Czym jest skuteczna strategia działania na rynku transportowym?
Włoska firma Dal Ferro poradziła sobie z kryzysem
Pandemia koronawirusa odcisnęła piętno na włoskiej gospodarce, w tym również na branży transportowej i logistycznej. Jednak włoskie przedsiębiorstwo transportowe Dal Ferro, dzięki swej kreatywności oraz wsparciu ze strony TIMOCOM, mimo wszystkich przeciwności znalazło sposób na kontynuowanie działalności i przezwyciężenie wielu codziennych problemów.
Cenna pomoc w kryzysie ze strony firmy TIMOCOM
Rodzinna firma Dal Ferro została utworzona w 1989 roku przez Nereo Dal Ferro, ojca obecnego szefa działu dyspozycji – Jodiego Dal Ferro. Założyciel do dziś zarządza przedsiębiorstwem. Obecnie firma spedycyjna z siedzibą w północnych Włoszech, niedaleko Wenecji, dysponuje 20 własnymi samochodami ciężarowymi i świadczy usługi przewozowe na terenie całej Europy. Pandemia koronawirusa znacznie utrudniła codzienną pracę przedsiębiorstwa, które musiało w bardzo krótkim czasie radykalnie zmodyfikować wiele procesów.
Ponieważ wskutek lockdownu wiele firm zostało zamkniętych, kierowcy z Dal Ferro nie mogli dostarczać klientom zamówionych towarów. Zarząd znalazł jednak rozwiązanie tego problemu: aplikację Magazyny w Systemie Smart Logistics firmy TIMOCOM. Narzędzie to umożliwiło skuteczne znajdowanie powierzchni magazynowych zlokalizowanych w pobliżu zakładów klientów w celu tymczasowego składowania towaru. „Dzięki aplikacji Magazyny firmy TIMOCOM szybko odnaleźliśmy się w nowej sytuacji, w łatwy i bezpieczny sposób znajdując nowych partnerów z dostępną powierzchnią magazynową” – podsumowuje Jody Dal Ferro.
Barometr transportowy ważnym rynkowym drogowskazem
Jednak nie tylko Aplikacja Magazyny stała się cenną pomocą dla tej firmy spedycyjnej. Kolejnym niezwykle przydatnym narzędziem z repertuaru firmy TIMOCOM okazał się Barometr transportowy. Dzięki danym z Barometru firma Dal Ferro mogła na bieżąco śledzić aktualną ofertę frachtów i powierzchni ładunkowych na rynku transportowym oraz elastycznie reagować na trendy występujące na konkretnych relacjach.
Kreatywność i efektywność: reorganizacja pracy w trosce o zdrowie pracowników
Aby sprostać wyzwaniom kryzysu pandemicznego, firma Dal Ferro musiała działać niestandardowo i zmienić organizację swojej pracy. W efekcie kierowca wracający z towarem z Niemiec wkrótce po przekroczeniu włoskiej granicy – w Trydencie lub Bolzano – wymieniał się ładunkiem z innym kierowcą. Z otrzymanym towarem wracał bezpośrednio do Niemiec, dzięki czemu nie musiał dostarczać przywiezionych dóbr do magazynu firmy Dal Ferro. Drugi kierowca natomiast dostarczał przywieziony z Niemiec ładunek bezpośrednio do miejsca przeznaczenia we Włoszech, nie musząc wracać po nowe frachty do centrali. Taka organizacja doprowadziła do znacznego zredukowania liczby kontaktów międzyludzkich – na terenie firmy Dal Ferro nigdy nie musiało przebywać zbyt wielu pracowników jednocześnie.
Bezpieczna kontynuacja codziennej działalności dzięki rozwiązaniom cyfrowym
Również inni pracownicy firmy Dal Ferro musieli przeorganizować swoją pracę, w czym pomogły im narzędzia cyfrowe. Na przykład osoby zatrudnione w centrali firmy przeszły w tryb pracy zdalnej. Firma TIMOCOM ułatwiła swoim klientom migrację do trybu home office, umożliwiając im przez kilka miesięcy bezpłatne korzystanie z Systemu Smart Logistics także z domu oraz na urządzeniach mobilnych. Przy okazji: taka możliwość istniała już przed wybuchem pandemii.
Aby ułatwić swoim klientom migrację, firma TIMOCOM zniosła ograniczenia adresów IP na licencjach użytkowników. Po przejściu w tryb pracy zdalnej firma Dal Ferro miała pełny dostęp do aplikacji i usług cyfrowych, dzięki czemu mogła bez przeszkód kontynuować swoją działalność, pozostając w kontakcie z klientami oraz śledząc pozycje pojazdów i ładunków. W ten sposób utrzymała ciągłość łańcuchów dostaw, a ponadto wyeliminowała puste przebiegi. Niezbędne artykuły codziennego użytku mogły wciąż bezpiecznie i niezawodnie trafiać do klientów.
Elastyczność i narzędzia cyfrowe drogą wyjścia z kryzysu
Przykład włoskiego przedsiębiorstwa transportowego Dal Ferro świetnie pokazuje, że nawet w warunkach kryzysu można z sukcesem kontynuować działalność, potrzebna jest tylko kreatywność przedsiębiorcy oraz dostęp do nowoczesnych rozwiązań. TIMOCOM, spółka z sektora FreightTech, ułatwiła swojemu klientowi znalezienie nowych firm transportowych, magazynów i tras, udostępniając mu swe narzędzia cyfrowe i Barometr transportowy, oraz nieodpłatnie umożliwiając zdalne korzystanie ze swego systemu. Elastyczne przeorganizowanie sposobu funkcjonowania firmy zapewniło natomiast pracownikom ochronę przed zakażeniem wirusem COVID-19. Tym samym firma jest optymalnie przygotowana do tego, by przetrwać pandemię koronawirusa oraz stawić czoła przyszłym wyzwaniom.