25.07.2023

Stawki w transporcie rosną wolniej niż koszty: jak temu sprostać?

Sposoby firmy Rybarczyk sp. z o.o. na zabezpieczenie płynności finansowej

Jak sobie radzić z kosztami w transporcie - success story

Praca w transporcie nigdy nie należała do łatwych, jednak obecny rok jest pod tym względem szczególny. W stosunku do 2022 spadła liczba ładunków, wzrosły za to koszty prowadzenia działalności, a tym samym ryzyko utraty płynności finansowej. Firmy TSL sięgają po różne sposoby, aby zadbać o swoją wypłacalność, zachowując jednocześnie jakość świadczonych usług. Jak to zrobić skutecznie, pokazuje strategia doświadczonego przewoźnika z Chojnic.

Rybarczyk sp. z o.o. (TIMOCOM ID 25054) to rodzinna firma z długą tradycją. Została założona w 1990 roku, a więc tuż po ustrojowej transformacji, kiedy Polska zaczęła otwierać się na zachodnie rynki. Od tamtej pory ciężarówki oznaczone nazwiskiem właścicieli przemierzyły już miliony kilometrów po międzynarodowych trasach, a samo przedsiębiorstwo zyskało dobrą opinię w branży.

Doświadczenie procentuje, ale czy wystarczy?

- Rodzice postawili na transport. Teraz całą rodziną jesteśmy zaangażowani w rozwój firmy. – mówi Krzysztof Rybarczyk, syn założyciela, a obecnie współwłaściciel spółki. - Rodzaj działalności został wybrany ze względu na potencjał, jaki rodzice dostrzegli już trzy dekady temu w międzynarodowym transporcie drogowym towarów.

Ponad 30-letnie doświadczenie na rynku procentuje, choćby dlatego, że – jak podkreśla Krzysztof Rybarczyk – w tej branży na zaufanie pracuje się latami, a każdy błąd jest bardzo kosztowny

- Posiadamy stałych klientów, których pozyskaliśmy poprzez dobrze wykonaną pracę. Skrupulatnie budowane relacje przynoszą efekty nawet w tak szczególnie trudnym roku jak obecny. – dodaje.

Nie oznacza to jednak, że sam staż w branży wystarczy. Prowadzenia działalności w transporcie nie ułatwiają coraz to nowe wyzwania, zwłaszcza te związane z budżetem.

Zagrożenia dla płynności finansowej: koszty kontra stawki za transport

Ugruntowana pozycja na rynku, stali klienci… co może pójść nie tak? W tak dynamicznej branży jak TSL – bardzo wiele. Najpierw koronawirus, potem wybuch wojny na Ukrainie i globalne pogorszenie koniunktury spowodowały, że prowadzenie przedsiębiorstwa transportowego jest w ostatnim czasie nieustanną walką o przetrwanie.

- Dostosowanie się do obecnej sytuacji na rynku wymaga bardzo dużego nakładu sił. – przyznaje Krzysztof Rybarczyk – Rosnące wszechobecnie wydatki, w tym także wzrost opłat drogowych i cen paliwa – to wszystko przekłada się na płynność finansową, ponieważ stawki niekoniecznie wzrastają tak szybko jak koszty.

Jak nie stracić płynności finansowej w 2023 (i kolejnych latach)?

Jak na doświadczonego przewoźnika przystało, Rybarczyk sp. z o.o. ma swoje sposoby na zabezpieczenie ciągłości zleceń i płatności za zrealizowany transport. Współwłaściciel firmy wskazuje dwa z nich. Co kluczowe – oba opierają się na rozwiązaniach cyfrowych, bez których coraz trudniej jest działać w branży.

Sposób pierwszy: dywersyfikacja źródeł zleceń i sprawdzona giełda transportowa

Istotnym jest, aby trzymać rękę na pulsie i być przygotowanym na różne scenariusze. Do tego przydaje się giełda ładunków w TIMOCOM Marketplace, która pozwala szybko znaleźć fracht na wybranych relacjach.

- TIMOCOM jest elementem codziennej rutyny. Pomimo kontaktów i stałych zleceń od kontrahentów sprawdzona giełda jest nieodzownym narzędziem pracy w firmie transportowej. – stwierdza krótko Krzysztof Rybarczyk.

Sposób drugi: pełny faktoring dla transportu z poziomu giełdy transportowej

Stałym wyzwaniem dla zleceniobiorców w branży TSL są długie terminy płatności w zleceniach. Wynoszą często 30, 60, a w skrajnych przypadkach nawet 90 dni. W obecnej, niełatwej sytuacji rynkowej niesie to za sobą jeszcze więcej zagrożeń niż dotychczas:

- Średni termin płatności w transporcie to 45 dni. W tym czasie różne rzeczy mogą się zdarzyć z płatnikiem. – przestrzega Rybarczyk – Nas to do tej pory nie spotkało, ale  teoretycznie może dojść do sytuacji, że spedycja, która sprzedała przewoźnikowi dany fracht, ogłosi upadłość.

Aby chronić się przed takimi ewentualnościami, Rybarczyk sp. z o.o. korzysta z gwarancji płatności dostępnej w TIMOCOM Marketplace dzięki współpracy z firmą JITpay™. Opcją pełnego faktoringu objętych jest do 98% ładunków na Giełdzie Transportowej – informuje o tym zielony przycisk widoczny w ofercie frachtu. Zlecenie można łatwo przekazać do centrum rozliczeniowego JITpay™, a płatność następuje nawet w 24 h.

"Rosnące wszechobecnie wydatki, w tym także wzrost opłat drogowych i cen paliwa – to wszystko przekłada się na płynność finansową, ponieważ stawki niekoniecznie wzrastają tak szybko jak koszty. Faktoring JItpay™ w TIMOCOM to praktyczne i wygodne narzędzie, umożliwiające poprawę płynności w razie potrzeby. Zasady są proste i przejrzyste." - Krzysztof Rybarczyk, Rybarczyk sp. z o.o.
 

- Jest to praktyczne i wygodne narzędzie, umożliwiające poprawę płynności w razie potrzeby. Zasady są proste i przejrzyste. Środki otrzymujemy średnio do 48 h po wysłaniu kompletu dokumentów. – podsumowuje współwłaściciel firmy.

Współpraca TIMOCOM i JITpay – razem dla płynności finansowej w transporcie

- Bezpieczeństwo finansowe to dla wielu przewoźników być albo nie być, zwłaszcza w obecnym, pełnym wyzwań okresie. Płynność pozwala regulować należności w terminie, a także utrzymać jakość serwisu, a tym samym nie stracić klientów, na których zaufanie pracowało się latami. Dzięki dostępności faktoringu z poziomu Giełdy Transportowej TIMOCOM rodzinne firmy, takie jak Rybarczyk sp. z.o.o., mogą spać spokojniej. Nasza współpraca z firmą JITpay™ daje im pewność, że za dobrze wykonaną pracę dostaną ustaloną należność, w dodatku w krótkim terminie. – komentuje Paweł Rydelek, Team Leader Customer Service w TIMOCOM Polska.

- Synergia w biznesie jest dla nas kluczowa, dlatego tak bardzo stawiamy na wspólne relacje. Klient, podobnie jak TIMOCOM, jest naszym partnerem biznesowym, któremu pomagamy stawiać czoła licznym wyzwaniom, a tych - w branży transportowej - nie brakuje. Współpracę zaczynamy od udzielania finansowania na prostych i transparentnych zasadach. W kolejnych etapach odciążamy klienta z wielu, trudnych, a na pewno czasochłonnych obowiązków, jakimi są monitoring płatności, upomnienia, windykacja, etc. To wszystko zawarte jest w jednej, niskiej opłacie faktoringowej, którą klient zna w momencie przekazywania nam faktury. Dzięki temu może skoncentrować się na rozwoju swojej firmy. Myślę, że razem z TIMOCOM i klientem mamy wspólny cel: Make Trucking Great Again! – dodaje Marcin Wawrzkiewicz, Dyrektor Zarządzający JITpay™ Polska.

Pobierz informację prasową

G.R.

Do góry