Kierowca ciężarówki jest chory? Podpowiadamy, jak uzyskać szybką pomoc lekarską w trasie.
Dzięki funkcji Trasa i Koszty w TIMOCOM Marketplace szybko znajdziesz punkt DocStop najbliżej określonej lokalizacji kierowcy.
Każdy kierowca ciężarówki, jak większość osób w sezonie zimowym, narażony jest na spadek odporności. Zwłaszcza kierowca, który podróżuje na dłuższych trasach i ma kontakt z większą liczbą osób. Przeziębić się może, wychodząc z ogrzanej kabiny na zewnątrz czy rozmawiając z inną chorą osobą w trakcie załadunku lub rozładunku. O złapanie wirusa nietrudno, tym bardziej że pandemia COVID-19 jeszcze się nie skończyła. Co zrobić, kiedy w trakcie pracy za kółkiem okaże się, że kierowca jest chory?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie obowiązki ma pracodawca, kiedy kierowca ciężarówki jest chory?
- W jaki sposób ocenić, czy konieczna jest wizyta lekarska?
- Jak najszybciej i najwygodniej znaleźć punkt DocStop dla chorego kierowcy?
Kierowca zgłasza złe samopoczucie– co powinien zrobić pracodawca?
Z pewnością każdy przewoźnik doświadczył sytuacji, w której kierowca dzwoni do niego z informacją, że ma gorączkę, kaszel lub inny objawy choroby. Kierowca nie jest w stanie pracować, a ponieważ jest w trasie poza granicami kraju, nie wie, gdzie może zgłosić się po pomoc. Ustalenie tego leży po stronie pracodawcy – według art. 207 § 2 Kodeksu Pracy to on ma obowiązek zadbania o bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz dostarczenie instrukcji postępowania w razie wystąpienia zagrożenia. Zły stan zdrowia i choroba kierowcy ciężarówki są bowiem traktowane jako zagrożenie zdrowia i życia – jego samego, ale też innych uczestników ruchu drogowego, kontrahentów i innych osób, z którymi ma on bezpośredni kontakt. Pracodawca musi poinformować chorego kierowcę, gdzie zadzwonić po doraźną pomoc lub dokąd udać się osobiście na wizytę internistyczną.
Grypa, objawy COVID-19, a może sezonowe przeziębienie – gdzie kierowca może zwrócić się po pomoc?
Jeśli kierowca ciężarówki jest chory, powinien jak najszybciej skontaktować się z pracodawcą, aby poinformować go o swoich objawach i na ich podstawie ocenić, czy wizyta lekarska lub wymaz w kierunku koronawirusa jest konieczny. Czasem bowiem wystarczy teleporada i zjechanie z trasy, aby wyzdrowieć i nabrać sił. Jeśli stan zdrowia kierowcy się pogarsza lub objawy wskazują na chorobę, przewoźnik lub spedytor powinien dowiedzieć się, gdzie znajduje się najbliższy punkt pomocy medycznej. W tym celu może skorzystać z bezpłatnej infolinii:
- Polska: 800 190 590 – numer bezpłatnej ogólnopolskiej infolinii Rzecznika Praw Pacjenta (NFZ),
- Poza granicami Polski: 112 – numer alarmowy lub numer do lekarza zarejestrowanego w europejskim systemie opieki zdrowotnej (EKUZ) lub infolinia DocStop, obsługiwana przez ADAC Truck Service: 01805 112 024.
W obu przypadkach obowiązuje ubezpieczenie zdrowotne w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia w Polsce oraz Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) na terenie państw Unii Europejskiej. Jeśli kierowca ciężarówki jest chory, ale nie ma ubezpieczenia – usługa lekarska będzie odpłatna.
Szybki dostęp do DocStop w funkcji Trasa i Koszty w TIMOCOM Marketplace
Specjalnym punktem pomocy zdrowotnej dla kierowców ciężarówki jest DocStop. Działający od ponad 10 lat system ochrony zdrowia dla kierowców zawodowych, dostępny jest w Polsce, Niemczech i innych krajach europejskich. Aby sprawdzić, gdzie znajduje się najbliższy punkt DocStop, wystarczy zadzwonić na infolinię DocStop, obsługiwaną przez ADAC Truck Service: 01805 112 024 i podać lokalizację, w której znajduje się kierowca. Infolinia obsługiwana jest przez osoby mówiące w kilku językach, najczęściej komunikacja odbywa się w języku angielskim. Dodatkowe informacje znajdują się na stronie www.docstop-online.eu, skąd można pobrać również PDF z listą punktów i lekarzy przyjmujących w ramach DocStop.
Dużo łatwiejszym i szybszym sposobem na sprawdzenie, gdzie znajduje się najbliższy punkt DocStop, jest skorzystanie z narzędzi do trackingu. Jednym z nich jest funkcja Trasa i Koszty w TIMOCOM Marketplace, gdzie oprócz znajdowania optymalnych tras i obliczania kosztów transportu, przewoźnik może zlokalizować pojazd i najbliżej położony punkt DocStop. Podgląd miejsc, w których chory kierowca ciężarówki może otrzymać pomoc lekarską i medyczną, dostępny jest po wybraniu informacji dodatkowych (znak „+”) w zakładce Trasa i Koszty TIMOCOM Marketplace. Dodatkowo, dla niektórych punktów DocStop w aplikacji oznaczone są miejsca parkingowe, co jest dużym ułatwieniem dla chorego kierowcy.
Firma TIMOCOM jest partnerem DocStop od 2010 roku, integracja lekarzy i szpitali wymienionych jako Points of Interest (POI) w funkcji Trasa i Koszty odbyła się w 2017 roku. Więcej na temat funkcji Trasa i Koszty, dzięki której w szybki i łatwy sposób można sprawdzić punkty DocStop na trasie kierowcy, znajdziesz tutaj:
Patrycja Hamielec
Content Specialist