Zmiany w prawie transportowym w Polsce i Europie – lipiec 2024
Sprawdź, jakie nowe obowiązki czekają firmy transportowe w drugiej połowie 2024 roku
W drugiej połowie roku firmy transportowe czeka wiele zmian związanych m.in. z wynagradzaniem kierowców, rejestracją w SENT, a także z inwestycją w nowy system zabezpieczeń w ciężarówkach. Nowe obowiązki wejdą w życie już 1 lipca 2024 roku, warto więc zapoznać się z nimi z wyprzedzeniem.
Miej kalendarium zmian zawsze pod ręką!
Druga podwyżka płacy minimalnej w Polsce
W tym roku minimalne wynagrodzenie za pracę oraz minimalna stawka godzina wzrastają dwukrotnie. Pierwsza podwyżka zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2024 roku, w wyniku czego najniższa krajowa wyniosła 4242 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa w przypadku umów cywilnoprawnych – 27,70 zł brutto. 1 lipca 2024 roku nastąpi kolejne podwyższenie płacy minimalnej do 4300 zł brutto i stawki godzinowej do 28,10 zł brutto. Po odliczeniu kosztów (składki na ubezpieczenia społeczne, składkę zdrowotną, zaliczkę na podatek dochodowy), od 1 lipca 2024 roku pracownik będzie otrzymywać „na rękę” 3261,53 zł netto płacy minimalnej.
Obowiązek rejestracji zagranicznych przewoźników w SENT
Z uwagi na pilną potrzebę uregulowania zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych oraz wprowadzenie skuteczniejszej kontroli zezwoleń, Ministerstwo Infrastruktury przyspieszyło obowiązek rejestracji przewoźników zagranicznych w SENT. Co ważne, zgłaszanie do rejestru SENT obejmuje przewozy wszystkich towarów zza granicy, a nie jak dotąd, wyłącznie towarów wrażliwych. Przewoźnik wykonujący transport drogowy ładunków będzie zobowiązany do rejestracji w SENT przed rozpoczęciem przewozu na terytorium Polski oraz przekazywania danych GPS swojego pojazdu.
Wysokość kar za niedostosowanie się do noweli ustawy dot. rejestracji w SENT:
- brak rejestracji w SENT – 12 000 zł,
- nieprzekazywanie danych GPS pojazdu – 10 000 zł,
- niestawienie się do kontroli – 20 000 zł.
Nowe systemy zabezpieczeń w ciężarówkach w ramach General Safety Regulations
Od 1 lipca 2024 roku ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony będą musiały być wyposażone w nowe rozwiązania zdefiniowane przez pakiet General Safety Regulations (GSR). To już trzeci etap wprowadzania obowiązkowego wyposażenia w nowo rejestrowanych pojazdach, który w tym przypadku zaczyna dotyczyć również nowych modeli pojazdów.
Lista zabezpieczeń obowiązkowych w każdej ciężarówce od a lipca 2024 roku:
- System sygnalizacji awaryjnego hamowania lub zatrzymania pojazdu,
- System wykrywania cofania za pomocą czujników i kamer,
- System informujący o przekroczeniu dozwolonej prędkości,
- System automatycznie wykrywający osoby lub obiekty znajdujące się w tzw. „martwym polu”,
- System ostrzegający o osobach lub obiektach znajdujących się bezpośrednio przed ciężarówką,
- System kontrolujący poziom ciśnienia w oponach ciężarówki,
- Ułatwienie montażu blokady alkoholowej uniemożliwiającej jazdę bez wykonania testu trzeźwości,
- System monitorujący czas pracy kierowcy i ostrzegający przed jego ewentualnym przekroczeniem.
Certyfikat efektywności energetycznej dla przyczep i naczep
Jak wynika z Rozporządzenia Wykonawczego Unii Europejskiej 2020/683, od 1 lipca 2024 roku ciężkie przyczepy i naczepy zacznie obowiązywać świadectwo efektywności energetycznej. Certyfikat będzie zawierał najważniejsze informacje wykorzystywane m.in. do opodatkowania i ustalenia opłat drogowych. Ocena ekologiczności ciężarówek leży po stronie producentów pojazdów, przed wprowadzeniem ich do obrotu na terenie UE. Informacje na temat klasyfikacji przyczep i naczep podane są w treści wspomnianego Rozporządzenia.
Opłaty drogowe w Niemczech dla pojazdów o DMC od 3,5 do 7,5 tony
Od 1 lipca 2024 r. myto w Niemczech zacznie obejmować nową kategorię pojazdów służących do transportu drogowego towarów. Chodzi o pojazdy dostawcze i ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony do 7,5 tony. Opłaty drogowe w Niemczech obliczane są na podstawie stawki za kilometr, a składają na nie koszty związane z emisją CO2, zanieczyszczeniami powietrza i hałasem, jak również koszty za infrastrukturę. Z wyższego myta w Niemczech po 1 lipca 2024 r. zwolnione są pojazdy prowadzone przez pracowników zakładów rzemieślniczych, którzy przewożą poniżej wymienione towary:
- materiały, wyposażenie zakładu lub maszyny, niezbędne do świadczenia usług i wykonywania pracy w zakładzie rzemieślniczym,
- gotowe wyroby, wytwarzane, przetwarzane lub naprawiane na terenie zakładu rzemieślniczego.
Opłata drogowa w Niemczach nie będzie pobierana również w przypadku zestawów pojazdów, gdzie DMC ciągnika siodłowego wyniesie mniej niż 3,5 tony.
Pierwsza Strefa Czystego Transportu w Polsce
SCT, czyli Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać w Polsce od 1 lipca 2024. Pierwszym miastem, z odpowiednio wydzielonym i oznakowanym obszarem wyłącznie dla pojazdów o określonych normach emisji spalin, jest Warszawa. Na teren Śródmieścia, i częściowo jego dzielnic, nie wjadą pojazdy niespełniające normy Euro 2 lub z silnikiem benzynowym (również LPG) starsze niż 27 lat oraz pojazdy niespełniające normy Euro 4 z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat. Pojazdy zwolnione z zakazu wjeżdżania na teren SCT, w tym samochody należące do seniorów, obowiązywać będzie specjalna naklejka. Kara za nieuprawniony wjazd do Strefy Czystego Transportu wyniesie 500 zł.
Czarna skrzynka w samochodzie
Od 7 lipca 2024 r. moduł EDR (Event Data Recorder) będzie obowiązkowym wyposażeniem każdego nowego samochodu o DMC do 3,5 tony. Czarna skrzynka zarejestruje parametry pojazdu podobnie, jak kamera samochodowa – stare dane zostaną nadpisane nowymi. O tym, na jakich zasadach będą działać czarne skrzynki w ciężarówkach dowiemy się bliżej wprowadzenia obowiązku dla tych pojazdów, czyli przed 7 stycznia 2026 r.
Źródła: Dziennik Ustaw rok 2023 poz. 1893, Rozporządzenie Wykonawcze Unii Europejskiej 2020/683, toll-collect.de, gov.pl
Patrycja Hamielec
Content Specialist