Jak sztuczna inteligencja w logistyce może wspierać prawdziwe relacje?
Success Story firmy Flash-Logistic
“Kto nie ma odwagi do marzeń, nie będzie miał siły do walki”* – ten znany cytat mógłby być mottem spółki Flash-Logistic (TIMOCOM ID 404524). Jej historia zaczęła się od prostego marzenia założycieli – Mateusza Kołodziejczyka i Karola Kupczaka – które wykiełkowało jeszcze w czasie, kiedy ich pasja przeważała nad posiadanymi zasobami. Przyświecał im jednak konkretny cel: stworzenie firmy, która nie tylko dostarcza towary, ale i buduje trwałe relacje z partnerami i klientami. Pozostało wcielić słowa w czyn. W ten sposób miłość do transportu przerodziła się w przedsiębiorstwo, które od ponad 4 lat oferuje kompleksowe usługi transportowo-logistyczne na rynku krajowym i międzynarodowym. Jak to w branży bywa, droga do sukcesu jest jednak wyboista.
Od rosnących oczekiwań rynku po kontrabandę w towarze – (nie)codzienne wyzwania firmy TSL
- Nasza firma, jak wiele podmiotów z branży, staje przed wyzwaniami charakterystycznymi dla współczesnego rynku transportowego i logistycznego. Są to zmieniające się przepisy prawne, rosnące koszty operacyjne, niedobór wykwalifikowanej kadry oraz wysoka konkurencja– wylicza Karol Kupczak, Dyrektor Transportu w firmie Flash-Logistic.
To wszystko sprawia, że nie jest łatwo sprostać coraz większym oczekiwaniom klientów, tym bardziej w przypadku nieprzewidzianych i niepożądanych wydarzeń.
- Codziennym wyzwaniem jest zachowanie elastyczności, zwłaszcza wobec rosnących oczekiwań zleceniodawców odnośnie terminów. Trzeba brać pod uwagę wiele czynników zewnętrznych, na które przecież nie zawsze mamy wpływ. – wyjaśnia Karol Kupczak – Pamiętam na przykład sytuację z początków Flash-Logistic: realizowaliśmy transport z Francji do Norwegii za pośrednictwem naszego stałego podwykonawcy, z którym dotąd nie było problemów. Tym razem jednak kierowca próbował wjechać na teren Norwegii z kontrabandą ukrytą w towarze. Takie sytuacje są niestety znane w branży logistycznej i kończą się różnie. Nam po kilku dniach perturbacji udało się odzyskać towar, jednak oczywiście miało to wpływ na terminowość realizacji usługi.
Jak zatem sprostać wyzwaniom i ograniczyć ryzyko do minimum tam, gdzie to możliwe?
Jak nie zginąć w tłumie: tradycyjne metody vs cyfryzacja
Według Flash Logistic otwartość na innowacje jest kluczowa dla zachowania konkurencyjności w branży TSL.
- Firmy, które nie wprowadzą nowoczesnych rozwiązań, mogą zostać zepchnięte na dalszy plan przez konkurentów, którzy efektywniej wykorzystują technologię. W szczególności globalni gracze, inwestujący w AI, mogą wyprzedzać te firmy, które będą opierały się wyłącznie na tradycyjnych metodach zarządzania. Branża TSL wymaga szybkiego dostosowywania się do zmiennych warunków, takich jak problemy w łańcuchu dostaw czy zmieniające się przepisy. Sztuczna inteligencja pomaga firmom przewidywać i reagować na te zmiany bardziej elastycznie. Te technologie stają się standardem, a nie przewagą, co oznacza, że ich brak może prowadzić do utraty konkurencyjności. Należy jednak pamiętać, że to ludziom zawdzięczamy stworzenie i rozkwit tej branży, dlatego też to człowiek, jego wiedza i doświadczenie są w centrum jej rozwoju – zauważa Karol Kupczak.
Jak firma transportowo-logistyczna może zdobyć uznanie klientów?
Flash-Logistic dba o utrzymywanie wysokich standardów i wyprzedzanie rynkowych trendów na wielu polach. Zaufanie klientów odzwierciedla godna podziwu średnia ocen zarówno w Google, jak i w TIMOCOM Marketplace.
Jest to możliwe dzięki solidnemu zapleczu specjalistów w zakresie transportu i logistyki, jasnym procesom i zasadom, a także cyfrowym rozwiązaniom – w tym opartym na AI:
- Nasza firma wyróżnia się szybkim i skutecznym reagowaniem na potrzeby klientów, dbaniem o komunikację oraz nastawieniem na rozwiązywanie problemów. Za punkt honoru stawiamy sobie realizację zleceń zgodnie z ustalonym harmonogramem, minimalizację opóźnień i zapewnienie bezpiecznych dostaw. – mówi Karol Kupczak – Klarowne warunki współpracy, brak ukrytych kosztów i otwartość na dialog sprawiają, że klienci czują się pewnie i chętniej oceniają firmę pozytywnie. Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi, takich jak TIMOCOM Marketplace, oraz optymalizacja procesów poprzez cyfryzację i automatyzację mogą poprawiać efektywność i satysfakcję klientów.
AI w codziennej pracy spedytora: co się sprawdza?
Od kilku miesięcy Flash-Logistic korzysta z TIMOCOM AI (beta) – nowego rozwiązania, umożliwiającego wystawianie ofert ładunków (nawet wielu jednocześnie) bezpośrednio z grafik, dokumentów czy
e-maili.
- Czas jest jednym z najcenniejszych zasobów, jakimi dysponujemy. TIMOCOM wspiera swoich klientów w optymalizacji jego wykorzystania, dlatego jako pierwszy dostawca na rynku udostępnia rozwiązanie bazujące na AI. Uwzględnienie aktualnych trendów pozwoli naszym klientom uzyskać przewagę nad konkurencją. Wystarczy jedno kliknięcie. – dodaje Paweł Rydelek, Project Coordinator w TIMOCOM Polska.
Od A jak AI do Z jak Zachodnia Europa
*cytat przypisywany Paulowi Zulehnerowi lub Andre Marlaux.
G.R.