08.08.2024

Raport Barometru Transportowego TIMOCOM: czy wzrost liczby ładunków uzdrowi branżę TSL?

Stosunek liczby ładunków do przestrzeni ładunkowej Q2 2024

Pomimo słabej koniunktury gospodarczej i wielu ekonomicznych wyzwań w Europie, ilość ofert frachtów w Europie w 2.kwartale 2024 roku wzrosła. W TIMOCOM Marketplace liczba ładunków była znacznie wyższa niż w poprzednim roku. 

W drugim kwartale br. w całej Europie wygenerowano dwa razy więcej ofert ładunków niż w tym samym okresie 2023 r. (+101%) i o 53% więcej niż w pierwszym kwartale 2024 r. Podobnie jak w poprzednim roku, szczyt podaży przypadł na maj (+112% w porównaniu do 2023 r.) i tym samym padł nowy roczny rekord z udziałem ładunków na poziomie średnio 81%. 

Liczba ofert frachtów na terenie Niemiec była o 66% wyższa niż w tym samym kwartale poprzedniego roku. W porównaniu do pierwszego kwartału liczba wewnątrzkrajowych ofert również wzrosła o dwie trzecie.

Rośnie liczba ofert ładunków na rynku spot 

Szczególnie duże zapotrzebowanie na transport występuje co roku w maju, miesiącu, w którym przypada wiele świąt państwowych. Aby poradzić sobie z takimi pikami, zleceniodawcy poszukują wolnych powierzchni ładunkowych głównie na giełdach transportowych. Załadowcy z sektora T&I, a także spedytorzy, którzy zwykle korzystają z usług stałych partnerów transportowych, coraz częściej rezygnują w takich sytuacjach ze stałych zleceń. „Ceny ofert na rynku spot są aktualnie bardziej lukratywne niż warunki uzgodnione na stałe” - wyjaśnia Gunnar Gburek, Head of Business Affairs w TIMOCOM. - "Przewoźnicy często nie są w stanie zapewnić swoim zleceniodawcom większej zdolności przewozowej przy stosunkowo niskich cenach frachtu. Dlatego też wielu klientów decyduje się na oferowanie swoich ładunków na giełdach transportowych”.

Niedobór kierowców i wzrost liczby niewypłacalności przyczyniają się do powstawania wąskich gardeł na rynku transportowym. W TIMOCOM Marketplace po 28% spadku ofert przestrzeni ładunkowej w pierwszym kwartale 2024 r., w drugim kwartale odnotowano o 3% mniejszą ilość dostępnych ciężarówek niż w roku poprzednim. "Wysoki popyt i rosnące ceny zachęcają przewoźników do zwiększania zdolności przewozowych. Jednak słaba infrastruktura i brak zaufania do nowych technologii napędowych sprawiają, że wiele osób się waha” - mówi Gunnar Gburek. - „Może to doprowadzić do zahamowania potencjalnego ożywienia gospodarczego z powodu braku mocy produkcyjnych”.

TIMOCOM doradza nadawcom ładunków tworzenie zamkniętych giełd transportowych, na których można zaoferować dodatkowe trasy. Zaproszeni do nich stali partnerzy transportowi poprzez funkcję propozycji cenowych mają możliwość wymagania aktualnych cen rynkowych za te kursy.

 

Oferty pojazdów w Europie Q2 2024

 

„Oferty na giełdach transportowych są aktualnie zazwyczaj bardziej lukratywne niż ustalone na początku roku stałe warunki współpracy.“   - mówi Gunnar Gburek, Head of Business Affairs w TIMOCOM

Ceny ofert i propozycje cenowe wahają się

Wewnątrz Niemiec ceny wystawionych ofert ładunków w 2 kwartale 2024 r. wynosiły średnio od 1,61 EUR/km do 1,83 EUR/km tygodniowo, w zależności od bieżącego popytu. Średnia cena w drugim kwartale była o 13,9% wyższa niż cena wywoławcza w tym samym kwartale poprzedniego roku. Z kolei propozycje cenowe przewoźników w drugim kwartale wskazywały średnie wartości do 1,93 EUR/km. W tygodniach o wysokim popycie ceny ustalane za kursy w niemieckim transporcie krajowym znacznie wzrosły: nawet o 17,4% w porównaniu do 2023 roku. Oznacza to, że ceny podaży i popytu znacznie się różnią. „W ostatecznym rozrachunku obie strony prawdopodobnie dojdą do porozumienia” - komentuje Gunnar Gburek.

Biorąc pod uwagę wszystkie relacje europejskie, średnia cena oferty wyniosła 1,60 EUR/km. Natomiast sugerowane ceny w przypadku transportu międzynarodowego kształtowały się średnio do 1,58 EUR/km, a więc niemal na poziomie cen ofert. Tutaj różnica nie była tak wyraźna, ponieważ dłuższe, transgraniczne trasy generalnie pozwalają na korzystniejszą cenę za kilometr, a koszty oleju napędowego i opłat drogowych różnią się w zależności od regionu. 

Najwyższe ceny ofert odnotowano na trasach do Wielkiej Brytanii: maksymalne wartości ofert transportowych, zwłaszcza ze Szwajcarii, Włoch i Francji do Wielkiej Brytanii, wynosiły w poszczególnych tygodniach średnio od 2,34 EUR/km do 2,75 EUR/km. Głównymi przyczynami stosunkowo wysokich cen są dodatkowe koszty spowodowane skomplikowanymi procedurami odprawy celnej i długim czasem oczekiwania na granicach, a także trudności ze znalezieniem odpowiednich tras powrotnych.

Oczekiwane załamanie w sezonie letnim: mniej ofert frachtów do sierpnia włącznie

Prognoza na trzeci kwartał 2024 roku zakłada spadek popytu na rynku transportowym. Oczekuje się, że w tradycyjnie słabszych miesiącach letnich, lipcu i sierpniu, średni stosunek ilości ofert frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych wyniesie poniżej 70:30. Przypuszczalnie podaż ładunków ponownie wzrośnie dopiero we wrześniu w związku z końcem sezonu urlopowego i zbliżającym się sezonem świątecznym. Udział frachtów w Barometrze Transportowym TIMOCOM może wówczas ponownie przekroczyć 75% i powrócić do poziomów z 2022 r. (patrz grafika).

 

Stosunek liczby ładunków do przestrzeni ładunkowej Q2 2024

Chcesz uzyskać szczegółowe informacje o dostępności ładunków w imporcie, eksporcie, cross-trade oraz na rynku krajowym?

Wypełnij formularz i pobierz za darmo pełną wersję raportu Barometru Transportowego TIMOCOM!
Pobierz informację prasową
Do góry