Integracja API: dlaczego jest tak ważna dla TSL?
Jak automatyzacja w logistyce wpływa na konkurencyjność i zyski firmy
Automatyzacja procesów logistycznych już od kilku lat jest wymieniana jako jeden z kluczowych trendów w branży. Dzieje się tak nie bez powodu: cyfrowa transformacja procesów trwa na dobre, a wciąż jeszcze wiele jest w tej materii do powiedzenia. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej jednemu z obszarów automatyzacji w logistyce: zaletom i wadom integracji oprogramowania TMS/ERP lub innych systemów do zarządzania transportem z giełdą transportową.
Integracja API: co to jest, na czym polega?
Korzystanie zarówno z giełd, jak i TMS stanowi chleb powszedni dysponentów i spedytorów. Naturalnym krokiem jest więc dążenie do integracji tych platform, aby zminimalizować nakład manualnej pracy i przyspieszyć wyszukiwanie ładunków lub transportu bądź przydzielanie zleceń. Taką możliwość dają interfejsy (API), czyli personalizowane rozwiązania informatyczne, polegające na połączeniu dwóch (lub więcej) programów pochodzących od różnych dostawców. Można je porównać do „wirtualnego mostu” pomiędzy np. TMS a giełdą transportową, który umożliwia automatyczne przenoszenie danych z jednego systemu do drugiego bez konieczności ich przepisywania.
Przykład: spedytor wprowadza dostępny ładunek do swojego wewnętrznego oprogramowania, a następnie jednym kliknięciem publikuje go jako ofertę frachtu na Giełdzie Transportowej TIMOCOM.
Albo odwrotnie: dla podanych w systemie TMS/ERP miejsc rozładunku można uruchomić zautomatyzowane szukanie pasującego ładunku lub dla ładunku uruchomić zautomatyzowane szukanie wolnego pojazdu w pobliżu miejsca załadunku.
Jakie działania na Giełdzie Transportowej można zintegrować przez API?
Możliwości jest wiele: API są rozwiązaniami „szytymi na miarę”, więc ich zadaniem jest spełnienie potrzeb konkretnego klienta. TIMOCOM, dostawca największej giełdy transportowej w Europie, oferuje obecnie integrację przede wszystkim w następujących obszarach:
- Wyszukiwanie i pobieranie pasujących ofert ładunków oraz wolnych pojazdów;
- Publikowanie ofert ładunków i/lub pojazdów z systemu klienta na Giełdę Transportową w TIMOCOM Marketplace;
- Wysyłanie zleceń transportowych adresowanych po numerze TIMOCOM ID, cyfrowe zatwierdzanie przez przewoźnika, import danych kontrahenta do systemu TMS/ERP;
- Tracking, czyli import do swojego systemu TMS/ERP informacji o lokalizacji pojazdów realizujących zlecenia transportowe, w tym podgląd na mapie, nawet jeżeli dane GPS pochodzą od różnych dostawców telematyki. Aż 295 dostawców jest już zintegrowanych z TIMOCOM!
- Monitorowanie ładunków w czasie rzeczywistym (Real Time Visibility), automatyczne uaktualnianie statusów o przyjeździe na miejsce załadunku, rozładunku, i określanie czasu dotarcia do odbiorcy dzięki obliczeniom ETA;
- Udostępnianie swoim kontrahentom (także spoza TIMOCOM) informacji o ETA i podnoszenie w ten sposób jakości i zakresu świadczonych usług;
- Publikowanie ładunków za pomocą API na Prywatnej Giełdzie Transportowej skupiającej wyłącznie wskazane przez Ciebie firmy z opcją dalszej publikacji po określonym czasie dla wszystkich użytkowników giełdy.
Integracja API w logistce: zalety
Automatyzacja procesów logistycznych to przede wszystkim oszczędność czasu i wygoda. Co daje integracja oprogramowania poprzez interfejsy (API)? Oto lista najważniejszych korzyści:
- Redukcja pracy manualnej, a tym samym błędów wynikających z ręcznego przenoszenia danych;
- Wzrost efektywności, oszczędność czasu i kosztów – nawet 54 000 zł rocznie przy 5 osobowym zespole pracującym średnio 1h dziennie z giełdą;
- Zwiększenie konkurencyjności. W transporcie czas to pieniądz: kto szybciej reaguje, ten szybciej pozyskuje najlepsze zlecenia, a tym samym więcej zarabia i wyprzedza rynkowych rywali;
- Zmniejszenie biurokracji: integracja API pozwala nie tylko unikać tworzenia i przechowywania papierowej dokumentacji, ale także redukować ilość tej cyfrowej. Dzieje się tak dzięki możliwości zarządzania dokumentami (np. zleceniami transportowymi) w jednym miejscu;
- Zapewnienie transparentności procesów dzięki opcji udostępniania danych w czasie rzeczywistym, co ma przełożenie na wzrost wiarygodności i zaufania pomiędzy partnerami biznesowymi;
- Skrócenie procesu komunikacji pomiędzy stronami zlecenia, brak konieczności telefonowania, pisania maili w celu dopytania np. o lokalizację pojazdu z ładunkiem lub szacowany czas przybycia.
Integracja API w logistyce: wady
Czy automatyzacja logistyki ma jakieś minusy? Jak wszystkie nowoczesne rozwiązania, także integracja poprzez interfejsy wymaga nakładów finansowych i czasowych, zwłaszcza na początku. Samo przygotowanie nowych funkcji w posiadanym TMS/ERP wykorzystujących wspomniane możliwości lub stworzenie aplikacji wspomagającej pracę może zająć kilka miesięcy i wiąże się z inwestycją finansową. Matematyka jednak nie kłamie: przy regularnym korzystaniu z Giełdy Transportowej taka inwestycja zwróci się z nawiązką w postaci lepszych zleceń i niższych kosztów pracy manualnej.
Integracja API: dla kogo taka forma automatyzacji w logistyce?
Inwestycja w integrację staje się uzasadniona począwszy od firm mających zaledwie 3 spedytorów pracujących regularnie z giełdą. Im więcej spedytorów w organizacji, tym szybszy zwrot z inwestycji. Dlatego też coraz więcej podmiotów – zarówno dużych, jak i tych z sektora MŚP - decyduje się na automatyzację procesów logistycznych i inwestuje w interfejsy, które pozwolą spedytorom zwiększyć efektywność i wygodę pracy, a przedsiębiorcom oszczędzać koszty i maksymalizować zyski.