TIMOCOM 16.11.2022
6

Jak zabezpieczyć płynność finansową w firmie transportowej?

3 sprawdzone rozwiązania – poznaj i zastosuj!

Płynność finansowa w transporcie


Według tegorocznego raportu przeprowadzonego dla Kaczmarski Inkasso aż 271.000 polskich przedsiębiorstw zalega z płatnościami. Wśród grup dłużników czwarte miejsce zajmują firmy transportowe. Nawet co trzecia z nich ma dziś trudności z utrzymaniem płynności finansowej. Można więc uznać, że to właśnie zachowanie wypłacalności jest dziś największym wyzwaniem przedsiębiorstw z sektora TSL. Warto zadbać o ten aspekt z wyprzedzeniem, stosując kilka sprawdzonych rozwiązań, które przedstawiamy poniżej.


Spis treści:

  1. Sytuacja finansowa polskich przedsiębiorstw
  2. Brak płynności finansowej - przyczyny
  3. Jak zabezpieczyć płynność finansową - sposoby:
    - weryfikacja partnerów biznesowych
    - wyszukiwanie zleceń po korzystnych stawkach
    - zewnętrzne finansowanie

Sytuacja finansowa polskich przedsiębiorstw

Jak pokazują dane Ministerstwa Rozwoju i Technologii, w pierwszej połowie 2022 r. do rejestru CEIDG wpłynęło o blisko 26% więcej wniosków dotyczących zamknięcia działalności gospodarczej niż w analogicznym okresie 2021. O ponad 39% wzrosła również liczba wniosków o zawieszenie działalności.

Według zestawienia GUS na dzień 31 sierpnia 2022 na liście zawieszonych firm było 619430 podmiotów, z czego aż 47048 (7,6%) to przedsiębiorstwa zajmujące się transportem i gospodarką magazynową.

Firmy kontynuujące działalność także borykają się z problemami finansowymi: około 271.000 z nich zalega z płatnościami, a łączne zadłużenie polskich przedsiębiorstw wynosi aż 9,4 mld zł. 60% firm nie otrzymuje na czas płatności za wykonane usługi.

Wśród grup dłużników czwarte miejsce zajmują firmy transportowe. Nawet co trzecia z nich ma problemy z płynnością finansową.


Brak płynności finansowej - przyczyny

Choć powody utraty płynności finansowej przedsiębiorstwa mogą być różne, przeważnie można je sprowadzić do jednej z głównych przyczyn:

  • Wzrost kosztów prowadzenia firmy (inflacja, paliwo, energia, ceny pojazdów i części,  Pakiet Mobilności). Według danych GUS wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu 2022 wyniósł 117,2 – co oznacza, że w stosunku rok do roku ceny wzrosły o ponad 17%. Jak pokazuje z kolei raport ING z dn. 18.10.2022, 95% firm z sektora MŚP reaguje na podwyższone koszty energii i paliw podniesieniem cen własnych produktów lub usług. Na branży TSL podwyżki odbijają się w bardzo widoczny sposób. Jak podaje serwis money.pl, 90% warsztatów samochodowych w ostatnim czasie wprowadziło podwyżki cen, powołując się przy tym na wzrost kosztów działalności oraz cen części, których dostępność wciąż jest ograniczona. Podniesienie cen przez warsztaty pośrednio przyczynia się także do przestojów w transporcie, ponieważ przewoźnicy zaczynają odwlekać naprawy pojazdów z obawy przed zbyt dużymi wydatkami.
  • Stawki za transport. Przewoźnicy nie zawsze mają czas i narzędzia, aby sprawdzić, skąd pochodzi dany ładunek (czy np. nie jest „przepisany” z innej giełdy transportowej). Tymczasem im więcej pośredników jest zaangażowanych w proces transportowy, tym mniej zarabia na nim przewoźnik.
  • Długie terminy płatności. Według danych firmy JITpay™ firmy transportowe czekają na płatność za wykonane zlecenie średnio aż 45 dni – a praktyka pokazuje, że terminy te wynoszą nawet dwukrotnie więcej. Tak długie oczekiwanie na uregulowanie należności nie sprzyja inwestycjom i niejednokrotnie utrudnia także obsługę bieżących zobowiązań, takich jak np. wypłaty dla pracowników, koszty energii etc.
  • Niepewni kontrahenci. Zgodnie z cytowanym wyżej raportem Kaczmarski Inkasso zaledwie 58% MŚP sprawdza potencjalnych partnerów biznesowych pod kątem wypłacalności, co nierzadko skutkuje wydłużonym oczekiwaniem na płatność, a w skrajnych przypadkach nieotrzymaniem jej w ogóle.
  • Niechęć do cyfrowego obiegu dokumentów. Wciąż jeszcze wiele firm z sektora TSL nie decyduje się na przesyłanie dokumentów transportowych drogą elektroniczną. Tymczasem dostarczanie ich pocztą tradycyjną dodatkowo wydłuża czas oczekiwania na przelew, a ponadto bywa zawodne. Było to bardzo mocno widoczne choćby w trakcie covidowego lockdownu, kiedy wiele firm przestawiło się całkowicie na pracę zdalną, przez co korespondencja wysyłana na adres siedziby firmy nie była regularnie odbierana.
  • Brak alternatywnych rozwiązań w przypadku braku płatności. Wspomniany raport dla Kaczmarski Inkasso pokazuje, że aż 34% firm nie ma sprecyzowanego planu postępowania na wypadek nieotrzymywania zapłaty od zleceniodawców.


Płynność finansowa w transporcie – jak o nią zadbać?

Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na utrzymanie płynności finansowej przedsiębiorstwa, z powodzeniem stosowanych przez doświadczonych graczy na rynku TSL. Oto one:


ROZWIĄZANIE nr 1 -  wybieraj sprawdzonych kontrahentów

  • Po pierwsze: weryfikuj przyszłych partnerów biznesowych. Przed podjęciem (lub przydzieleniem) zlecenia zapoznaj się z dokumentami firmy, sprawdź, czy nie widnieje w gronie dłużników np. w KRD. Jeżeli jesteś użytkownikiem TIMOCOM Marketplace, zobacz, czy Twój potencjalny kontrahent ma konto na naszej Giełdzie Transportowej i jakie ma oceny.
  • Po drugie: nie ograniczaj się do jednego załadowcy. Różnicuj zleceniodawców, dzięki czemu zapewnisz sobie większą elastyczność i niezależność. Możesz w tym celu korzystać z Giełdy Transportowej TIMOCOM – znajdziesz na niej aż do 1 miliona ofert każdego dnia.
  • Po trzecie: wybieraj ładunki ze sprawdzonych źródeł. Nie korzystaj z rozwiązań, do których dostęp nie wymaga żadnej weryfikacji. Kieruj się zasadą minimum: im krótszy łańcuch zleceniodawców, tym większy zarobek dla przewoźnika.
  • Po czwarte: korzystaj z narzędzi cyfrowych, które zapewniają transparentność i przyspieszają obieg dokumentów. Użytkownicy TIMOCOM Marketplace mogą zawierać zlecenia transportowe w pełni cyfrowo, co znacznie skraca proces komunikacji i ułatwia nadzór nad całą realizacją zlecenia.

  

ROZWIĄZANIE nr 2 - graj o najlepsze stawki


 Wbrew obiegowym opiniom dobre stawki za transport są w zasięgu ręki – trzeba tylko wiedzieć, gdzie i jak szukać. Co możesz zrobić, aby zmaksymalizować swoje zyski? Jak pisaliśmy wyżej, wybieraj oferty z pierwszej ręki. Aby je znaleźć, korzystaj ze sprawdzonej giełdy transportowej, do której dostęp mają tylko zweryfikowane podmioty. Ponadto nie ograniczaj się do poszukiwania ładunków. Wystawiając na giełdzie własne pojazdy, masz większe szanse na dotarcie do najlepszych zleceniodawców. Bierz także udział w przetargach transportowych, by zapewnić sobie regularne zlecenia od dużych, znanych firm.  


ROZWIĄZANIE nr 3 - postaw na zewnętrzne finansowanie

Niezależnie od rodzaju prowadzonej firmy i przyjętej strategii biznesowej warto rozważyć opcje regularnego lub doraźnego finansowania z zewnątrz. Otrzymywane w ten sposób bezpieczeństwo często z nawiązką rekompensuje poniesione koszty. Jak się do tego zabrać?

Krok 1: Zacznij od zaplanowania wydatków firmy,  poproś ekspertów o określenie zdolności finansowej.

Krok 2: Zapoznaj się z różnymi ofertami produktów finansowych dla firm (kredyt, leasing); przeanalizuj je i wybierz te, które najlepiej odpowiadają Twoim potrzebom.

Krok 3: Korzystaj z bezpiecznego faktoringu dla transportu. Jeżeli jesteś klientem TIMOCOM, masz do niego dostęp z poziomu Giełdy Transportowej w Marketplace. Płatność za swoje zlecenie otrzymasz nawet w 24 h i to już od 1,99% ceny frachtu – niezależnie od tego, czy faktura została wystawiona w € czy w PLN:

This is an embedded image
*Jeśli termin jest dłuższy niż 60 dni, płatność dla zleceniobiorcy nastąpi po 31 dniach.
Opłata za usługę pozostaje na tym samym poziomie.

Interesuje Cię faktoring w TIMOCOM?


 Źródła:
"Audyt Windykacyjny” – raport z badania przeprowadzonego przez TGM Research na zlecenie Kaczmarski Inkasso, styczeń 2022
GUS

ING Bank Śląski / PAP Biznes
JITpay™
BIG InfoMonitor S.A. 


G.R.

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry