Jak bezpiecznie zawierać międzynarodowe zlecenia transportowe?
Gwarancja płatności jako sposób młodej firmy na rozwijanie kontaktów biznesowych
Początki bywają trudne – niezależnie od tego, czego się podejmujemy. Nie inaczej jest w przypadku działalności transportowo – logistycznej: założenie nowej firmy zawsze wiąże się z ryzykiem i pewną dozą niepewności, czy uda się sprostać codziennym wyzwaniom. Jednym z nich jest zdobycie i utrzymanie międzynarodowych klientów przy równoczesnym umiejętnym zarządzaniu budżetem, zwłaszcza wtedy, gdy start działalności przypada na ogromne zawirowania w europejskiej gospodarce. Czy da się zabezpieczyć finanse, zarazem dynamicznie inwestując w rozwój firmy? I jak to zrobić w obecnej sytuacji rynkowej?
Jak być nowym na rynku i przetrwać
Tomasz Kowalik – Nester do otwarcia własnej firmy przygotowywał się przez 11 lat, zdobywając doświadczenie na różnych stanowiskach w branży TSL:
- Samo zamiłowanie do logistyki zostało we mnie zaszczepione jeszcze na studiach, a wiedza zdobyta podczas ponad dekadę pracy w zawodzie upewniła mnie, że kierunek jest tylko jeden: czas zacząć budować swój sukces.- zdradza.
W ten sposób wiosną 2022 roku powstała firma KNT Logistics (TIMOCOM ID 435553), która specjalizuje się w transporcie częściowym i całopojazdowym, głównie na obszarze Niemiec i krajów Beneluxu. Mimo stosunkowo krótkiego stażu przedsiębiorstwo ma już blisko 30 ocen w TIMOCOM Marketplace i są to same najwyższe noty. Jak to możliwe?
- Myślę, że ważnymi czynnikami są: rzetelność, szczerość, profesjonalne podejście do klienta i utrzymywanie dobrych relacji. – wyjaśnia Tomasz Kowalik - Nester - Niezaprzeczalnym atutem naszej firmy są jej pracownicy, którzy wykazują się pracowitością, zaangażowaniem, doświadczeniem, wiedzą. Choć konkurencja na rynku jest ogromna, to właśnie te elementy sprawiają, że nawet najbardziej wymagający klienci do nas wracają i wybierają nasze usługi.
Żeby klienci wracali, trzeba ich najpierw zdobyć, a to stanowi nie lada wyzwanie. Na rynku działa już wiele podmiotów o ugruntowanej pozycji, nie jest więc łatwo się przebić – tym bardziej w transporcie międzynarodowym, w którym trzeba brać pod uwagę szereg różnic: od czasowej, poprzez prawne, aż po językową i kulturową.
Jak pozyskać nowego klienta dla firmy logistycznej?
W przypadku KNT Logistics dużą rolę odgrywają kontakty biznesowe, które członkowie zespołu wypracowali sobie, pracując wiele lat w branży. Aby firma mogła się rozwijać, potrzebuje jednak nowych kontrahentów. Znajduje ich często w TIMOCOM Marketplace:
- Dla nas TIMOCOM jest miejscem pozyskiwania ładunków i nowych klientów, szczególnie w okresach, gdzie frachty od stałych zleceniodawców są nieregularne czy też zmniejszona jest ilość zamówień ze względu na sytuacje gospodarczą. – mówi Tomasz Kowalik – Nester.
Każdy zdobyty w ten sposób kontakt trafia następnie pod opiekę profesjonalisty, który dba o zbudowanie dobrych relacji – niezależnie od tego, czy mowa o jednorazowym zleceniu, czy o podwalinach stałej współpracy.
- Transport jest bardzo dynamiczną branżą, w której trzeba się wykazywać dużą elastycznością, niezwykłą szybkością podejmowania decyzji, umiejętnością współpracy z ludźmi pochodzących z różnych kultur czy też nierzadko znajomością technik łagodzenia konfliktów. – wyjaśnia Tomasz Kowalik – Nester.
Kombinacja tych elementów w połączeniu z niezawodnością świadczonych usług wpływa na stopniowy wzrost zaufania klientów, o które w branży niełatwo. Działa to zresztą w obie strony: zleceniobiorca, podejmując po raz pierwszy ładunek od nieznanej, w dodatku zagranicznej firmy, też nie ma pewności, czy wszystko pójdzie zgodnie z planem – a przede wszystkim, czy na czas otrzyma wynagrodzenie.
Skąd wiadomo, czy nowy klient zapłaci?
Dla zabezpieczenia płatności istotne jest pozyskiwanie ładunków ze sprawdzonych źródeł – jak choćby Giełdy Transportowej TIMOCOM, której klienci musieli pozytywnie przejść proces weryfikacji przed uzyskaniem dostępu. Rynek bywa jednak nieprzewidywalny, dlatego dbałości o bezpieczeństwo transakcji nigdy dosyć. Dla firmy realizującej na co dzień międzynarodowe zlecenia jest to szczególnie ważne, toteż KNT Logistics chętnie sięga po pełny faktoring od JITpay™ dostępny z poziomu giełdy.
- Daje nam to poczucie bezpieczeństwa płatności za wykonaną usługę. Faktoring jest szczególnie przydatny, jeśli mamy zamiar zrealizować transport dla jakiegoś kontrahenta pierwszy raz bądź zleceniodawca przewiduje bardzo długi termin płatności. – mówi Tomasz Kowalik – Nester – Co więcej, cała procedura odbywa się błyskawicznie: praktycznie za każdym razem JITpay™ zatwierdza zgłoszone przez nas faktury jeszcze tego samego dnia.
Dodatkową zaletą partnerstwa z TIMOCOM i JITpay™ jest to, że faktor bierze na siebie ewentualne ryzyko niewypłacalności nadawcy ładunku.
- W sytuacji, gdy kontrahent mimo wszystko nie poczuwa się do zapłaty, faktoring chroni nas przed jazdą „za darmo”. – podsumowuje właściciel KNT Logistics.
Co gwarancja płatności za transport daje w dłuższej perspektywie?
- Opcją faktoringu na Giełdzie Transportowej TIMOCOM jest objętych nawet 98% ofert ładunków. Koszt jest jeden i zależy wyłącznie od terminu płatności zlecenia – zaczyna się już od 2,99% ceny frachtu, więc stawka jest konkurencyjna. Dla naszych klientów oznacza to po prostu gwarancję szybkiego uzyskania wynagrodzenia za zrealizowany transport na przejrzystych, korzystnych warunkach – precyzuje Anna Adamczyk, Customer Service Specialist w TIMOCOM Polska.
- Najważniejszą zaletą tego rozwiązania jest możliwość natychmiastowej zapłaty za wykonane zlecenie i transparentność: klienci znają pełny koszt usługi w momencie zgłoszenia faktury do JITpay™, a przelew następuje zwykle w 24 h (w dni robocze). – mówi Marcin Wawrzkiewicz, Dyrektor Zarządzający JITpay™ Polska - Na tym jednak korzyści się nie kończą: firma, która jest spokojna o swoje finanse, może w pełni skupić się na długoterminowym planowaniu, ponieważ w momencie otrzymania środków z JITpay™, kończy się cały proces rozliczenia, w tym monitoring płatności, upomnienia i ewentualna windykacja. W przypadku nowych podmiotów, które intensywnie się rozwijają, jest to szczególnie istotne.
- W KNT wiemy, że drogą do sukcesu jest mądre zarządzanie firmą, dzięki czemu będziemy mogli skutecznie realizować wyznaczone sobie cele, takie jak ciągły rozwój floty, pozyskiwanie dobrych pracowników oraz powiększanie bazy klientów. – deklaruje Tomasz Kowalik – Nester.
O tym, że ta strategia już działa, przekonują nie tylko wysokie oceny w TIMOCOM Marketplace, ale także fakt, że firma zyskuje rozgłos drogą marketingu szeptanego:
- Dzięki ciężkiej codziennej pracy i oddaniu, bardzo często otrzymujemy wiadomości od nieznanych nam osób, które to dowiedziały się o KNT Logistics z polecenia naszych kontrahentów, którzy przedstawiają nas jako firmę godną zaufania.
G.R.