych rozwiązań, firma ma na rynku stabilną pozycję, a marka Transmėja jest rozpoznawalna nie tylko w rodzinnym kraju.

- Jesteśmy dumni z naszego profesjonalnego zespołu, własnej floty ciężarówek i zaangażowania w innowacje. Elementy te wzmacniają wiarę w przyszły sukces nasz i naszych partnerów. Dzięki ciągłemu wdrażaniu zaawansowanych technologii i rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji zapewniamy wydajne, niezawodne i przyszłościowe usługi logistyczne. – podsumowuje Marek Meškevič. 

- W świecie, który zmienia się tak dynamicznie jak nasz, brak implementacji nowych technologii jest jak zatrzymanie się w środku biegu sprinterskiego. Wyścig postępuje, a postęp technologiczny nie czeka - ci, którzy nie podejmują wyzwań automatyzacji, ryzykują, że zostaną w tyle, podczas gdy konkurencja zdobywa przewagę, korzystając z nowoczesnych rozwiązań. – dodaje na koniec Denis Pasala, Dyrektor Biura TIMOCOM Polska.

Pobierz informację prasową
Do góry