Sztuczna inteligencja w logistyce i transporcie
Jakie są możliwości wykorzystania AI w logistyce i transporcie?
ChatGPT to narzędzie, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Rodzaj sztucznej inteligencji, generujący odpowiedzi na zadane mu pytania, znajduje dziś wykorzystanie w wielu branżach. Należy do nich również transport i logistyka, gdzie AI pomaga w automatyzacji zadań, analizie danych, a nawet w usprawnianiu procesów i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Z pewnością zmniejsza margines ludzkiego błędu i może pracować bez przerwy, ale czy jest nieomylny?
Sprawdź, jak sztuczna inteligencja w logistyce i transporcie może pomóc w prowadzeniu biznesu, a kiedy może mu zaszkodzić.
Z poniższego artykułu dowiesz się:
- W jaki sposób sztuczna inteligencja może pomóc w analizie rynku?
- Jak wykorzystywana jest sztuczna inteligencja w łańcuchu dostaw?
- Kiedy ChatGPT może być wsparciem w komunikacji z klientem lub partnerem biznesowym?
- Czy od AI w transporcie i logistyce można uciec?
- Jak sztuczna inteligencja w logistyce i transporcie może wpłynąć na wizerunek firmy?
Analiza rynku i sprawdzanie prognoz
Przewidywanie tendencji na rynku i prognozowanie popytu to kluczowy element strategii każdej firmy logistycznej. Zwłaszcza po ostatnich doświadczeniach, jak pandemia COVID 19 i jej następstwa – wysoka inflacja, spadki w produkcji i zapotrzebowaniu na produkty. Niektóre firmy tworzą własne narzędzia na podstawie AI, które umożliwiają im oszacować popyt na określone towary, a następnie określić zapotrzebowanie na powierzchnie ładunkowe, magazynowe, itd. Dzięki rozwiązaniom cyfrowym opartym na sztucznej inteligencji możliwa jest analiza rynku i sprawdzenie prognoz, pod warunkiem, że informacje poparte są rzetelnymi i aktualnymi danymi. Warto pamiętać, że wiedza takich narzędzi jak ChatGPT bazuje na informacjach dostępnych w Internecie i może zawierać błędy – które mogą firmę sporo kosztować.
W TIMOCOM opieramy się na prognozach opracowanych przez analityków i znawców branży. Jeśli chcesz poznać aktualną sytuację na rynku transportowym i sprawdzić prognozy na kolejny kwartał, przeczytaj najnowszy raport Barometru Transportowego TIMOCOM.
Ograniczanie ryzyka związanego z zerwaniem łańcucha dostaw
Sztuczna inteligencja w logistyce i transporcie to również analiza potencjalnego zagrożenia i problemów na trasie. AI może pomóc wskazać punkty, w których pojawiają się ograniczenia na drogach, takie jak zakazy jazdy, zamknięcia dróg, strajki czy zamknięcie granic. Dzięki temu firmy mogą szybciej przewidzieć utrudnienia na drogach i wydajniej zaplanować trasę. Przykładem na to, jak może zostać wykorzystana sztuczna inteligencja w łańcuchu dostaw jest narzędzie do śledzenia ryzyka od firmy Microsoft. Użytkownicy na podstawie danych zbieranych przez narzędzie otrzymują powiadomienia o zagrożeniu i są w stanie szybciej na nie zareagować.
W TIMOCOM Marketplace także możesz przewidzieć sytuację na drodze dzięki funkcji Trasa i Koszty. Dzięki niej masz dostęp do takich informacji, jak: ruch na drodze, zakazy jazdy ciężarówek, roboty drogowe, punkty pomocy medycznej. Za pomocą funkcji nie tylko zaplanujesz trasę, ale i obliczysz jej koszty.
Komunikacja z klientem i partnerami biznesowymi
Sztuczna inteligencja może pomóc Ci również w komunikacji z klientem i partnerami biznesowymi. Zwłaszcza, jeśli działasz na rynku międzynarodowym i musisz utrzymywać kontakt z klientem w języku obcym. Integracja chatbotu z własnym czatem serwisowym to tylko jedno z rozwiązań. Możesz go użyć również w tworzeniu szablonów e-maili w danym języku lub odpowiadać z jego pomocą na pytania zadawane np. na portalach społecznościowych. Oczywiście wprowadzanie odpowiednich promptów, czyli komend w ChatGPT również wymaga czasu i sprawdzenia, czy aby na pewno tekst został przetłumaczony prawidłowo.
W TIMOCOM Marketplace bariery językowe znosimy w prosty sposób za pomocą funkcji Propozycje Cenowe. Korzystający z funkcji zleceniodawcy otrzymują przejrzyste zestawienie wszystkich ofert transportowych w formie listy, bez potrzeby kontaktu ze zleceniobiorcą. Dodatkową korzyścią jest możliwość wglądu w istotne informacje dotyczące kontrahenta, jak certyfikaty czy klasę emisji CO2 pojazdów.
Sztuczna inteligencja w transporcie i logistyce – czy można od niej uciec?
Odpowiedź brzmi: nie. Sztuczna inteligencja staje się integralnym elementem naszego życia i powinniśmy się z nią zaprzyjaźnić chociażby po to, żeby nie dać się wyprzedzić konkurencji. Rozpoznawanie mowy i twarzy, tłumaczenie rozmowy z języka obcego, odczytywanie podpisów i uwag w CRM przez maszyny to tylko niektóre innowacje w transporcie i logistyce. Według raportu DHL pt. „AI-Driven Computer Vision”, za ok. 5 lat rozpoznawanie obrazów za pomocą sztucznej inteligencji będzie standardem w każdej firmie logistycznej. Co więcej, inwestowanie w AI w transporcie i logistyce wkrótce może stać się obowiązkiem firm TSL. Przykładowo, 20 sierpnia 2025 roku we wszystkich pojazdach ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony obowiązkowe będą inteligentne tachografy II generacji, które będą automatyczne sczytywać czas pracy kierowcy, rejestrować przekroczenie granicy kraju czy rozpoznawać strefę czasową, bez konieczności ręcznego wprowadzania danych.
AI w transporcie i logistyce a wiarygodność firmy
Rozwiązania cyfrowe oparte na AI to duże ułatwienie dla firm logistycznych i transportowych, pod warunkiem, że wiedzą jak z nich korzystać. ChatGPT, szeroko wykorzystywany w niemal każdej branży, nie jest nieomylny i bez interwencji człowieka może generować fałszywe treści. Prowadzi to nie tylko do dezinformacji, ale może zaważyć na wiarygodności i dobrym imieniu Twojej firmy. Sztuczna inteligencja w transporcie i logistyce powinna oferować tylko pewne rozwiązania, z uwagi na specyfikę branży i jej potrzeby.
Korzystaj ze sprawdzonych rozwiązań cyfrowych, poznaj potencjał produktów TIMOCOM.
Patrycja Hamielec
Content Specialist